AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.122

El-cab fäller inte ner ordentligt ibland

Jag har en 325 cab -94 vars halvautomatiska el-cab inte fäller ner riktigt ibland. När rutan har fällts ner så stannar nedfällningen och man får "putta till" caben, varvid den fälls ner.

Finns det någon justeringsmöjlighet eller kan det vara smöjrningen, och vad ska man isåfall smörja med?
ha
734
haack
X3 30d -18

Har du gjort en initiering?
löste ett lite oväntat fel på min.
sök på mektips hur du gör den, om du inte redan vet.

Mvh crille

mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
I vilket läge hänger den sig? cabben på min bil brukar stöka i första fasen (om man nu kan kalla det så) cab-luckan tar i nedre delen på suffleten när man skall fälla ner cabben. jag har följt diverse trådar i ärendet på forumet, testat alla möjliga varianter av lösningar, pratat med BMW osv. Utan någon bra lösning som löser problemet.

Min polare har en också en BMW cab med samma problem, även han har gjort diverse olika varianter för att komma till rätta på problemet utan bra resultat.

Jag har en teori och det är när plastrutan i cabben blir för hård (av ålder) så påverkar detta flexibiliten i cabben. Vilket i sin tur får tillföljd att man får sådana här problem att man handgripligen måste hjälpa cabben på vägen ner. vilket även skulle förklara att göra man alla rekommenderade övningar och tips så blir det bara bra förstunden, typ som när man tar en huvudvärkstablet.

Kommer eventuellt byta min plastruta inom kort så får vi se om det löser mina problem.

Det finns kanske någon på forumet som kan bekräfta eller dementera mina funderingar?

177
Bästkusten
328iA Cab -98
mmbv5: I ditt fall så är jag rätt så övertygad om att det är resåren i cabben som är för slappa!

Är väldigt tveksam till att det skulle vara rutan!!

Jag håller på att göra ett mekartips på en lösning.

Vänligen-
Stefan
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
bästkusen: Intressant, har du något tips på hur jag kan verfiera resåren?

Min teori kring att det skulle vara plastrutan är att om jag haft bilen ute i direkt solsken en varm dag, så är det inga problem alls att ta ner cabben. Men så fort den stått ett dygn i garaget där det är några grader kallare så tar det i emot när jag skall cabba ner. Men som sagt det är spekulationer, efter många praktiska försök.

Har du något förslag vart man kan köpa en ny plast ruta för rimliga pengar?

Mvh
Martin
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Top´n trim köpte jag min på.

Jag skall se om jag kan fixa något i helgen om resåren för själv ersatte jag dom med gummisnodd jag köpte båtvarvet för något årsedan och det har funkat perfekt sedan dess, men det är om jag hinner för först måste bilen igång igen.

Vänligen-
Stefan
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Fint, stressa inte för detta, ta det när du hinner. Jag har en workaround som löser mitt problem påsåvis att jag inte behöver gå av bilen för att få ner cabben. Och det är att dra väldigt fösiktigt med handen i cab-bommen som är precis innan plastrutan.

Men skriv gärna några rader hur jag kan kolla resåren när du har tid.

Mvh
Martin
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Bästkusten- Du har så rätt.

När resåren blivit utjänt så måste man hjälpa till med cab-bommen för hand. På min sufflett så hjälpte det lite med att gå över och smörja alla leder på cabbställningen lite lätt.

Har för mig att det finns ett kompendium på tyska i pdf-format på webben som innehåller bl a hur man löser resårproblemet utan att byta ut resåren. Där monterade man på nya resårrep mellan cab-bommen och huvudbygeln istället.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hittade länken till kompendiumet!!

Bara att ta hem!

Länk
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Fan. Den var ju väldigt detaljerad, tackar. Konstigt ingen har kört texten i Google-translate och lagt upp den på AP :-).

Skall gå igenom dokumentet vid tillfälle, tackar.
Tror att mitt ursprungliga inlägg blev redigerat men nedfällningen stannar efter att rutan har vikts och "sträcks ut", alltså då cabben ska ner innanför cabluckan. Svårt att förklara med ord :) Det händer med irrationella mellanrum att fällningen går klanderfritt men ofta får jag hjälpa till med handkraft.

Har inte testat någon justering eller smörjning. Den här initieringen, kan någon länka till den eller är det den där man ska klicka flera gånger med nyckeln?

När jag köpte bilen hade jag inga problem med fällningen men efter någon månad så började det - torde vara något slitage alltså. Nåväl, hoppas att det löser sig för er. Jag ska om jag får tid testa att smörja alla leder i cabställningen till att börja med.

Trevlig helg

mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Sorry, vi svävade ut i andra diskussioner snarlikna ditt problem. Men jag tror inte det var helt förgäves. Kolla i dokumentet "bästkusten" länkade till. där står mycket om mer eller mindre allt som har med cabben att göra. Dock på tyska men använder du Google translate så blir det tillräckligt begripligt för oss som inte begriper tyska! :-).
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jasså, det var "bästkusten" som länkade???!!

I need some credit here!
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Vas fan :-) själv klart skall du ha credit..! Stort tack i allfall. Men dokument var bra sorry för missen
Ska kika på det där dokumentet! Tack för det! Just nu ska jag dock passa på att faktiskt köra bilen vilket det har blivit alldeles för lite av! :)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
mmbv5: Det är dina resårband som är dåliga. Jag har lagt upp en del länkar i en tråd där detta tidigare tagits upp: Länk
Mina länkar hittar du längst ner i tråden.

Det finns ett ganska enkelt fulmek som löser problemet. Vill man byta resårband, så måste hela sufletten tas loss och då kan man lika gärna byta hela sufletten, när man är igång.

Man kan ju fråga sig hur konstruktörerna kunde hitta på något så dumt som resårband... Är ju dömt att falera.
mm
48
mmbv5
520d touring -08
320i cab -97
Den där fulmecken verkar vara den vettigaste och enklaste lösningen. Är det någon testat den med gott resultat?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja jag körde med det en sommar, innan jag bytte suffelt och resårband. Funkade mycket bra. Om fenomenet inte uppträder när du hjälper näst sista bågen uppåt med handen, så kan du vara säker på att detta är problemet.
Gjort på en timma eller två...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
ps. jag upplevde att jag behövde fler gummiband än i DIY-tråden jag länkar till. Tror jag hade dubbla på varje sida, men det beror ju på hur starka dom är..

Om ni har fått fula gavelkanter på cab-luckan då den slagit i cab-ställningen så kan jag också tipsa om att dessa gavel-plastbitar var väldigt billiga att köpa nya på bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.