AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.282

BMW tar 2170 kr för att läsa av felminnet i en modul för E65 745i

Sida 1 av 2
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Var på BMW i Stockholm och frågade vad det skulle kosta att läsa av felminnet för Comfort Access modulen, svaret var att det tar 1 timme och det skulle kosta 2170:- (timtaxan)
Har bara haft bilen i ca 1 månad, Är det något speciellt med E65:an ? kankse läge att fixa GT1/DIS/SSS på min laptop....

George

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vad har du för fel?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Komfort accessen skall fungera enlig följande:

1 - Skall gå att öppna bagageluckan när bilen är låst och nycklen i fickan: Fungerar 100%
2 - Skall gå stt starta bilen med nyckeln i fickan: Fungerar 100%
3 - Skall gå att låsa upp och låsa bilen från alla 4 handtagen. Fungerar ej i något hantag! dvs i alla 4

Har någon haft detta problem tidigare ?

Tacksam för svar!

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Rent ocker!!
Och jag undrar varför det tar 1 timme? Någon som vet? Eller är minsta timdeb 1 timme?
Borde ta max 10 min inkl allt!

Byta upp sig? Till vad då?
Har dom sån sanslös timdebitering?
WA
2.343
WAN
jag har fått bytt två handtag,de fungerade ej o de låg o drog tjyvström.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
WAN: Läste på andra utländska forum att "nästan" alla har haft problem med komfort access handtagen och fick byta mer än 1 i samma bil, vissa bytte alla fyra. Bilen var så när jag köpte den, förmodligen så är alla trasiga. Tydligen är de känsliga för fukt/salt och går de sönder ganska lätt.
George

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
2170 i timmen! Jösses.
Det lönar sig alltså att åka ett större antal mil och betala 1000 kr/h istället.
En timme kan det knappast ta. Märkligt och oseriöst om minimidebiteringen är en timme.
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag har hört mig för med några BMW handlare om att läsa ut felminnet på min bil och de tar ca 6-700 för att bara läsa ur minnet, och inte göra nått alls,
ca 1200 för att läsa ur samt göra en reset på alla eventuella fel, och om de skall uppgradera programvaror upp till emot 2-2500 kronor.

Kan det priset du fick vara för en programuppgradering?
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Måste dom koppla in sig i bilen för att komma åt HELA fel minnet (eller en mer detaljerat)? Annars så läser dom ju bara nycklen, och det är gjort på 1 minut...?
Min RDC larmar, gubbarna på Förenadebil i Malmö tryckte in nyckeln i sin apparat och sa att jag behöver nytt batteri(er). Dom kunde dock inte säga direkt i vilket hjul det var. Detta kostnadsfritt.

2K för att läsa felminnet är ett hån. Detta är något dom (BMW) borde göra gratis eller väldigt billigt, eftersom de flesta fall leder till köp av reservdelar eller reparation...

//PB

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
"Kan det priset du fick vara för en programuppgradering?" Jag begärde avläsning av felkoderna för den specifika modulen. Det är kundservice BMW i Solna (Bavaria). De frågade mig efter registeringsnummret för att kolla vad det kostar, knappade in registreringsnummret och resultatet blev 1 timmes debitering i deras system. Första lediga tiden var 26:e augusti.

Jag ringde de idag och pratade med en annan person (en tjej) för att få det bekräftad ,ställde samma fråga, diagnos av en specifik modul i bilen , svaret blev så: regestreigsnummret tack, det kostar 1 timme! jag fågade vad är det som kostar ? svar: det kostar 30 minuter att koppla in bilen + 30 minuter att navigera i systemet för att läsa av felminnet. priset är 2133.
Priset och tiden verkar vara relaterad till bilmodellen säger kundtjänsten.

George

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det kan mycket väl ta en halvtimme att "navigera i systemet" om man efter att ha fått upp ev. felkoder skall göra diverse (av systemet anvisade) tester för att fastställa vilken del som är felaktig. Men nu var det ju inte en diagnos du ville ha utan enbart felkodsavläsning.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
marin849: Korrekt, jag begärde enbart felkodsavläsning, och de förklarade för att kunna göra deta så kostar det 30 min. att ta in bilen och ytterligare 30 minuter för felkodsavläsning. Jag begärde inte någon felsökning / detaljerad diagnos, felsökning skulle gå på löpande räkning.
De första 30 min handlar bara om registrering av bilen i systemet, uppkopling till systemet mm.

Det kanske är så att just den återförsäljare inte har den varianten att "bara" läsa av felminnet i "drive in" strategi och att utföra en felkodsavläsning så krävs det en arbetsorder som innefattar dessa moment för just den bilen (E65).

Har själv en "scanner" som kan utföra en felkodsavläsning för många av modulerna i bilen, men tyvärr så saknar den Comfort Accessen...

George

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej George!
Prova kontakta Dr Per på Bil&Motorteknik efter v 32, eller maila tjejen i kundmottagningen martina@bilmotorteknik.se så löser de nog problemet till en vettigare penning.
Mvh
Asken
Man blir helt stum - dom är fanimej helt dumma i huvudet.... skulle fan skjuta saltskott efter idioterna. Vägra dessa idioter som tar mer betalt än en advokat för att laga ett fel på sin egen bil, det borde självklart vara gratis att rätta till ett sånt fel! Har dom ingen yrkesstolthet?

Det är iofs frivilligt att betala så mycket, men själv skulle jag vända mig till en annan verkstad och få bättre service till ett betydligt rimligare pris.

Instämmer med Asken, ta kontakt med Bil & Motorteknik (eller min egen favoritverkstad Geschwind) så löser dom det.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Tackar för alla svar!

Jag har mätt nu signalerna från dessa handtag (PA_BUS enligt WDS) mha ett digitalt scope , det finns ingen indikation att de skickar kommandon till CAS (Car Access) modulen via den interna bussen (PA_BUS enligt WDS) , det verkar vara defekt i minst 1 av de, men troligtvis alla. Dessutom är digagnosen inte möjlig när handtagen är defekta (se nedan TSB)...
Enligt många på div forum så är det en hel del som har haft fuktproblem i dessa handtag och fick byta minst 1.

Här är texten för en av de TSB jag har hittat på nätet , har följt proceduren nedan men inte lyckats, det verkar vara fel i alla eller att de är bortkopplade pga av tjyvström fel etc av en tidigare ägare

SUBJECT
Comfort Access is Inoperative

MODEL
E65, E66 (7 Series) equipped with Comfort Access (option 322)

SITUATION
Comfort Access is permanently inoperative on all four doors.

No fault codes are stored in any of the door modules or in the PGS (Comfort Access Module).

The doors will still lock and unlock properly using the key fob.

CAUSE
Defective door handle electronics (TAGE) on one of the four doors.

CORRECTION
Replace the defective TAGE.

PROCEDURE

The Comfort Access feature is one of the functions switched off by the Power Module in the event of a closed-circuit current draw, charging system problems, or an insufficiently charged battery. It is therefore necessary to first check for faults in the Power Module.

If any fault codes are present in the Power Module, follow the recommendations provided in SI B61 08 00.

If no such fault codes are present, continue with the following procedure:

Starting at the left front door, unfasten the 7mm screw securing the door harness to the lower A-pillar.

Pull the harness connector out of the A-pillar and disconnect it.

Test the operation of the Comfort Access system on the other 3 doors.

If Comfort Access is working on these doors, replace the left front TAGE.

If Comfort Access is still inoperative, reconnect the left front door connector and repeat steps 2-5 for each of the remaining 3 doors, one at a time, until the faulty TAGE is identified.

NOTE: The connectors for the rear doors are the same as the front, but are located in the B-pillars.

PARTS INFORMATION
Part Number
Description
Quantity

51 21 7 191 905
Door Handle (TAGE) - front left side
1 - if necessary

51 21 7 194 838
Door Handle (TAGE) - front right side
1 - if necessary

51 22 7 191 907
Door Handle (TAGE) - rear left side
1 - if necessary

51 22 7 191 908
Door Handle (TAGE) - rear right side
1 - if necessary

NOTE: These door handles are coded parts and therefore are not in inventory in the Parts Distribution Centers. Orders for these parts must include the VIN number and could take up to a few weeks to be received from Germany.

WARRANTY INFORMATION
Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty.

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Nästa steg är att ta loss dörrklädseln och kolla anslutningen till kontakten / mäta direkt på kontakten, så här ser de ut : Länk.

Kommer att göra det kommande dagerna.

George

WA
2.343
WAN
Har du klurat ut hur du får bort handtagen?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Menar du elktriskt eller mekaniskt ?

George

WA
2.343
WAN
det yttre hand taget det är elektonik i de
WA
2.343
WAN
nr 3-4 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.