AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
975

Min E39 520 tvärdör, vad är fel?

Lägger ut mitt problem här och hoppas på hjälp.

Jag har en 520i -98 som tvärdör rätt som det är,som att trycka av en knapp. Jag har nu bytt kamaxelgivare men problemet kvarstår. Den startar och går hur fint som helst men rätt som det är så dör den bara, det händer inte om jag har jämn gas. Nu idag då jag nästan var hemma så dog den, rullade in på gården och släppte upp kopplingen varpå den startade. Jag lät den stå på tomgång och den var ojämn..1000rpm och dipp till 200 så den nästan stannade, ökade upp till 1000 igen för att sen gå ner till 0 och dog. Jag har sprutat alla kontakter med 5-56 och blåst alla med tryckluft, hjälper inte
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ju vara "lite av varje" tyvärr...

T.ex>>>bränslepump, vevaxelgivare, lmm, trasiga bälgar runt insuget, länge sedan service?(dvs bytt bränslefilter, stift osv ?)

Gör en felkodsavläsning hos lämplig verkstad och gå vidare därifrån OM du nu inte hittar något uppenbart själv vid en evtl. kontroll..

Mvh Janne.
Tips nr. 1: Sluta använda 5-56, du ställer till mera än du fixar med detta, men det är en utmärkt smörjolja för gångjärn och liknande.
Om du vill lösa elproblem så är det elektronikrengöring utan olja du skall skaffa.
Det känns som att du ev. kan ha fel i tändningslåsets kontaktstycke, som sitter under själva låsdel och rattlås. Detta är en vital del för bilens hela funktion, och det är inte alldeles ovanligt med glapp pga mångårig användning i denna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.