|
|
|
|---|---|
|
När jag införskaffade en e93 325d förra året vart jag extra förtjust i att den delar mycket hårdvara med 330d - i grund och botten identisk med 330d avseende bromsar, växellåda, motor (inkl. turbo) etc, så vitt jag förstår är det spridare och insugningsanläggningen som skiljer (330d verkar fortfarande ha vakuumstyrda "flap valves" - läs spaltkilometer i andra trådar kring totalhavererade motorer när dessa lossnar och åker in i motorn). Kikar man på mappar till bilen så får man ledigt 50hk/100nm extra även med de mest konservativa trimfirmorna. Spörsmålet är - om jag hypotetisk bestämmer mig för en konservativ mapp - jag går från 197hk/400nm till 250hk/500nm, dvs 330d-siffror, vilka potentiella risker utsätter jag motorn för givet att min 325d bara skiljer sig på insugningssidan? | |
|
Angående sk swirl flaps ska det väl vara OK från aug 2005 och framåt? Konstruktionen blev väl mycket kraftigare då? Har inte hört om några haverier efter det men det är kanske bara önsketänkande... De potentiella risker du stöter på med 250/500 är nog väldigt få om några alls. Risken är väl bara att du vänjer dig och vill ha mer... |
|
|
Dem siffror du är ute efter kör jag på min 320d och har precis avverkat lite över 1000 mil under semestern (ner till Sydeuropa och tillbaka). Då kan jag lova dig att jag har straffat bilhelvetet nåt så otroligt både i Tyskland på Autobahn, Kroatiens vidöppna motorvägar och på många andra ställen runt om i balkan. Bilen har fått åka genom dessa länder fullpackad med 3 passagerare och med hastigheter på 220-240km/h så många gånger att jag tappat räkningen. Jag kom precis hem för ett par timmar sen, körde 280 mil på 25 timmar med förbrukning på 5,7l/100km...resten kan du räkna ut själv hur jag kört :) Min svärfar, som har en 325d som din bil, fast nu med 290hk/600Nm åkte ihop med mig och vare sig jag eller han kan säga nåt annat än WOW!! Har jag inget att bekymra mig över med en liten 320d med dem siffrorna så har knappast du med en diesel sexa. Vi ska inte prata om hur Allroad kör i Tyskland :))) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Soundborder: Flapsen borde ju teoretiskt bli utmattade snabbare med trimning, men de som har trimmat verkar inte ha lika påverkade flaps. Tror det kan ha med att de som trimmar byter olja oftare (max. 1500 mil?) och på så sätt undviker sotuppbyggnad i insuget? Bortplockad/inaktiverad EGR (eller fullgas ofta!) borde också hjälpa att slippa sotuppbyggnad i insuget, men då blir det väl julafton på instrumentbrädan...: Länk Länk Med en konservativ mapp så kan du räkna med att partikelfiltret håller precis som planerat, ca. 20-25.000 mil. Även om PF kläggar igen snabbare så finns en guide för E60/61 här för att plocka ner och rengöra, borde inte vara så svårt heller på E93?: Länk Mvh |
|
|
Tack för input, partikelfiltret är väl det jag kanske skulle bekymra mig mest om. Men eftermarknaden för partikelfilter måste väl ha mognat till sig tills dess det bli dags för byte. Visst var det t ex så att katalysatorer var hysteriskt dyra i början av katalysator-eran, för att idag vara relativt överkomliga? Herr Bayer: Mina körförhållanden är inversen av det du beskriver - det är frugan som kör den 90% av tiden, hon växlar alltid vid ca 2.000 rpm och kör aldrig fortare än hastighetsbegränsningen....Men någon fredag ibland när det är fint väder lånar jag bilen och då brukar det bli cruising varvat med dueller på motorvägen och entusiastisk körning på småvägar.... |
|
|
Än så länge kostar nya partikelfilter ordentligt mycket, att plocka bort PF och rengöra skulle jag prova alla gånger... Mvh |
|
|
Soundborder: Då kan du bortse från mitt inlägg när det är frugans bil du talar om :) Trodde du va ute efter feedback av min kaliber. Men det tar vi en annan gång :)) Kan tipsa om RICA www.ricaab.se som har bra trim och snällare siffror för bra peng. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Herr Bayer: 282 km/t på GPS på sista resan genom DE i juni. Shell PowerDiesel i tanen och bly i foten. Duktigt jäkla snabbt. Förvånade bl a en 997 S från 80 - 280 (efter ett vägarbete) då jag låg i kofångaren på honom hela tiden :-) Inga andra i bilen förutom jag själv av naturliga skäl... Enda irritationen är de nya Dunlop SportMaxx (ej runflat) som jag kör på i bak (275/30-19). Rent oroliga jämfört med Conti SportContact 2 som låg på innan. Kring 250 - 280 får man passa ratten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.