|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Jag har en generator-rem som skriker på morgonen några sek för att sedan försvinna helt. En forummedlem gav mig tipset att spänna den eller byta ut helt. Kan man byta ut den på egen hand? Lokala BMW aukt verkstaden (ökända) kommenterade allt med " ja men försvinner det inom några sek så gör det ju inget" samt ville ha 3K för jobbet. Tack på förhand! |
|
Det är inga större problem att byta själv. Kan vara jobbig att få på pga den är självspännande, men det går. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
3000!!!!!??? Då skulle de garva hela vägen till banken i alla fall! Du byter själv på tio minuter! Börja med att lossa kylfläkten som sitter i ett paket (om du har eldriven sådan, vilket du borde ha), därefter är det rätt lätt att komma åt rembytet framifrån. Kolla bara noga hur remmen ligger dragen runt alla hjul (digitalkamera eller mobilkamera är inte dumt!). Sedan måste du pressa ihop spännrullens arm så remmen lossnar. Har för mig att det fanns ett uttag för en vanlig mutterhylsa som med fördel används med t ex spärrskaft. Kolla denna länk för lite bilder, men det är enklare på nyare modeller med elfläkt som sagt: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Tack för era svar! Ni är bäst! Får dra på mig bläställ imorgon och greppa polygripen ;) |
| Jag har för mig att E46 med automatlåda har viscokoppling, så mektipset Johan länkar till borde stämma ganska bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.