|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
bilen har blivit sämre och sämre. den går ojämt och låter som om den misständer på tomgång. sedan om man kör lungt och håller samma hastighet så kan bilen börja sacka och rycka. sen om man startar bilen när den är kall. så går den väldigt orent. innan den blir varm.' det känns nästan som om den inte går på alla på tomgång. har prövat att rycka ur kontakten till tomgångsmotorn. men ingen skillan på varvet alls. har även prövat att koppla ur lambdasonden. men ingen skillnad alls.har kollat alla slangar efter läkage och sprutat startgas överallt, men den drar inte mer bensin än vanligt. och går hur bra som helst när man gasar ur den. har bytt fördelare rotor tänstift. även byt tempgivare. den blåa. kollat så att lmm fungerar. det gör den det har liksom blivit succesivt . ?! det jag inte har gjort än. är att byta tändkablar och soppafilter. det är en 87ans 325ik hjälp mig någon! | |
| det verkar ju som att den tar tjuv luft, har du kollat luftslangen fram till lmm? | |
|
har kollat det. men idag så såg jag att det har blivit lite svart ibak på kofångaren. så den verkar få lite för mycket bensin. kanske är lambdasonden som e trasig endå! kan man kolla om den är hel? och hur ska bilen bete sig om den är trasig |
|
|
starta e30, låt den gå varm sedan varvar du ur den till typ 5000 varv typ 2 sec å så får du fråga om någon kan kolla om det kommer svart rök /eller vit svart = förmycket bränsle vit/grå= bra bränsleblandning om lamdasonden är trasig så blandar motorn fel bränsle blandning då kan avgaserna bli svarta |
|
| okey. det finns ingen motorlampa typ lambdalampa som på volvo? som visar om nått är fel | |
| nej , inte vad jag vet | |
| Byt även tändkablarna, på min 320 var det problemet när bilen misstände och ryckte. | |
|
okey. ja jag ska göra det. tycker bara att 2800kr är lite väl häftigt för nya tändkablar. som mekonomen tar. är lite inne på att det kan vara min lambdasond. och ev tempgivaren |
|
|
Kolla så det inte är för mycket glapp i axeln på fördelaren, brukar uppföra sig med småryckningar och missa på en cylinder imellanåt. |
|
|
min bensinpump hör man väldigt mycket. den viner. kan den vara på väg att gå? är det därför jag har dom här felen? för bilen kan vara väldigt svårstartad ibland. man får stå och nöta på starten i 5-10sek. sen så hoppar den igång och går orent i någon sekund. sen så går den bra tycker även att bilen har börjat kännas slö! sitter pumpen i tanken eller utanför? det är en 325ik 04-1987 och vet någon vilket bosch nr det är på den! |
|
| ingen? som tror att det kan vara soppapumpen | |
|
kollade lite på mekonomen efter en ny lambdasond. men det finns 2st. och ingen ser ut som den som sitter på min bil. den jag har ser ut så här.. Länk men den är till en 323. och dom som e till 325 har en annan kontakt. en skryvkontakt. och på min så trycker man bara på kontakten. kan jag använda vilken lambda som helst och bara byta kontakten? |
|
| dött vare det här.. | |
Roffa1 |
Kan vara bränslespridarna som är slut, drar den mycket bränsle? gamla otäta spridare har en tendens att stå o läcka när motorn är avstängd. Dra ur oljestickan och lukta om det STINKER bensin om oljan? Nya spridare kostar ca 1.300:-stycket x 6. |
Roffa1 |
Har du en E30 325 som du använder lambdan från en äldre 323 ? Har dessa samma artikelnummer, jag skulle nog omgående satsa på en original lambdasond anpassad till just din 325-87. |
|
ja jag vet inte vilken lambda jag har. men det är samma kontaktstycke som den på bilden. och alla dom andra lambdasonderna som finns har ett sånt här kontaktstycke. Länk på mekonomen så finns bara den modellen till min bil. med skruvkontakt. kan jag köpa en universal? och skarva på min kontakt på den nya universal lambdan. Länk eller är det denna jag ska köpa?` Länk |
|
Roffa1 |
Tror mest på den från MN, kolla dock så den är tillverkad av Bosch annars kan det bli problems. Kör du med fel lambdasond så går motorn riktigt illa. Jag köpte tidigare Bosch original lambdasond från USA, den kostade endast 500:- inkl frakt till Sverige. Vill minnas att BMW ville ha drygt 2000:- |
Roffa1 |
Länk |
Roffa1 |
Vet du om originalmotorn fortfarande sitter kvar i bilen, eller är den kanske utbytt till en 323 motor? kolla på motorblocket under toppen (vid oljestickan) om det står 2,3L eller 2,5L. |
|
vet inte om det är 2,3 eller 2,5. men det är ju kontakten på elsystemet som är annorlunda. finns den kontakten till 325 med? ska kolla på blocket. men går det att köpa en med skruvkontakt. och bara byta kontakten till den jag har nu! |
|
| men på laga.se så finns lambdasonden både med skruvkontakt och stickkontackt. till 323 318 325. beroende på års modell. eftersom jag har en 4/87, så kanske det är svårt att hitta en lambda till den. då "katt" kom 88 till e30 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.