AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.018

Bilen känns nervös i högre farter samt att skivorna vibrerar?

Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Hej!

Jag har en 335i E91 som har gått drygt 10.000 mil, som jag upplever är nervös vid farter över 120 km/h!
Det sitter 18 tum på den (193M fälg) och däcken har inte mer än 4mm på sig, så det är inte däcken som orsakar nervösheten (nya däck= kan vara nervös)

När jag kör från 120 och uppåt, så känns bilen nervös, om jag t.ex. kör 160 km/h så känns bilen nervös, får alltså nästan sitta och passa på ratten hela tiden, känns långt ifrån ett strykjärn i dessa farter alltså, samt att när jag bromsar från dessa farter så vibrerar det i bromsarna, de liksom durrar i bilen vid inbromsning, och detta fenomen finns inte vid inbromsning vid lägre farter, typ 50-70 km/h!

Jag har läst en del på autopower om detta, och det jag kan tänka mej att det kan vara är typ bussningar som är slut, länkarmar etc....

Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel....???

Mvh/ Peter

hutz1975
Kolla dina krängningshämmare och vrid/känn på dina spindelleder om de är som de ska. Kan vara det som gör att den vibrerar. Hade sådana vibrationer när den ena spindelleden var kass.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Deora
Du kan ju testa byta till dina vinterdäck å se om de nervösa fortfarande är kvar,, jag har haft de problemet på alla mina bmw med lågprofilare på.
po
37
pocken
318i E90 -06
Jag hade precis samma problem med min 330 -01 som också hade 18". När jag bytte ut framdäcken som hade ~3mm kvar (Michelin Pilot Sport) mot nya (Pilot Sport 2) försvann problemen och bilen gick hur stabilt som helst.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Det finns mycket som kan orsaka ditt fenomen. Farsans bil betedde sig som du beskriver och för hans del var det bromsskivorna som var tvungna att bytas ut pga att dem blivit skeva vid en påkörning av nåt föremål på vägen.
Men att däcken skulle orsaka vibbar vid inbromsning måste va en ren gissning till svar och ett aprilskämt....likaså hur mycket däck det är kvar. Du sliter ju ut däcken monterade tillsammans alla 4, då är det ren nonsens att påstå däcket orsakar vibbar vid inbromsning. Det kan ju inte bara plötsligt börja vibbrera pga att däcken är nedslitna.
Kolla balanseringen på fälgarna ifall du tappat en liten vikt på balanseringen, kolla hjulinställningarna om du kört upp på nån kant nyligen

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Hutz1975: Hur har de gått med ditt problem, fått någon klarhet i vad de är som orsakar de?
Som du beskriver de så tycker jag att de skulle kunna vara problem med både däck/fälg och bromsskivorna. Jag hade åkt till en däckfirma och kollat upp balanseringen/hjulinställningen som "pocken" föreslår först.

Härligt att köra BMW igen. :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.