AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.727

Vilka av dessa BMW 3 serien har diffbroms orginalmonterad?

Är på jakt efter en Bmw men har inte bestämmt mig än vilken än, kravet är att det måste sitta diffbroms i bak på den ( annars inge kul :) )... Så nu tänkte jag höra med alla kunniga här på forumet vilka av dessa modeller som har det orginalmonterat.

1. BMW 330 E46
2. BMW 328 E46
3. BMW 328 E36

Tacksam för svar.

MVH Jocke
No
160
Nobby
523i -96
Ingen av dom. Det kan eventuellt ha funnits på E36:an som tillval men inte som standard (då på modeller utan antispinn).
aj då det lät inte bra.... Fanns det inte ens som tillval på 328 och 330 e46?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara M3 bland E46:orna som har diffbroms!

Antispin-funktionen och diffbroms hade tydligen svårt att att lira bra ihop...

Mvh
Johan B
Finns på vissa om första köparen beställt det.
Är du berädd att lägga mellan 5000-10000:- extra så kan du fixa till det.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Njuren
Hej! Offtopp men vad är en diffbroms? Tack
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stämmer det verkligen?

Tror inte att diffbroms fanns som tillval till E46!

M3:ans diffbroms var rätt advancerad i förhållande till vanliga diffbromsar om jag inte minns fel...just för att få det att fungera med antispinn-funktionen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det Clintan skriver gäller E36. Johan B har helt rätt ang. E46.
No
160
Nobby
523i -96
En differential är en mekanisk anordning som tillåter att drivande väster och höger hjul rör sig oberoende av varandra. En diff broms begränsar hur dessa krafter fördelas. Exakt hur dessa fungerar beror på viken bil det handlar om men oberoende av biltyp så har differentialen en viktig roll i hur vridmomentet förvandlas till drivande kraft.
I grova drag "Njuren" är när du bränner gummi, så spinner båda hjulen om du har diffbroms/spärr annars är det bara det bara det ena hjulet som inte får fäste som spinner.

Det virtual49 är ute efter är diffbroms för att kunna leka/drifta lite i rondellerna eller på parkeringar. :).

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Jag har för mig att det är dif.på min.Men jag kan ha fel.
HN
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Du har mellandiffar som fördelar kraften till framaxel och bakaxel eftersom du har fyrhjulsdrift, men om bakaxelns diffklump är bromsad tvivlar jag på eftersom du har antispinn.. mvh Fredrik

BMW CS #07491
Ekin
Jag har diffbroms på min 325IX-88, sug på den!:)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fram till ca. -93 så fanns en dyr och mycket välfungerande elektrohydrauliskt styrd diffbroms på E34iX och tydligen också E30iX.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Du har säkert rätt Fredrik
Men när jag kopplar ur antispinnen kan hjulen röra sig oberoende
av varandra.Detta både på fram och bakaxel.Du verkar ju kunna detta.
Vore kul om du kunde förklara.
Mvh /Håkan
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja samtliga bilar har en diffrensialkoppling, som möjligör att hjulen kan snurra olika fort i tex en kurva där ytterhjulet snurrar väsentligt fortare än innerhjulet. Har man då en diff med bromsverkan så bromsas det hjulet som spinner snabbast med ca 25% med hjälp av en viskobroms tex. Detta enbart för bättre fäste och driv ut ur kurvan alt vid start. Så om dina hjul hjul snurrar oberoende av varandra så har du inte någon diffbroms utan endast två stycken obromsade diffar fram och bak samt en alt två stycken mellandiffar som fördelar kraften mellan fram och bakaxeln. Sedan sköter din antispinn så att det hjulet som har minst fäste för stunden bromsas lite med hjälp av ABS systemet. Detta är en form av "svenssondiffbroms" som fungerar i nödsituationer men inte om man vill åka på bana alt mer avancerad körning på allmn väg tex. Mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
(Differentialkoppling stavas det)

BMW CS #07491
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Hehe, jag har också difffbroms :)
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack Beolab för din tydliga förklaring av detta.
Håkan
co
161
coleburn
335i Sedan -09
haknil: Kolla t.ex Länk för en förklaring.

När du svänger med din bil, så kommer alla hjul att gå olika snabbt. Utan differentialer, vilka tillåter att hjulen rör sig med olika hastighet (därav namnet, differential ~ skillnad), så skulle vissa av hjulen tvingas slira eller bromsa. På en 4wd måste man även tänka på att fram och bakaxel rör sig olika snabbt vid kurvtagning.

På en E46 X sitter det två "vanliga" differentialer (en i framaxeln och en i bakaxeln) + en extra i fördelningslådan. Alla dessa är öppna, och inte "bromsade" som det efterfrågas i den här tråden. Detta pga DSC vilken mäter skillnaden i hastighet på alla hjulen (tillsammans med gyron) och därigenom kan häva en sladd genom att bromsa hjulen individuellt.

På en E30 X däremot så finns det låsfunktioner både i bakaxeln och i mittdiffen, eftersom den inte har varken antispin eller DSC.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Ekin
Carnal>respekt! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.