|
|
|
|---|---|
|
Den avgiften som man betalar för export skyltar ligger vanligtviss på runt 185€. Den består av 1 månads försäkring, produktion av skylten, skatt och registrering för en månad. Dessutom blir man propsad på att köpa miljömärke som om det var tvång att ta det hos dem. Om ni exporterar från Berlin så finns det två ställen i hela stan som sysllar med registrering: en på Kreutsberg och en i Östberlin i Lichtenberg. Det är till Lichtenberg med dess DDR service som man skall bege sig om man behöver 30 eller 14 dagars exportskyltar. Men... om man åker först till Kreutsberg och skaffar försäkring där och åker sedan till myndigheterna och betalar resten där så kan man spara. Vanligtviss kostar försäkringen 90€. men går man till kiosk nr 25 utanför registreringsverket så kan man få ner priset ordentligt. Jag betalade 50€ alltsp 40€ besparing. Sedan i Lichtenberg efter att man har betalat skatten och fick intyg med bilnummret skall man inte bege sig till första bästa skyllt makare. På andra sidan gatan finns det kiosker och ju längre från ingången till myndigheten man går dest billigare det blev. I stället föär 15€ betalade vi 6€. Miljömärket kan man köpa i vilken bilverkstad som helst för 5€. Hos myndigheten kostar den 10€. Totalsparat 54€ Det är inte mycket pengar i det hela men varför betala överpriser när man kan vara lite smart :-) | |
|
Hur många timmar har du bränt i köer och flängande runt hela Berlin för dessa 54€? Skulle du inte importera en e65? Känns som att 54€ är en obetydlig peng för snabb effektiv handläggning. När jag hämtade min bil ordnade handlaren allt medans jag åt lunch. Bara hoppa in och ställa GPS:en mot Puttgarden. Den totala registreringsavgiften jag betalade till handlaren motsvarade 0,6% av hela kostnaden = Försummbart Min tid är mer dyrbar än att jaga hundralappar. Men vi är ju alla olika! MVH Baccala |
|
|
Jag tycker också att besparingen inte motiverar tiden och krånglet med det hela! M3 E30Länk |
|
|
Inte alls timmar. Åkter från Charlottenburg så Kreutsberg är på vägen till Lichtenberg i alla fall. En stopp där i max 10 minuter eftersom jag visste vart jag ska. att hitta skyllten till halva priset tog 5 minuter och det medans jag ändå väntade på min tur i Lichtenberg. det var bara att gå över gatan i stället för att ta dem som var närmast. Och en bilverkstad fanns vid hotelet ytterligare 5 minuter. Eftersom jag känner till proceduren så kan jag slå vad om att det tog i alla fall kortare tid för mig en för dig :-) Eftersom jag ringde och bokade tiden dagen innan så tog det hela max 45 miuter inklusive stopp på vägen. Det som du kallar försumbart spenderade jag i stället på champagne på Puro på kvällen. Hoppas lunchen smakade för den var nog ganska dyr :-) |
|
|
Efter att ha läst andra trådar verkar du ju inte känna till proceduren med att importera bil särskilt bra i.o.m att du inte ens vet vad du ska skicka in till ursprungskontrollen, trots transportstyrelsens idiotsäkra "att skicka in"- lista. Men men... det må ju vara, du verkar ju också för övrigt ha en tysk flickvän som jag antar hjälper enormt i ett land där ingen verkar kunna förstå ett ord engelska, eller, dom förstår engelska när man pratar till dom men väljer att svara på tyska (förmodligen av någon patriotrisk tro att tredje riket åter skall resa sig och förutsätter att alla ska kunna tyska) Jag köper att du kanske lyckas genomföra dessa transaktioner under samma tid som mig, men inte utan rutin, god lokalkännedom samt kunskaper i det tyska språket. Alla kanske inte är så förberdda att man bokar tid dagar innan man åker ner för att köpa försäkring. Sen att du kanske spenderar tid med din flickvän och har tid att vara där nere hjälper ju också till. Min alternativkostnad är alldeles för hög för att hänga en vecka nere i tyskland utan föredrog ett snabbt smidigt besök, jag bor i Luleå och hade således drygt 200 mil att köra hem. Jag tror jag beträdde tysk mark 20 timmar totalt, inkluderat en hotellnatt och besök i Puttgarden. Jag ska verkligen inte ta detta till någon långbänk och tippset du gav är säkert jättebra, sparade pengar är sparade pengar, men jag tror en vanlig "svensson" som mig inte hade kunnat klara detta på samma sätt med utebliven "besparing" som följd. MVH Baccala |
|
|
Ja, mycket riktigt Bakalava! : eftersom jag fick hjälp av min flickvän så ville jag oxå dela av mig den erfarenheten. Tanken är att man behöver inte punga ut det man blir tillsagt. Därför försåt jag inte dina inlägg. Om du inte vill ta del av dessa tips så behöver du väl inte ta del av dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.