AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.785

Runflat däck eller inte

Hej köpte nyss en 320 i som det skulle varit Run flat däck på så var inte fallet
sk man byta eller inte? Hört att det kan bli stötigt och att bilen kränger på landsvägen med dessa däck tacksam för era synpunkter mvh Leffan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Värdesätter du en bil som går så komfortmässigt bra som det bara är möjligt så byter du inte till RFT.

Men värdesätter du mera att man kan köra på ett punkterat däck till närmaste däckfirma så byter du till RFT-däck..

Mina synpunkter i ämnet, dock så har dagens RFT-däck utvecklats en del från det att dom kom så helt 100 säkert att just du märker av ett byte idag är det ju inte..

Jaja...lycka till hur du än gör :)

Mvh Janne.

Kränger gör den absolut inte, dock så spårar den en del. Jag har RFT på min E90 och kan inte vänta på att de ska slitas ut så att jag kan byta ut dem. Maken till stötig bil har jag aldrig upplevt, speciellt som den har sportchassi. Vägkänsla och väghållning är enastående, men man behöver ett njurbälte över minsta ojämnheter. Tur att bilen är så väl byggd som den är, annars hade allt skakat sönder.
Men mina är rätt gamla Bridgestone Potenza, och precis som Janne skriver så har de utvecklats en del under tiden. Dock så tror jag inte att det blir fler RFT däck för min del. Dessutom så kostar RFT däck betydligt mer än vanliga däck.

Vorsprung durch freude am fahren
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inget har förbättrat min bil lika mycket som när jag slängde bort mina RFT däck. Trots att jag gick upp till 18" efteråt så spårar bilen mindre, är tystare, bekvämare och spårar mindre. Inget skulle kunna få mig att gå tillbaka till RFT däck.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.