|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 2004 Z4 2.2 med 7 600 mil på mätaren. När man kör iväg från stillastående kommer ett visslande/kvittrande ljud från motorn de första metrarna och ljudet uppenbarar sig även de första metrarna när du drar iväg på tvåan från låga varv. Jag har bytt gummibälgen med den lilla veckade tarmen i insuget och jag har också bytt båda drivremmarna där framme men ljudet kvarstår. Någon som har haft samma problem? Med vänlig hälsning | |
| Den här tråden kanske du läst Länk | |
|
Tack för tipset men som sagt, den omtalade gummibälgen är redan bytt och det visselljudet som den åstadkom försvann. Dock kvarstår det här kvittrande ljudet när man drar ivög de första metrarna på ettan och tvåan. Själv har jag börjat misstänka vattenpumnpen. Bilen ska in på inspektion II om c:a drygt hundra mil så jag avvaktar nu med att höra vad verkstan kommer att säga i samband med den. |
|
|
Jag vill bara inflika att jag hade "fågelkvitter" på tomgång från motorrummet på M54B30 som hördes kontinuerligt för 3 år sedan. Efter ca 50-60 mil skramlade det till och lagret till vattenpumpen gav med sig, varvid kylfläkten var farligt nära radiatorn men nöjde sig med att rensa bort plasten runt kylfläkten. Jag tycker du ska kolla efter om vattenpumpen är på väg att ge upp snarast. Riwa |
|
|
Det är nog ett klokt tillvägagångssätt, Riwa. Får väl ner åka ner till verkstan igen (har faktiskt redan varit där en gång och en mekaniker har lyssnat utan att kunna säga vad det var - dock att han tyckte jag lugnt kunde köra vidare till nästa inspektion vilket han kanske inte vill komma ihåg om det händer något). Har lagt märke till att kvittret försvinner så snart varvet går över 1000 vid belastning. Vid tomgång kan jag höra en tendens till det om jag öppnar motorhuven och sticker ner huvudet men det blir fullt hörbart först när man "blippar" till på gasen och då i början. Mvh |
|
|
Du har inget att förlora på att byta vattenpumpen, be verkstan att ta hem en. D.v.s. ifall du inte vet med dig att den redan är bytt till BMWs nya pump med metallimpeller som ersätter orginal-pump med plastimpeller. Jag har läst om många fall där M54ans vattenpump gett upp nånstans i intervallet 8000-16000mil. Riwa |
|
| Ett tips för att lokalisera ljud i motorrummet är att ta en ½ m trädgårdsslang och med ena änden mot örat sätta andra änden intill misstänkta ställen. | |
|
Hej igen! Bilen var inne på service i förgår och BMW sa att det helt säkert var den mekaniska remspännaren på generator/vattenpumpremmen. Det verkar som om de hade rätt för jag har bytt denna nu (512.- för en komplett mekanisk spännare hos Schmiedmann) och ljudet verkar borta (ska provköra ordentligt imorgon dock). Själva säljer inte BMW några mekaniska spännare längre utan endast hydrauliska men då de tar c:a 2.600.- för en komplett sådan kan jag ju köpa 5 st mekaniska på en hydralisk och då kvaliten inte var så över sig på originaldelen, är jag inte rädd att köpa "pirat". |
|
| När BMW byter till hydraulisk spännare tillkommer en extra spännrulle också som gör att remmen ligger an mer runt generatorn. Det finns hydrauliska billigtb på schmiedmann eller mekonomen. Undrar var skillnaden är, BMW måste ju haft nån anledning att byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.