|
|
|
|---|---|
| Med avslutande rad avslutades en annons angående en Z4 jag såg på blocket. Vad betyder detta? Lägger bilhandlaren på 5-10 tusen för att sälja bilen men jag som köpare får inte fördelarna av att köpa av en bilhandlare? Gör jag affären med bilhandeln eller med den kund för vilkens räkning bilhandlaren säljer? Eller vad är egentligen grejen? | |
| Bilhandlaren hjälper ägaren att sälja bilen - handlaren säljer den för kunds räkning. Såvitt jag vet gör du affären med ägaren, via bilhandlaren. | |
|
...dock medför detta vissa förpliktelser för bilhandlaren som vissa ibland inte vill veta av (eller kanske ens vet) och det är att om bilen säljs från handlarens lokaler/område och via dennes marknadsföring, är bilhandlaren lika bunden vid de förpliktelser som han/hon hade haft om han/hon sålt en bil ur det egna lagret... Detta är det tyvärr ganska ofta bråk om när (om) köparen hittar "oegentligheter" hos bilen efter köpet och inte är nöjd med köpet av någon anledning och vill ha kompensation för t ex reparationer mm. Mvh Johan B |
|
|
Jag säljer min genom handlare då de kan hjälpa till med garantier och finansiering... Är väl bra att markera i annonsen vem det är som äger och därmed säljer bilen... |
|
| Vad tar handlaren för besväret? | |
|
Handlaren får en bil såld till den kund som vill sälja sin... Typ: Du får 100 000 i inbyte eller så säljer vi din i butiken för 150 000... |
|
|
Fundera inte så mycket över det där är mitt tips. Köpet är dock att betrakta som ett privatlöp, det enda firman gör är att "hjälpa till" genom att låta bilen stå i bilhallen t ex. Varför gör man då så här? Inte värre än att en av killarna på verkstan vill sälja sin bil eller att det är en närstående till nån av säljarna som fått hjälpen. Men var lika vaksam som vid ett privatköp, du får säkert inga garantier av företaget! |
|
| Magirus, jag tror du har fel. Om handlaren på något sätt lägger försäljningen under sitt paraply så är det också de som svarar för eventuella följder. En seriös handlare är återförsäkrad mot eventuella missöden, så det gäller väl att se upp när Harry-bakgård "förmedlar". | |
| Ingen vet riktigt vad som gäller är i min värld likställt med att man som vanlig konsument inte har några som helst rättigheter. Hela upplägget låter riktigt surt ur köparens perspektiv....Man betalar lite extra för att få nöjet att hämta bilen hos en försäljare istället för en privatperson bara... | |
| Tillägg: Formuleringen "säljes för kunds räkning" känns alltför vanlig för att det bara ska kunna handla om bekanta till folk på verkstan. Att det är bilar som annars blivit inbytesbilar låter ju rimligt, men har ganska svårt att köpa att inte bilhandlaren plockar ut någon form av profit där med... | |
|
Det heter förmedlingsköp. Säljaren (alltså företaget som förmedlar) skall lämna varudeklaration och har samma ansvar som om de är ägare. Skillnaden är att du även kan rikta eventuella anspråk även mot ägaren av bilen. Detta gäller iaf när ett företag förmedlar/säljer en bil åt en privatperson. Om förmedlaren ej står som ägare på bilen är det ju ett plus (!) om de kan visa att de faktiskt får sälja bilen åt ägaren hehe, t.ex. fullmakt eller intyg. Inget problem vid seriösa förmedlare, men det är förstås upplagt för att förmedlaren inte vill veta av något och hänvisar till ägaren som i sin tur hänvisar till den som förmedlat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.