AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.362

Behöver er hjälp angående köp av 530d -05!

Sida 2 av 2
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Resultat blev inget vidare.. Startade en ny tråd om lådan. Bilen fortsätter att hugga eller rycka vid låg belastning runt 1500-1700 varv. Framför allt när jag saktar ner farten och bilen växlar ner och jag har lite gas på. Suck!!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har fått min momentomvandlare och automatlåda bytt i 04'a på garantin, då låta lät och uppförde sig fruktansvärd vid snabb accelration samt varvräknaren pendlade vid lite belastning runt 1.500 - 1.800 varv.

Jag känner till en mycket kompetent verkstad här i Danmark, som renoverar momentomvandlare som har problem.
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Frågan nu är, BMW konstaterade att de skulle hjälpa med byte av momentomvandlaren. Jag lämnade istället in bilen på Brynäs transmission för att de kunde göra det bytte till en lägre kostnad. Brynäs Transmisson åkte med i bilen när jag kom för att göra en bedömning. De höll med BMW om att det var momentomvandlaren som skulle bytas när jag hade mina ryckningar. Nu är bytet gjort. Bilen är inte ett dugg bättre. Jag ska betala 19 000 för bytet. Vad gör jag... Visst är det bara att ställa tillbaka bilen och mena på att de ska göra det de lovade. Få bort ryckningarna! 19 000 åt h¤¤¤ete känns det som!! Har jag fel? Vad hade ni gjort?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Som jag skrev i din andra tråd, börja med att ringa/åka tillbaks till automatfirman för felsökning/åtgärd, du har ju garanti på jobbet.

Gör en felkodsavläsning (på BMW) och be om att få alla felkoder utskrivna.

Mvh
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Haha... det här blir bara värre. Var på en långresa idag och när jag nästan var hemma så började bilen "brumma" i chassit. Släppte jag gasen så slutade det.. nudda jag gasen så brummade det ordentligt, samt om jag gasade. Varmätaren låg samtidig på 500 varv mer än vanligt vid 90km/h. Efter 5minuter slutade det helt plösligt och bilen varva som vanligt igen... Blir så less... Vågar snart inte köra bilen!

Bilen ska som sagt in på glödstiftsbyte på onsdag på BMW, så på torsdag ska jag lämna tillbaka bilen till tranmissionfirman..
jo
49
joda_johansson
ev. 530d Touring -05
Okej, så här har det gått. Bilen har varit på BMW i Falun idag. De var helt super! Ryckningarna i bilen hade inget att göra med lådan! De kopplade ur LMM och bilen gick hur bra som helst!! SÅ skönt! Nu blir det byte av den eller ERG ventilen iallafall. Det andra problemet att bilen brummar i chassiet och att inte lockupen går i på högsta växeln när lådan är riktigt varm.. ca:20-30mil blir reklamationsfråga till brynäs tranmission. För det var ju den de skulle byta... Kanske inte är orginal de tog.. vad vet jag... Skönt att problemen börjas redas ut iallafall. Jäkla flackande till olika stället bara... =)

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Powermail skickat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.