|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen är en 328ic 96:a. som rubriken lyder undrar jag vad som är felet. Symtomen är att batteriet laddas ur när jag kör bilen, detta hände 55 mil från där jag bor. eftersom originalbatteriet fortfarande satt i efter 25 000 mil antog jag att det var det som hade gått sönder. Jag köpte ett nytt batteri och tog mig 18 mil till innan det var urladdat. Jag mätte spänningen på batteriet med motorn igång och det tar inte emot någon laddning. Laddningslampan lyste svagt dagen innan det hände men bara under några sekunder sedan slocknade den. Det som händer när batteriet laddas ur är att flera varningslampor börjar lysa och till sist slutar även varvräknare mm också att fungera. Nån som vet hur jag kan kolla om det är generatorn eller något annat? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen är kolen slut, så byt regulator med kol till att börja med. (kolen ger ingen lysande laddningslampa om dom är slut) de gör däremot regulator och diodfel i generatorn. Och ladda upp det nya batteriet med en extern laddare minst 24-36 timmar med en gång annars förstörs det väldigt fort om det får vara urladdat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för snabbt svar, blir att inhandla ny generator och byta i morgon! /Simon |
|
|
regulator menar jag... En till fråga, sitter inte kolen i generatorn på 328:orna? /Simon |
|
|
De sitter på regulatorn som du bytar. Ny regulator , nya kol samtidigt. Tänk bara på om du har möjlighet att först skruva av den gamla för det finns 2 olika varianter innan du åker och handlar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hej igen! Tack för era svar! Hur svårt är det att byta kolen och regulatorn måste hela genarator ur eller går det att ha den kvar på plats? Är det möjligtvis någon som har en beskrivning på hur man går tillväga? Tacksam för svar! M.v.h Daniel |
|
|
Blev ett konstigt innlägg då jag trodde det var min startade tråd, ber om ursäkt för det! Men mina frågor tar jag gärna emot svar på om någon sitter inne med dem! Bästa Hälsningar Daniel |
|
|
Lättaste är att ta av den. Inga större problem, men du måste hissa bilen så du kommer åt den nedre utav de bultarna som håller generatorn. Det enda knixet kan vara när du skall få på remmen sedan, men det går. |
|
| Är det någon som vet var man kan få tag på kol och regulatorn, ringde Bmw och de skulle 1250:- låter sjukt dyrt.....??? | |
|
De är billigare på Mekonomen. Priserna varierar lite grand, men ring även Ad- Center, men själv köpte jag på Mekonomen. Biltema har också, men du måste skruva av de gamla först, för det finns som sagt 2 olika sorter och det går inte att vara 100% säker på vilka det är som sitter i med att bara titta på generatorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.