AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.078

Mystiskt fel på E34 AC

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Har råkat ut för en liten sak med min AC.

Bilen började gå skitdåligt och den stannade till sist när jag frikopplade för att lägga in en lägre växel för att ta mig in på en infart.

Locket öppnades och då ser jag att det bokstavligt talat ryker från drivrullen på AC Kompressorn. När snöflingan trycks på stannar motorn med en smäll.

Så till mystiken. Att när jag har ACn avstängd så misstänker jag att själva kompressorn snurrar och fungerar för det kommer kyla från utblåsen i bilen med en temperatur som jag aldrig fått förut i en bil med trasig AC.

Visade den för en kylfirma här i Umeå och de påstod att det är kompressorn som är helskuren..

Men jag är inte böjd att hålla med..

Enligt real OEM finns det koppling att köpa men även 3 olika kompressor om inte mer. Min bil hördes vara tillverkad 199208.

Ska jag leta reda på en beg kompressor eller försöka få magnetkopplingen bytt?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Stoppa in en tempmätare med sensor på sladd in i ett utblås så ser du snabbt om det du tror stämmer. Annars låter symptomen som klockrent skuren kompressor.

Mvh
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
låter ju som lagerhaveri i magnetkopplingen, eftersom den rök även när kompressorn inte var inkopplad.
så bästa vore väl att byta enbart kopplingen, på plats. för att på så sätt slippa behöva fylla på systemet igen om man byter hela kompressorn.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
För att klargöra så när bilen var avslagen med snöflingan inkopplad så rök det från själva innanmätet av remskivan.

När snöflingan är avslagen så misstänker jag att hela klabbet driver ändå då jag får helt OK kyla även om vi inte har någon tropisk värme här i Umeå så var det ändå rätt varmt ute.

Ska åka förbi en annan kylfirma i morgon.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
Går det att montera en Denso kompressor istället för en Sekio Seki som sitter där nu?

Enligt kylfirman så var det Denso 10pa17c på "alla" e34 525

De är ju redan förberedda för den nya gasen så.....

Hilfe :)
Förmodligen har kopplingen bränt ihop av någon anledning, lagerfel osv, och driver då kompressorn även om man slår ifrån AC:n osv. Om det kyler så pumpas ju köldmedia runt, så långt är det nog klart. Sen om man kan byta kopplingen utan att montera ur kompressor osv kan jag inte svara säkert på.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.