AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
29.978

Köp av långmilare (325)

Sida 1 av 3
Hej!

Jag och min sambo ska köpa våran första bil och vi är mycket intresserade av en BMW 325 (E90) från 2006. Den verkar vara riktigt bra utrustad men problemet som jag ser det är att den gått 13500mil. Enligt säljaren så har bilen fullhistorik, Servicebok, nyligen servad hos auktoriserad BMW-verkstad och besiktigad utan anmärkning.

Min frågor är hur stor vikt ska man lägga på miltalet vid köp av denna bil samt är priset på 160 000 ett bra pris?

Info om bilen:
*Miltal: 13500
*Fordonet tillverkat: 2005-08
*I trafik första gången: 2005-09-09
*Full historik, Servicebok, nyligen servad hos auktoriserad BMW-verkstad.
*Comfortpaket
*Dynamicpaket
*Advantagepaket
& plus ljuspaket
*Xenonljus
*Angeleyes
*PDC (Parking distance control)Parkeringssensorer
*DTC (Dynamic Traction Control)för bättre väggrepp i snö eller på grusvägg
*Antisladdsystem
*ABS
*Belysning för dörrhandtagen utvändig
*Skinnklädsel
*Sportstolar
*Regnsensorer
*Acc/klimat, 2 zon
*BMW original Alarm
*Stora BMW professional stereo
*Aux uttag för iPod etc
*18" fälgar + sommardäck (har gått en säsong fälgar och däck) 255or bak, 225or fram.
*17" BMW original rondell fälgar + vinterdäck
*Multiratt
*Avbländbar backspegel
*Airbags
*Elhissar
*Färddator
*Farthållare
*Armstöd fram och bak
*kall och varmluft-box (perfekt för dricka eller kaffe)
*Djur och rökfri
*Alltid garageförvarad i min ägo
*Nyskattad, besiktigad utan anmärkning

Tacksam för alla svar då jag har svårt att leta fram denna informationen själv, har kollat runt och hört mig för bland vänner och bekanta, men det har varit blandade svar.

Mvh
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Miltalet behöver du nog inte vara rädd för men prislappen ska motsvara miltalet vilket ovanstående inte gör.

Om bilen är tillverkad 2005-08 är det en -05:a. Brytpunkten är 1/9.

Jag själv köpte min -05:a (producerad 2005-07) i våras. Den verkar ha samma utrustning utom 18"-fälgar men istället har jag orginaldrag monterat.
Den hade rullat 7500 mil och vi gav 170 tkr för den vilket var ett högt pris. Jag köpte den dock för höga priset pga att bilen var en extremt välskött enägarsbil. Fanns inte ett stenskott eller ett märke på den. (Ägaren hade en annan bil för dagspendlingen)

Så en normalt välvårdad bil med 13500 mil bör du hitta för 140 tkr.

För övrigt är det underbara bilar om man tycker om att köra bil!

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Mats:

140 för en E90 325 med den utrustning som ovannämnda bil? FÖr 140 hittar du knappst en snikutrustad 320. Visa mig 1 325 E90 med den utrustningen? :)
Du sänker värdet på din bil också med ditt inlägg, kolla själv, de ligger fortfarande ganska högt i pris. :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ok, jag kanske var lågt ute. Jag håller med om att utrustningen är högre än snittbilens. 150 tkr kanske är mer korrekt.

Men jag pratar också slutpris och inte annonspris! Min var utannonserad för 195 tkr och slutade på 170 tkr.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Då hade du tur som fick din så billigt, själv fick jag betala närmare 190 för min för två år sedan och skulle inte släppa den under 165 i år med tanke på priserna på annonserna. :)
Tack för svaret Mats, håller ni andra med han angående milantalet och priset?

Mvh
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
13.000 mil är ju knappt inkörd.
Ni behöver inte vara rädda för mil över 10.000.
Jag har haft många BMW och ett flertal som rullat mellan 23-43.000 utan ett enda problem med motorn.
Det som slits är ju sk förbrukn/slitagedelar. Bromsar, hjullager, pendelstag..
Inte ens bytat en ljuddämpare ej heller katten.
Köp den och du blir en nöjd BMW-ägare.

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Letar själv efter en fräsch E90 till min äldsta son, vi har hitintills varit o tittat på tiotalet olika E90, 325-330i-07 samtliga mer eller mindre blästrade av stenskott. samt 1-2 avskavda M-fälgar. Priserna är oförändrade sedan förra året? en del står tom högre i pris trots äldre årsmodell samt mer avverkade mil?

Min egen nyinköpta E90 330-09 kostar i dagsläget som begagnad (3000 mil) betydligt mer än vad jag gav för bilen som helt fabriksny? Verkar onekligen som att värdet ökar på beg BMW E90 ju äldre de blir;-)

Går man däremot till en bilhandlare och frågar om inbytespris så sjunker värdet mkt drastiskt -100.000:-

Tänker du handla E90 via Blocket, så pruta då friskt på fantasipriserna. Kan vara lämpligt att pruta minst 30.000:- på de flesta av objekten.
Hur länge tänker du ha bilen? Tänk då på att bilen inom relativt kort tid kommer att ha rullat närmare 200.000 km, och den må fortfarande vara en bra bil, men den kommer att vara väldigt ointressant när du ska sälja den vidare, i alla fall till vettiga pengar.
Nu talar jag för mig själv, men köper jag en nyare bil så måste mätarställningen vara under 100.000 km, plus att skicket ska vara motsvarande. Tro mig, det lönar sig i längden.
Ang. priset så är det faktiskt helt OK med tanke på utrustningen och km ställningen. Men jag tycker att den har gått alldeles, alldeles för mycket. Då hade jag hellre tagit en bil med kanske mindre motor, men med färre km på nacken, för samma pengar. Vet ej om jag håller på att mogna eller nåt, men rätt utrustning och rätt chassi känns viktigare än stark motor nu för tiden. Man får ändå inte köra fortare än vad det står på skyltarna. Medans det är jäkligt kul med en kurvig väg.

Mina 2 öre.

Vorsprung durch freude am fahren
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Men jag tycker att den har gått alldeles, alldeles för mycket. Då hade jag hellre tagit en bil med kanske mindre motor, men med färre km på nacken, för samma pengar. Vet ej om jag håller på att mogna eller nåt, men rätt utrustning och rätt chassi känns viktigare än stark motor nu för tiden. Man får ändå inte köra fortare än vad det står på skyltarna. Medans det är jäkligt kul med en kurvig väg."

Du är snarare övermogen.

För övrigt om det skall prioriteras riktiga lågmilare så finns det en uppsjö Toyota Corolla, Ford Fiesta, Opel Astra osv. Du får ju ändå inte köra fortare än 90/110.

Byta upp sig? Till vad då?
Roffa1
Här är de få E90 som var i ett utmärkt skick, endast en handfull stenskott på huven.
I övrigt mkt fin och välvårdad. Dock så är ju priset helt åt fanders felsatt, vi bjöd 225.000:- kontant i handen men han nobbade vårt bud.

Länk
Roffa1
Tillägg: Vid förfrågan hos auktoriserad BMW handlare så stod aktuell bil prissatt till 170.000:- i inbyteslistan. Pris hos Blocket 269.000:- rena rama fantasipriser utan minsta verklighetsförankring;-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Det är väl klart eftersom handlaren måste ju tjäna på att sälja bilen. De har löner att betala ut, lokalhyra, drifkostnader, garantier och andra saker att tänka på. De kan inte byta in bilen för 250 och sen sälja den för 260. Det säger väl sig själv.

Angående miltal: Lustigt hur vissa definerar långmilare, för mig är en bil långmilare först när milmätaren når 18000 mil, först då kan man börja snacka om långmilare.
Roffa1
Grodan: Är införstådd med att inbytespriset är betydligt lägre än salupriset ut till kund, det var just därför vi bjöd 225.000:-

Lågmilare är för mig under 3000 mil. Vid 18000 mil är det väl snarare GDS.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
frågan är ju hur länge du tänkt äga bilen och hur mycket du ska köra / år?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Varför jämför du då annonsen du länkade till med vad de tar för inbyttes pris hos en handlare, det är ju helt irrelevant i sammanhanget eftersom handlaren skulle sen annonsera den bilen för närmare 300.000:- Det byter att den som annonserade den för 269 har ändå satt ett rimligt pris gentemot auktoriserad handlare.
Tack för alla svar!

Det finns möjligheter att vi flyttar från landet om ca 4-5år och då behöver sälja, men tills dess så bör denna bil passa våra behov bra.

En bil från 2000 kostar idag (snabb koll på blocket) runt 80000 i snitt och mellan 15000-20000 mil, så det är väl rimligt att anta något liknande för mig om jag tänkte sälja om ca 4-5 år.

Tack återigen för alla svar.

Mvh
Bag:
Jag kommer nog inte köra jättemycket, jag går t.ex till jobbet. Den kommer användas till det nödvändiga dvs att handla, åka till träningar etc.
Roffa1
Grodan: Skojar du? 300.000:- för en 325i-07...hehehe. Kanske på den planeten du kommer från;-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Jag skrev "närmare" 300 och kollar du så finns det en hel del runt omkring där ute. :)

Bilen som du länkade till saknar dessutom läderklädsel, personligen skulle jag aldrig betala så mycket pengar för en bil utan läderklädsel. :)
Roffa1
Groda: Kan du länka till dessa 325-07 som kostar närmre 300.000:- Kvack-Kvack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.