|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok! Du kan väl skriva här då om den blev piggare Ha de |
|
|
Yes, ska jag försöka komma ihåg. pma mig eller lyft denna tråd annars och påminn mig, Välkommen till forumet förresten :) |
|
| Verkar som detta fel även drabbat min kärra 5220 IA - 01. Bytte vevhusvent i vintras, senare började den läcka olja som ett soll. Ja nu vet man vad man skall göra till helgen :) | |
|
Uppdatering av tråden. Jag bytte packningen enl. den länk som finns tidigare i tråden. Behövde dock inte ta bort fläkten, utan kom åt allt ändå. Dock ver detta inte enda läckaget, nu ser jag att det läcker rejält även på andra sidan av motorblocket. Någon som vet om det finns någon packning som har tendens att läcka där? |
|
|
Tydligen har min nyinköpta 530 -02 också detta problem med oljeläckage just på ovannämda ställe. Det läcker inte mycket, men läcker ändå. Förra vintern hade vevhusventilationen frusit på min bil också. Nu ska det vara åtgärdat med diverse isolering runt slangar, ser det ut som. Hur pass allvarligt är läckaget? Kan man tuffa på ett tag till innan åtgärd eller tar något skada av att fortsätta köra? |
|
|
Nu har jag bara erfarenhet av M60 och M62TU motorerna, så det här är kanske inte helt relevant. Ventilkåpspackningarna är ju kända för att gå sönder, men jag vill lägga till att packningen till kåpan som täcker kamaxelkedjan - "upper timing chan cover" - också börjar läcka med tiden. Typiskt är att det ser ut som om det börjar läcka olja från servopumpen. Läckaget från "upper timing chain cover" brukar nämligen göra att det droppar precis ner på röret till servopumpen. Första gången jag råkade ut för det här, så trodde besiktningsmannen att det var servooljeläckage i anslutningen till servopumpen, så jag fick en 2:a! Nä, det var motorolja... Bentley's manual för 7-serien E38, har ett helt litet kapitel för att byta just denna packning. Där ser man. |
|
|
Jag har också ett liknande mysko oljeläckage på min 530. Jag har införskaffat en ny ventilkåpspackning som jag skall byta och se om det blir bättre. Bytet av oljefilterhållarpackningen (långt ord...) gav tyvärr inte önskat reslutat. Mvh Olle D |
|
rsarits |
erfo02: Min är svensksåld, tillverkad 2004-09 och hade inte "cold climate" uförande på dessa slangar utom den övre, inte heller "membranburken" var isolerad. Nu är allt isolerat. (I utrustningslistan står det att bilen har cold climate utförande) Du kan troligen köra på som vanligt. Min var ej igensatt i systemet. Jag frågade på BMW och verkstaden trodde att problemet förmodligen kommer snabbare på bilar som körs mycket korta sträckor. Det verkar logiskt, då kondens är ett krav för att det skall kunna frysa. Jag kör vanligtvis 1 timme 95% av gångerna jag startar bilen, jag borde klara mig tills det är dags för bilbyte. |
|
P Z, Efter jag böt hela vevhusventilationen och packningen mellan filterhus och motorblock då började även på andra sidan av motorblocket. Stark rekommenderar att byta ventilkåpa packningen då oljan rann mot vatten slangen nr3 Länk Det var en lurigt ställe eftersom motorn lutar ungsfär 30 grader. Egentligen bör man byta ventilkåpa packningen samband med byte av vevhusventilationen. Det är jätte lätt att byta v-packningen då kostade packningen rund 400kr. |
|
| Hej jag har haft min e39 på två verkstäder angående oljeläck den första sa att det var packningen nr6 sen den andra sa att det var oljenivå givaren som läckte, pratade med BMW angående detta dom hade aldrig bytt en nivågivare pga oljeläck endast om den har strulat. Men BMW ville ha 2200 för att byta nivågivaren. Så jag är lite kluven nu på vilket det är men det tyder mer på att det är packningen... Det är licksom blött på "förarsidan" av motorn höger sida om man tittar framifrån sen är det lite blött när man tittar under. | |
|
Länkar lite Länk |
|
|
Jag tycker det verkar som att det kommer från oljefilterhållarpackningen. /Mats J |
|
|
Ja jag har lusläst forumet och kan inte hitta någonting angående att det skulle läcka olja vid en givare där imot finns det en hel del om packningen mellan block och filterhus. Så det blir vell o byta den i första skedet. Jag har bytt vv samt vevhus packning förra året så det är uteslutet. Med vänlig hälsning, Andreas/Snabbe83 |
|
|
Ska rätta till lite Bytt vv samt ventilkåps packning ska det vell vara.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.