|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga BMW älskare:-) Jag har märklig olja läckage som gör mig tokig att hitta! Jag har hittat en bild på bimmer roadfly sidan och det är väldigt identiskt med min oljeläckage problemet. Exakt samma ställe! Länk Jag har bot vev-hus ventilation (vinter) och alla slangar t o m oljestickans rör men problemet kvarstå! Länk Jag har inte läckage från topplocks packningen och inte heller från Ventilskopan. Vad kommer ifrån olja läckaget?! Olja läckaget läcker ut bara när jag kör. Snälla hjälp mig! | |
|
Hej Jag minns en tidigare tråd om ett liknande läckage. I det fallet var det en trasig packning mellan filterhus och motorblock som orsakade läckaget. Tyvärr hittar jag inte den tråden men om du letar så..... mvh/ Anders |
|
|
Tack Anders för din svar:-) Jag letade jätte länge men hittade inget:-( Du menar väl nr 6. Länk Är det väldig svårt att byta? |
|
|
Jag letade också :-) Ja det är nr 6. Kolla också oljeledningen till vanos, banjobult nr 11 med packningar nr 10. mvh/ Anders |
|
|
Tack Anders! Jag ska försöka byta dessa med hoppas att det är det som orsakar läckaget:-) Annars slänger mig på väggen;-) Förutom oljeledningen till vanos och filterhus packningar kan det finnas annat ledningar eller delikt som orsaker läckaget som rinner på motorblocket? |
|
|
Jag vill bara säga att olja läckaget kommer från packningen nr:6 som Anders påpekade. Mvh Sirus |
|
|
Hitta en gammal tråd som verkar stämma till mitt oljeläckage som jag märkte förra veckan. Någon som bytt denna packningen eller oring bakom filterhuset på en E39,a ? |
|
| Menade om det är mycket jobb att byta tätningen till filterhuset ? | |
| Lyfter denna tråd lite, då jag tror jag har samma läckage. | |
| Efter att min vv frös i vintras och jag bytte vevhusventilationen så fick jag precis samma problem som bilderna visar. Löste aldrig problemet då läckaget var så samt att ajg inte fattade vart oljan kom ifrån. Läckaget var så litet men det kan säkert ha varit packning nr6 på bilden för den tittade jag aldrig på. Tror den packningen gick sönder när oljetrycket i motorn blev så högt...den tryckte också ut oljan genom topplockspackningen men slutade läcka direkt därifrån. | |
| Kanske något liknande hos mig, den drar ju knappt någon olja så det är mest kosmetiskt jag vill åtgärda detta och för framtiden såklart, är det bökigt att komma åt ? | |
|
Jag har läckage både ventilkåpspackning och nr 6 ovan. oljefilterhuset. Orkar inte byta detta själv så har lämnat in det får se vad det landar på :O Detta måste ju ha med VV att göra, även om min inte frös så har vinterns bravader gjort detta, frågan är om det kommer hända igen ? jag har cold climate sedan innan eftersom den är Svensksåld |
|
|
captainoats: Det är inte alls säkert att du har cold climate på din bil. Har du verkligen kontrollerat att slangarna är isolerade? Min hade inte isolerade slangar från fabrik. Mvh H |
|
|
Damn :) Kanske får ta och be bmw kontrollera det också jag menar när dom ändå byter ventilkåpspackningen kanske dom ska göra nåt mer ? |
|
|
Jag hade samma problem och har precis bytt packningen (till oljefilterhuset). Det är inte särskilt svårt, dock är det lite skruvande. Man får först skruva bort kylfläkten för att sedan hänga av drivremmen och skruva av generatorn. Sedan sitter själva oljefilterhuset fast i sex bultar plus en banjokopplirng för oljeledningen. Jag bifogar en länkt till en mycket pedagogisk och bra DIY guide för detta.... Länk Lycka till... Mvh Olle D |
|
|
Fin beskrivning men jag orkar inte göra det själv faktiskt känner jag och har inte tid. Bmw får byta detta åt mig, dom tar 4800 för byte av både ventillkåpspackning samt oljefilterhus packningen, inte billigt men inte heller jättedyrt det får duga. |
|
| Hoppsan. En intressant läsning om "Cold climate". Vad innebär det? Jag har ju precis fått hem min BMW 550i Sedan -07 från Förenade Arabemiraten och den är definitivt INTE "Cold climate" kan jag säga utan snarare tvärtom :-) Är detta något jag bör åtgärda innan vintern slår klorna i oss för att undvika oundvikliga problem? | |
|
Tack vare denna tråd har jag nog funnit mitt olje läckage som jag ska fixa nu. Men en följd fråga har jag om man har detta läckage kan motorn tappa effekt pga detta? |
|
| Hade du söl under tråget också ? | |
| Ja det är söl under tråget. Det måste bero på denna packning för min vv frös för 2 vintrar sen och tryckte ur sig olja på olika ställen Det satt inte cold climate men det finns nu. Men upplever du din motor som om den tappat lite effekt lite slö ? | |
|
Ja jag tycker det känns så faktiskt. Sedan om det är placebo eller inte vet jag inte . Min ska in om ett par veckor til bmw för att byta detta samt ventilkåpspackningen, efter det vet jag mer :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.