AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.719

540 E39 som börjat misstända

Sida 1 av 2
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Måste skriva av mej lite...

Var igår kväll och köpte mig en 540 E39. Bruksskick men väldigt välbehållen i mina ögon. Gick bra, säljaren kändes väldigt seriös och priset var rätt så jag slog till. Kände mej glad för det kändes som jag för en gångs skull gjort en riktigt bra affär.
Idag var jag iväg på långresa med några kompisar och när vi svängt av från motorvägen in på en avfart och jag ger gas så bara bluddrar den och misständer. Känns som det fattas 1 eller 2 cylindrar, skakar ganska bra i hela bilen i takt med varvtalet. Ingen erfarenhet av V8 men det är nästan hörbart att där fattas något.

Stänger man av bilen går den som den ska på tomgång, varvar man till den stillastående uppemot 3000rpm börjar den misstända och vibrera.
Köra går knappt, den börjar misstända för minsta lilla "motstånd" och bara skuttar fram.

Jag antar att jag drabbats av katalysatorproblemet?

Får bli verkstadsbesök på måndag, känns så grymt deprimerande att jag bara fick köra den i ~20 timmar innan min traditionella otur slog till :(
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Trist Elmgren.
Hoppas att det är ngt enkelt (& billigt)
Tyvärr så finns det många felkällor till de symptomen du har på bilen.
K2
348
K2
523i -97
Detta är ett långskott men när du berättade att den "skuttar fram", börjar oja sig så fort det blir minsta motstånd så associerar jag direkt till en bekants bmw som betedde sig just så. Bilen hade varit på verkstad till och med men de fick ingen ordning på problemet.

Jag kollade litet på bilen och upptäckte nästan genast att insugsbälgen hade en spricka i sig som glipade så fort motorn belastades och vred sig litet i motorfästena. Snabbfixen blev litet eltejp, permanent lösning såklart att byta gummibälgen.

Så enkelt kan det vara men som sagt det finns en hel del andra saker som kan orsaka liknande symptom. Hoppas det kan ordna sig till ett lågt pris!
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Får bli verkstadsbesök på måndag och hoppas det ligger nån felkod i den.
Det är svårt att beskriva i ett forum men det känns logiskt med kattarna ändå. Visst, mycket olika fel kan få den att bluddra och misstända. Men iom att den direkt efter omstart är ok tills man varvar lite borde minska möjligheterna en del.
Har ställt han i varmgarage också för att se så det inte är fuktrelaterat, det vart extremt blött idag!

Tack för tipset!
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Haft inne bilen för felsökning idag och det låg ett antal felkoder i den.
Misfire several cylinders, misfire cylinder 8 samt felkod på kamaxelgivaren.
Förhoppingsvis är det sistnämnda som är boven i dramat och som genererat övriga felkoder. Kostade ca 1200 + arbete så det kanske är billigt undkommet.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Som hjälp till nästkommande person som felsöker i forumet;

Givaren byttes idag och efter det kom aldrig felkoderna tillbaka och bilen går precis som den ska! Där kom jag billigt undan jämfört med kattarna :)
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Gött mos!
Grattis. Kattarna är inte så dyra, byt till metalliska eftermarknadskattar, billigt och går inte sönder. Kostar ca 2500 att byta till en sån katalysator. Det kostade det iaf för mig när jag köpte min 540. Mina symtom påminde om dina så jag trodde det var en av kattarna.

Keramiska kattar är en dinosaurie-sattygskvarleva från 80-talet och borde inte användas längre - fullständigt onödiga! Dyra, går sönder, klumpiga.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Tji fick man för man var glad att bilen kom igång.

Vart och tvättade den nu ikväll efter jobbet, backar ut från GDS-hallen och kör iväg. När motorn får lite belastning på varvtal uppåt 2500rpm så plötsligt kommer felet tillbaka. Vad är det frågan om?

Det kan knappast vara en tillfällighet att det i lördags ösregnade när den började misstända. Detta måste ha med väta att göra på något sätt.
Dock var det bara en normal utvändig tvätt jag gjorde idag. Jag kör aldrig högtrycken in genom grill eller så, u
Hade huven öppen och tittade men det är bara runtomkring lyktorna som det trängt in vatten vad jag kunde se.

Nån som varit med om liknande?
Får bli felkodsavläsning imorgon igen och se om denna bilen äter kamaxelgivare till frukost.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Verkar ha hört samman med att avrinningskanalerna vid torpeden på förarsidan vart igensatta av gamla löv etc. Det vart väldigt mycket vatten i "avrinningsfacket" som trängde in i bromsservon.
Verkstadens teori är att när det kommer in vatten i bromsservon suger han även in det i motorn och det blir lite tändmissar på diverse cylindrar.

Hoppas det ä så.
cr
183
criiille
540 IM -98
låter jävligt skumt att om den suger in vatten i bromsservon? hur ska det komma in i motorn??är de även bromsvätska i motorn då?
cr
183
criiille
540 IM -98
låter helt sjuuukt tycker då jag
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Helt ärligt är jag inte så kunnig så jag kan säga riktigt hur bromsservon ser ut invändigt och hur den fungerar.

Men bromsservon innehåller väl ingen bromsvätska, den hjälper väl bara till att skapa ett kraftigt tryck så du inte behöver få kramp i foten när du bromsar. Bromsvätskan finns i cylindern framför. Och det är ju någon form av förbindelse mellan servon och insuget.
42
92
426Power
540iA Touring -99
Bromsservot använder oftast vacuum från insuget. Bar en slang och backventil imellan. Annars sitter det en vacuum pump till servot.
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
ok...fram med det nu..jag väntar nyfiket på lösningen lite så här i bakgrunden...hur gick det?
Tänker skaffa mig en 540...och tyvärr ser man ju bara när någon har problem. Men det är ju bra att få lite förhands svar på ev probblems...
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har glömt skriva här pga jag hade en bromstråd som vart relaterad till samma fel;

Jag tömde bromsservon på väldigt stor mängd vatten, det vart riktigt rostigt och äckligt så jag är förvånad att servon ens fungerar.

Jag lossade vacuum-slangen på servot inkl backventilen och petade in en slang i sugrörsstorlek. Sen sög jag ut vattnet med hjälp av en liten spruta.
Tog väldigt lång tid då jag bara hade en pytteliten spruta och det var svårt att se när man var på botten men det blev väldans bra.
Sedan dess har bilen gått som den ska, bromsarna känns också bättre.

The Dragon; Du lär inte ångra ditt köp, detta är den gosigaste motorkaraktären jag kört. Inte särskilt soppasnål men då köper man ju en VW Lupo istället.
Sp
20
Speedbird
540iA Sedan -93
116d M-sport -16
740iA -99
Ett liknande "går bara på några få cylindrar"-symptom uppenbarade sig på min e34a 540, efter en motortvätt. Halva blocket var dött och motorn vibbrerade något fruktansvärt. Dock är m60n känd att krångla efter motortvätt pga för dålig tätning mot tändstiftsbrunnarna. Låg decilitervis med vatten kring tändstiften, är glad att det bara var att tömma ut och köra på! Hoppas att det löser sig med din bil.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Intressant Elmgren.
Menar du att du sög ur vattnet via hålet vid slangen nr. 16?
Länk
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
PWtec; Korrekt! Jag drog ut backventilen som sitter i servon och matade in en pytteliten slang i sugrörsdimension och sög ut lite i taget. Stor spruta rekommenderas så går det ganska snabbt. Tänk bara på att slangen nog inte tar stopp mot botten utan fortsätter uppåt iom att burken är rund. Jag gick på färgen på vattnet som kom ut, det som var i det närmaste knallorange ansåg jag komma från botten och burken verkade tom.

Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
nää..soppa förbrukningen får man ju leva med..
Har en octavia i dag, som jag "snål-kör" på extremt låga 0,56 l/mil!! bensin..1,6 litersmotor...men hur SPÄNNANDE är den?!
Ska bli kul att mysa fram längs vägarna med en tiger under huven..

Smart med "avsugningen"..bra knep till lite av varje när det är trångt. Jobbar en del med mc-motorer..då är det bra med gummislang när man monterra div bultar och tändstift m.m.
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Har en liknande problem men har bytt kamaxelgivare.

Felkoder:

Totalt 4 koder.

001: Signal, Camshaft position sensor, bank 2
002: Function, inlet position sensor bank 1
003: Misfiring at several cylinders
004: Misfire detection, cyl 8

1. Har bytt kamaxelgivare bank 2, gick lika ojämnt.
2. Satte den gamla kamaxelgivaren på bank 1. (dom är ju lika) gick lika ojämnt.

Så här fortsätter jag ikväll:
3. Skall nu byta alla stift
4. Imorgon så får jag en ny tändspole, tänker testa den på alla platser.

Finns det någon som har några förslag efter punkt 5 ?
Skall jag söka på något annat ?

Tack för lite synpunkter!!

Johan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.