|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag gissar att andra biltillverkare blir tvungna att förlänga garantitiden som Opel och Kia gjort. Nån som hört att det är på gång? | |
|
Jag har inget hört eller sett någonstans om detta, men jag tvivlar att det kommer att ske under en rimlig framtid iaf.. Beror väl på om BMW vill öka sin försäljning eller om dagens försäljning räcker s.a.s. :) Kräver ju att återförsäljarnätet byggs ut mm.mm. för att man ska börja med detta. BMW säljer redan nu hyfsat bra i förhållande till deras organisation misstänker jag... Just nu så är också dom flesta ägarna nöjda enligt undersökningar så frågan är väl om det blir så mycket bättre genom att öka garantitiden osv.... Jag menar det blir en del extra jobb för verkstäderna om garantin ökas och kundernas nöjdhet kan då sjunka om inte återförsäljarnätet förstärks osv.. Jaja, bara mina egna tankar i ämnet.. Mvh Janne. |
|
|
Jag läste att Volvo har förlängt till 3 års nybilsgaranti om man köper bilen som företagare och kör deras leasing. Mvh/ Niclas |
|
|
Som sagt, BMW behöver inte förlänga sin garanti. Tyvärr. Å andra sidan kan man tycka att om det nu är en kvalitetsbil (???) skall det inte behöva kosta några enorma summor, men däremot kan det bidra till att undvika en och annan Aftonbladet-rubrik ("Sven fick reparera sin nästan nya BMW för 25000") genom att fånga upp de få (?) fall där något dyrt "som egentligen aldrig går sönder" går sönder ändå. Och för många är det säkert ett starkt köpargument. Men för de där det är ett starkt köpargument hade man nog inte BMW högst på sin inköpslista i alla fall? Men det kan säkert övertyga en del som är rädda för dyra reparationer på en dyr (?) bil t.ex så att fler vågar köpa. För övrigt tycker jag att två års nybilsgaranti är uselt. Volvo har tagit ett mycket bra initiativ med fria mjukvaruppgraderingar förresten! Där har BMW något att lära. |
|
| Hundai (stavas det så?) införde ju 7 års-garanti och har gått med raketfart upp i försäljningslistorna. Men förmodligen värdesätter deras målgrupp garantierna på ett annat sätt än BMWs målgrupp. Men tids nog blir även "preminiummärkena" tvingade att följa efter. | |
|
Man skall inte heller glömma bort att biltillverkarna brukar koppla ihop dessa förlängda garantier med ett villkor att bilen servas på deras egna verkstäder. I och med att ny EU-lagstiftning tvingat tillverkarna tillåta service på även andra verkstäder utan påverkan på (normala) garantin blir detta ett sätt att knyta till sig kunderna för de (lönsamma) verkstadsjobben. I BMW:s fall har man ju redan en annan variant med 3 års fri service så där skulle ju en förlängd garanti troligen inte få samma effekt på BMW-verkstädernas lönsamhet på samma sätt som för exempelvis Hyundai. Då blir det mer en fråga om förlängd garanti efterfrågas i så hög grad av BMW-kunderna att det får någon större påverkan på köpbeslutet när man jämför med andra märken. Skulle dock inte vara helt förvånad om BMW gjorde samma sak som Volvo när det gäller tjänstebilskunderna. Inte ovanligt att man har leasingavtal på tre år och med en treårig garanti lär ju månadskostnaden minska en aning i leasingbolagens kalkyler (på samma sätt som den fria servicen redan gör). |
|
| Finns ett enkelt sätt att slippa negativa rubriker i Aftonbladet: Sluta att läsa skiten!/ Columbi ägg. | |
|
Men nuförtiden servas ju aldrig bilarna. Om man som vanlig privatperson kör 1500mil/år får man alltså ett oljebyte "gratis"? Oj vad mycket det är värt... Och lagom när fri service går ut får man betala Inspektion I. |
|
|
Säg att BMW skulle "utsträcka" garantin några år med omedelbar verkan. Det är exakt samma produkt och distributionsapparat, och merkostnaden hamnar hos.. oss köpare. Jämför med tilläggsförsäkring på andra kapitalvaror man köper osv, man kan i princip förlänga garantin i oändlighet om man önskar (och betalar). Man måste förstå att det finns inga "gratisluncher", allt har en kostnad. Tyvärr är det ju så att har man otur så kan man få ett eller annat problem och stillestånd i vilket fall, med tillhörande negativa verkningar, sånt går inte att "garantera" bort. FP |
|
| Men har tillverkaren väl utökat garantin är den svår att dra tillbaka, och då måste kostnaderna minskas på annat sätt. Kanske genom förbättringar som leder till minskat antal garantiåtaganden dvs bättre kvalitet! | |
|
Visst. Men utsträckt garanti har ändå ett pris, det går aldrig att komma ifrån. Frågar du 20 Opelköpare om de skulle köpa bilen för 30.000 mindre (endast ett exempel) men med kortare garantitid så skulle 18 av dessa svara : Gärna. FP |
|
|
Frågar du mig så indikerar 30000 att någonting är fel! :) Självklart är det alltid kunden som betalar, men de som inte gärna köper en fabriksny bil (jag!) kan ju sitta och drömma om gällande fabriksgaranti som begagnatägare. |
|
|
Bilens försäljningspris har inget att göra med kostnaden för att producera den, inkl tjänster. BMW tar ut vad de tror kunden är beredd att betala för en viss modell. Och det lyckas de rätt bra med jämfört med andra bilmärken. Talar vi lågprisbilar är förhållande mellan försäljningspris och tillverkningskostnad mer linjärt Om inte kunden är beredd att betala pga dåliga garantier så måste de alltså förlänga garantierna. Den kostnaden behöver inte drabba kunden, åtminstonde inte på kort sikt. Kanske merförsäljningen gör att det till och med blir en vinst i slutändan!? Men självklart kommer BMW att fortsätta att tjäna pengar på våra bilar med tillhörande tjänster. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Men bilens försäljningspris skall bära betydligt mer än kostnaden för att producera ett exemplar i serieproduktion. Biltillverkarna redovisar ju inga super-duper vinster så någonstans behöver de ändå pengarna och sambandet finns mellan total kostnad och försäljningspris. | |
|
BMW har säkert rejäl marginal när dom säljer bilar, men det som jag tror drar in en hel del mer? stålar är service/reparationer efteråt... BMW kan visserligen idag sälja bilarna betydligt dyrare än många andra och det ger en högre vinst i försäljningsskedet också(så mycket dyrare att tillverka en BMW är det inte om man jämför med t.ex VW, Volvo etc.. Kan BMW "klara sig" från att t.ex öka "gratisservandet" och inte heller öka sina garantier så gör dom inte det.. BMW har nog koll på när vinsterna börjar bli sämre pga att kunderna sviker pga sämre garantiåtaganden osv.. Jag tror som sagt att det inte kommer att hända än på ett tag med ökande garantier, gratis servande osv.. Mvh Janne. |
|
|
Tror jag läste någonstans att 2års garanti på en bil i genomsnitt kostar 6000kr för tillverkaren, kommer inte ihåg vart jag läste det dock. Så kostnaden att förlänga ett år är inte särskilt hög. Främsta anledningen till varför BMW inte har längre garantier är - för att de inte behöver det. Konkurrenterna erbjuder samma garantier och ingen vill vara först bland de stora. I USA däremot är långa garantier en självklarhet eftersom konsumenterna kräver det. 4års nybilsgaranti eller 50,000 miles får amerikanerna när de köper BMW. ------- //Lövet |
|
|
Länk ------- //Lövet |
|
|
Märk väl dock att det heter LIMITED warranty, man bör nog läsa det finstilta väldigt noga i USA, som ofta har kortare "riktig" garanti på t.ex radio och elektronik som jag handlat en hel del där, än vad vi har här. Även vi har 3 års "garanti" för mycket av det vi som konsumenter handlar, men det handlar om att påvisa materialfel osv då, liknande det som man skriver i US. Om det gäller för just fordon här hemma låter jag vara osagt. Kostnaden för garantiåtagande under 2 år (6000:-) låter lågt, det behöver inte bytas mer än ett par moduler eller någon styrbox inkl arbete för att nå denna nivå. Sen tror jag inte kostnaden är linjär, den stiger säkert efterhand som bilen brukas. Nu höll jag på att skriva brukas och slits, men förmodligen är slitagedelar exkluderade från garantin. I mitt fall hade jag då på c:a 10 år då inte haft ett dugg nytta av utsträckt garanti, så när som en ABS-sensor, men jag hade nog haft ett högre pris på bilen vid köpet... FP |
|
|
Bara lite garantikostnader från ett antal tjänstebilar i min närhet Audi A4 2.0 TDI Garantikostnader = 0. Dieselpumpen rasade år 3 för 14.000kr... Audi A6 2.4 Multitronic Garantikostnader = 52.000kr. Hydraulpump till växellåda år 2. Audi A6 2.4 man Garantikostnader = 4.000kr. Framvagnsdetaljer utbytta år 2. BMW 520d Garantikostnader = 0kr. Ett begränsat urval men 6000kr för två år verkar kräva ett gäng felfria bilar också ;) ------- //Lövet |
|
| Det lär finnas felfria bilar har jag hört. :) Dock hör man inte så ofta om det på diverse forum hehe... | |
| Nu har Ford också fem års garanti upp till 10.000 mil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.