AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.707

Sporadiskt fel på "kamaxelgivare avgas"

Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Som nybliven Z3-ägare, köpt av privatperson, åkte jag in till BMW-återförsäljaren på orten och bad att få en genomgång av pärlan, så jag visste vad som väntade...
Fick via datadiagnosen reda på att det var ett "temporärt, sporadiskt fel på kamaxelgivare avgas". Sensorn sitter på framkanten på styrbordssidan på motorblocket. Kostar 1100 kronor i inköp. Ser hyfsat enkel ut att byta men de ska ha 740 kr för jobbet och för att släcka felet i minnet.
Är det värt att åtgärda? Jag har inte fått kläm på vad jag skulle ha för problem på grund av felet. Nån som vet?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Självklart ska du byta den, du kommer förmodligen att får en gul motorlampa till slut. Kamaxelsensorerna styr insprutningstiderna bland annat och för att få ultimat drift på motorn så krävs att det är OK. Sporadiska fel är en indikation på att den håller på att lägga av helt. Är inte så svårt att byta själv.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Jag brukar likna sporadiska feol vid glappkontakt. Lika oförutsägbart i både tillfällen och längd! Klart du ska byta, det är pärlan värd.
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
OK. Jag byter. Sensorn beställd. Ska försöka få dit den nu.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
lånar tråden...

Nyinköpt beg X5 -00, som efter bara ett par veckor fick VV-ras efter en kall natt (-29C). Oljeläckage framkant höger via ventilkåpspackningen med tillhörande slask på grenrör och rökutveckling - ja ni alla vet ;)

Köpte Nordic satsen och lämnade in för byte efter att bilen stått i varmgarage över helgen. Mecken kom förbi på jobbet och hamtade bilen samt körde den till verkstaden utan problem. Bytte alla slangar och packningar samt rengjorde allt och provstartade. Bilen startar ej.

Gör en diagnos får felkod; fault code 18; Signal Camshaft Sensor Exhaust.
Kollar RealOEM; givare nr 5, 12141438082.
Ringer BMW som säger att den utgått och ersatts av; 12147518628
Beställer den (ej returrätt) - jämför med den gamla - ser inte lika ut!?
Sätter dit den och provar - får nya felkoder - tändningsfel på alla 6 cylindrarna?!

Sätter dit den gamla - samma originalfel igen; fault code 18; Signal Camshaft Sensor Exhaust.
Kollar alla kablar till sensorn, hittar inget fel.
Kollar kontakten, ser inget fel.

Till frågan; Måste jag nollställa felkoderna eller sköter det sig självt?

PS. Hittade en sensor på ebay (12141438082) i England och köpte den - väntar på att den ska komma hem nu.

Glädjen över X5 är smolkad, har ägt bilen i 6 veckor och den har stått still i över två veckor nu - föredrar min gamla e46 318 nu faktiskt.
Hade samma fel på den i somras - bytte givaren och den startade direkt på första försöket och gick hur fint som helst.

Vad mer kan jag göra?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen ska funka och starta oavsett om du har en defekt kamaxelsensor eller en hel. Så han får nog leta fel nån annanstans gissar jag på, har haft M52Tu med felkoder för avgassensorn det märktes i princip inte alls.
Är säkert inget fel på den som du köpte från BMW.

Är nog idé att kolla upp så han inte glömt att ansluta nånting nånstans istället.

Länk
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Okej, men det måste vara nått jäkligt meken glömt, han har tillbringat hela nyårshelgen och kört diagnos fem gånger men hittar inte felet.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Var nere hos meken nu ikväll och ersatte den nya sensorn från BMW med en beg med identiskt nummer. Den kom idag med posten efter att Hasso konstaterat att det med största sannolighet inte är sensorn. Tänkte prova ändå när jag ändå fått den?!!. Samma fel fortfarande.

Som Hasso säger, bilen går men misständer å det jäkligaste, det låter som man slår med en hammare på ett smidesjärn lite då och då. Ohyggligt ljud. Samma fel i diagnosen. Eller är det inte samma? "Signalfel kamaxelgivare avgas".
Är "signalfel" samma som defekt givare? Finns det olika felkoder för dessa två?

Läste en annan tråd Hasso skrivit i med en motor med liknande problem. "Kolla jordningen på tändspolarna" Ska be meken kolla detta en gång till för demonterat spolarna har han gjort (varför?) Dessutom erkände han att han inte satt tillbaka dom på samma plats. Säger att det inte spelar någon roll.

Nåt enkelt fel är det med största sannolighet! Kollar bilderna på RelOEMen på cylindertopp samt ventilkåpspackning... Hmmm. Jordfläta nr (9) - undrar om den är ditsatt som den ska? Känns som om det skulle vara något en mek inte dubbelkollar när han tycker att tändspoleordning inte har någon betydelse.

Jag kanske är dum men för mig är tändspoleordningen just en sån sak jag skulle vara noga med, endast för att UTESLUTA ev fel som uppkommer senare. Det är ju så enkelt och man slipper spekulera om ev orsak vid ev fel. Men vad vet jag, jag är ingen mek?

Finns det någon annan som fått problem med misständning efter VV-renovering? Om inte så misstänker jag att meken plockade bort lite för många saker.

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Tänkte på att det såg ut som om meken tvättat motorn, inte så mycket oljespill efter ventilkåpsläckaget?

- Vatten eller olja i tändstiftsbrunnarna?
- Skadade tändspolar?
- Blixtrar det "blått" om tändspolarna?
- Är tändspolarna ordentligt jordade?
- Är jordningsbandet i ventilkåpan jordad?
- Lyser motorlampan?
- Sitter kontakterna till spridarna ordentligt?

Detta får bli nästa åtgärdslista.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"Låter som en hammare på ett smidesjärn" ja du här låter det som ett allvarligt mekaniskt fel, dags att kolla så kamaxlar mm står rätt, du kan få signalfel reggad på kamaxelsensorn om den inte kan läsa av korrekt från den "flagga" som sitter fast på kamaxeln lossnat av någon anledning.

Du ska veta att det BMW vägrat byta i en X3 3,0 som dom tidigare bytt vevhusventilationen på efter en frysning om inte kunden betalade för ett topplyft för mätning av kolvhöjden, det händer att vevstakaran kröker sig pga att olja inte kan komprimeras.

Länk
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Det låter oroväckande Hasso, men förhoppningsvis är det inte felet denna gång; meken kollade tändstiften vid rengöringen/första nedplockningen och alla var torra och fina. Fanns ingen olja på dem. Jag kollade detta speciellt med meken då jag vet att Kävlingepågen åkt på det. Trist.

Förlåt, "smidestäd" ska det vara inte smidesjärn. Förhållandevis dova "kling" inte riktigt återkommande, men någon gång i sekunden, någonstans från bakre cylindrarna.

Återkommer när jag vet mer.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Bilen i fråga gick felfritt till verkstaden kan jag tillägga, efter byte och rengöring av komponenterna i Cold Climate-satsen så vägrar den gå rent.

Jag tror (och hoppas) på att man inte satt tillbaka något man tidigare demonterat. I vilket fall som helst kommer kamaxlarnas lägen att kontrolleras om vi inte hittar något fel idag.

För säkerhets skull ska jag be min ordinarie mekaniker (han var bortrest över jul - och nyår) ta över och göra om allt igen. Jag är rädd för att den här "ersättnings-meken" inte kan "se" problemet p g a att han redan gjort operationen 5 gånger och får samma resultat.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Jaha ja... en "slang" under insuget hade blivit klämd vilket orsakade hela kalabaliken. Första meken blev "blind" medans min ordinarie tog allt steg för steg tills han hittade felet.

Jag ska försöka få klarhet vilken slang han menar och kommer länka till RealOEMen så ni andra krakar slipper detta skitfel.

God fortsättning =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.