AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.229

E46, Mekonomens förstärkta bakfjäder - erfarenhet?

Hej,
Mina bakfjädrar går av typiskt vartannat år. Tänkte prova ngt alternativ.
Har ngn testat Mekonomens "förstärkta" variant:

Artikelnr: 11-51033
Benämning: Fjäder vä/hö bak förstärkt, sedan, coupé, ej M-paket
Pris: 819.00
L = 222 mm, ytterdia 146 mm, tråddia 15.50 mm

Har en "standard" 320i, sedan.
Har du sänkt den eller du kör original? Vilka har du köpt tidigare eftersom du bytat ett par gånger?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag kör orginal, ej sönkt.
Har köpt både BMW orginal och Mekonomen "standard" tidigare. Oavsett vilka så går de av i nedersta varvet efter ett par år.
Här läst om andra här som har haft liknande problem med Touringarna.

Tror allvarligt inte på att Mekonomens är bättre oavsett om de kallar dem förstärkta.

Tänker även på som du skrev 800:- på Mekonomen och de tar 340:- på Biltema eller 100:- på skroten. Ska du endå behöva byta, så kan du komma ner i kostnaden.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Har själv vart med om den brutits av på sista varvet och tror det hänger mycket på att sista varvet smalnar av så mycket på Bmw fjädrar bak jämfört med resterande utav fjädern.

Kör själv med mercedes fjädrar på min och de är dels jämn tjocka över hela fjädern.

Nu vill jag även ha henne så styv som möjligt, men endå behaglig dämpning.

Kan inte måtten på dem nu, men är Bmw som exempel 3cm tvärs över där du fäster på gummit som styr/håller den på plats, så är mercans fjäder c:a 6cm. Får så fall göra någon distans ring där i mellan så inte fjädern kan röra sig i sidled.

Annars får du nog leva med det tyvärr, men du kan hålla kostnaden nere med att köpa antingen biltemas eller på skroten.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tack!
Pratade precis med Mekonomen och de tror inte heller att de förstärkta är ngt bättre. De är främst avsedd till högre last, släpvagn etc. Men jag kommer att testa dem - återkommer om två år:)

ps, ca 1200kr kostar de på BMW. ds

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Enligt min lokala BMW-handlare är det skillnad på touring-fjädrar för bil med och utan dragkrok. Eftermonterade drag och då nämde de att det borde vara styvare fjärdrar bak. Men då jag mest kör cykel-hållare på kroken så byter jag till de styvare fjädrarna då de existernade (avsedda för bil utan krok) går sönder. Har haft touringen ett år nu och hitills inga fjäderbrott men caben har nog fått nya en eller två ggr under mina 10 år med den. Rost är nog en bidragande bov i dramat. Första gången var det efter bankörning så det frestade väl extra....

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.