AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.682

När kan det anses ok att överge servicebokens stämplar och börja sköta service själv?

K2
348
K2
523i -97
Jag har en riktigt fin pärla som börjar bli litet till åren, en -97:a med ynka 14 k mil på nacken. Satt med telefonluren i näven igår och skulle beställa en inspektion 2, ligger på ca 5-6 tusen efter vad jag hört. Sedan kommer det givetvis till sånt som behöver åtgärdas utöver vad som ingår.

Alltid servad klockrent enligt serviceboken, dessutom med en del extra på sistone som tex preventivt byte av vattenpump, termostat osv, även byte av ett läckande styrservo-kylrör i kylaren.

Satt där ett tag med luren men något fick mig att avbryta. Inte fasen kan det vara motiverat att fortsätta stämpla servicebok hur länge som helst. Jag har inte tummen mitt i handen, kan enkelt ordna dessa servicepunkter själv med minimal arbetsinsats. Inte ens stiften ska bytas vid inspektion 2. Bilen är kanske värd 50.000 om jag skulle sälja den och jag har turen att hitta en köpare som begriper hur välskött den är.

Jag kan inte riktigt se att det skulle hjälpa upp värdet på bilen att fortsätta stämpla i boken, någonstans måste det sluta. Kan tillägga att jag tänker behålla den här bilen ett bra tag till, en fenomenalt fin bil som aldrig kan säljas för annat än ett pris långt under vad den är värd.

Var går er gräns, ni som har betydligt större erfarenheter av dessa bilar och hur man bör resonera?
K2
348
K2
523i -97
Jag är ute efter en enkel tumregel, typ om en service kostar x% av bilens marknadsvärde sätter man stopp om man kan göra motsvarande service på annat vis, utan stämplar i serviceboken och det förmodade värdebevarandet av detta.

Mitt "x"-kriterium utlöstes först vid 10% och jag har en stark känsla av att jag borde satt stopp långt tidigare.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
För drygt ett år sedan köpte jag en "ny" bil, årsmod. -02. Har kört mycket och hunnit med två st. service. Utförda av mig själv. Jag upplever att man främst samlar stämplar från aukt. verkstad för att förbättra bilens marknadsvärde. Gör du som säljare ett gott, förtroendeingivande intryck så bör ju det trygga köparen. Jag fotodokumenterar mina ingrepp/service, ffa. för att själv få koll men även för att underlätta en kommande försäljning då serviceboken numera får mina signaturer istället för stämpel. Spara kvitton är ju även en självklarhet.
Att ex. byta olja själv innebär mer pengar över till annat på bilkontot, ex. riktigt bra däck.
Personligen hade jag gärna köpt en bil där ägaren själv har utfört all service, förutsatt att aäljaren har ägt bilen under flera år, att dokumentation finns (kvitto - gärna orginaldelar) och att säljaren ger rätt intryck.

Mvh Henrik.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej k2. jag började serva min bil själv vid 11000 mil.som sagt jag håller med henrik23d. dokumentera allt du gör med bilen spara kvitton i pärm skriv ner när du servat å miltal å verifiera det med kvittot på inköpt material.
jag noterar allt i service boken jag gjort å sparat kvitton i pärm.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
Att serva själv och spara kvitton från alla inköp värderar jag högre än en stämpel i serviceboken !
Har en -01a 525i Touring samt en 320i -01 Limo som jag servar själv.

En stämpel säger bara ett datum och var den varit,inte vad som gjorts faktiskt !
Ägde en gång i tiden en sprillans ny Renault Megan Scenic som jag skaffade ett sk trygghetsavtal till som innebar att all service ingick samt allt som kunde hända däröver inkl lånebil.

Servade på 2 verkstäder,en på hemma orten samt en i norr.
Kan faktiskt nämna vilka det var...
Hemma = GS Bil Ludvika ( Då Sten Jaxgårds Bil AB )
Norr = Volvo i Vilhelmina (Västerbotten)

Skillnaden mellan verkstäderna var så stor i kvalitet att den stora servicen vid 7000 mil med kamremsbyten mm valde jag att förlägga i Vilhelmina !

I Ludvika var kvaliteten rent usel,men serviceboken stämplades fast inget oljebyte gjordes dito filter !!!
Anledningen var att man inte hade något oljefilter på lagret just då visade det sej !!

Vid ett annat tillfälle då vattenpumpen gav upp ( 6000 mil ) så bröt dom sönder plastkåpan över motorn samt batterikabeln (+ polen i motorrummet ) samt monterade plastkåpan under motorn felaktigt så den skrapade i marken ?!

Kort sagt all service som gjordes hemma på orten (Ludvika) var värdelös !
Köpte bilen även där och blev lovad bra inbytespris den dagen jag skulle byta igen.
Det uteblev kan jag säga,köpte bilen då December -97 ( Renault Megane Scenic 1,9 Tdi -98 ) för 162500kr.
Inbytespris efter 36 månader hos då GS Bil i Ludvika blev 65000kr ????

Kan säga att jag fick 100000kr osett hos Hans Persson Bil Fagersta,och som sedan blev den jag bytte in bilen hos naturligtvis.

Lång historia om egna servicar,men att servicebokens stämplar på bilar äldre än 7år skulle höja värdet vid ett inbyte tror jag inte på om man sparat kvitton ec från egna servicar,för handlarna vet hur det fuskas på olika sk märkesverkstäder runt om i landet och att gemene man/kvinna är noggrannare vid de egna servicarna.

Att man dessutom sparar enorma pengar på oljebytes servicarna man gör själv råder det inget tvivel om heller.

I mitt fall då jag kör på Mobil1 New Life 0w40 som jag köper för 95kr/lit samt BMW original olje filter för 120kr/st så blir kostnaden för ett oljebyte 785kr.
Byter jag då även luftfiltret så landar jag i alla fall under tusenlappen.

Vad är skillnaden då?
Jo jag vet vad som är bytt och vilken olja som är i motorn!

Tror de allra flesta kan byta oljan själv inkl filtren i sina bilar,även stift om man är lite händig.
Bromsar fixar de flesta med.

Bussningar mm kan de händigare oxå klara utav,men likväl så måste man in på verkstad efter detta för hjulinställningar.

Kort sagt,man klarar av det mesta på en äldre bil när det gäller vanliga detaljer.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Någonstans när bilen börjar bli 7-10 år gammal med 15000 mil på mätaren skulle jag inte värdera originalstämplar särskilt högt längre. Finns så mycket annat då som påverkar värdet på bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har inga problem med att köpa en bil som ägaren själv gjort service på. Däremot så spelar fortfarande dokumentationen in, sparade kvitton är viktigt, likaså vad säljaren i övrigt ger för intryck och givetvis skicket på bilen.

Jag litar inte speciellt mycket på originalstämplar, har själv upptäckt för många missar på bilar jag lämnat in för service till auktoriserad verkstad.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Då många av dagens bmwer är mätarskruvade och fifflade med serviceboken så värderar även jag sparade kvitton högre än stämplar i boken.

K2
348
K2
523i -97
Tack för värdefull input! Då är det avgjort. Beställde just en Haynes-manual för bilen och en återställare för serviceindikatorerna (orkar inte leta info om hur det ska byglas när man kan köpa den kunskapen inkapslad i en grunka för en dryg hundring).

Min erfarenhet av Haynes som informationskälla är väl litet sådär ska erkännas men duger for att börja orientera sig i de olika systemen. Vet faktiskt inte ens hur man byter oljefilter på den här bilen ännu... inte riktigt som på min gamla saab tydligen! Faktum är att jag verkligen ser fram emot litet kvalitetstid med pärlan även under huven.

Jag har hyfsad ordning på kvitton på reparationer och komponentbyten, detta är ett mycket bra tips. Instämmer med vad som sagts, jag skulle inte själv tveka att köpa en bil som servats av en ägare som kan visa upp dokumentation på vad som gjorts och om ger ett kunnigt och seriöst intryck. En av finesserna med att serva bilen själv är att man lär sig en hel del på kuppen och har det lättare att genomskåda ev bluffmakare man kan stöta på.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag håller med!

Att köpa en bil av någon som faktiskt verkar ha ansträngt sig för att hålla bilen i ordning känns mycket bättre än att köpa av någon som bara tar fram en service bok och säger "ja, kolla här! kolla stämplarna!" när man undrar hur bilen har skötts (för vissa betyder väl "vårda bilen" att köra igenom närmsta biltvättautomat var tredje månad).

Jag inbillar mig att någon som lägger energi på att fixa själv, givetvis med kvitton, någon form av logg/journal samt en o annan bild även behandlar bilen bättre i andra avseenden. Regelbunden tvätt o städning, ingen buskörning etc.

En gör det självare som snackar vitt och brett om dittan och dattan och inte kan visa något som tyder på att han/hon faktiskt har gjort det han/hon påstår skulle jag rusa ifrån fortare än kvickt dock!

Jag gjorde redan första Inspektion II själv, Mobil1 0W40 olja, i övrigt originaldelar och originaltändstift från England (billigt!). Ca 2300kr totalt med CS rabatt! Kupefiltren var nog det dyraste. :) Skulle jag få mindre betalt för bilen vid försäljning är skillnaden inte större än min servicekostnadsbesparing efter några tusen mil. Köpte även lite småkrafs bl.a. uppdaterad vevhusventilation att byta i förebyggande syfte, den fick jag ju då "gratis" kan man säga. Hellre byte lite extra grejer i förebyggande syfte än betala arbetstid!

Dessutom tycker jag det är bra att lära känna sin bil och hitta ev. begynnande fel samtidigt. Och framförallt vet jag att det blir ordentligt gjort.

Ska man dessutom äga bilen en lite längre tid så att den vid försäljningen kan räknas som "gammal" är det guld att som köpare hitta en bil där säljaren har tagit hand om den! Jag betalar hellre mer för ett välvårdat gör-det-själv-exemplar.

Allt är inte smart att göra själv. Att byta växellådsolja (i onödan?), diffolja (i onödan?) samt bromsvätska var så billigt på BMW att jag inte såg nån nytta att göra det själv. Och då fick jag vara med mekanikern en timme!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bara för att man gör servicen själv betyder det ju inte att man inte får "stämpla i boken". Har en bil gått mer än 20 000 mil och krypit under 50000kr känns det som att dom där stämplarna i boken inte är det viktigaste. Iaf inte om man kan lite om bilar, då säger bilens skick mer.
K2
348
K2
523i -97
Precis, marin849! Jag vet vad som är gjort på bilen så byte av kylarvätska och olja i diffklumpen vore meningslöst i mitt fall (redan gjort pga andra repjobb). Vissa jobb är smarta att leja bort tex byte av bromsolja, de har fina maskiner till detta och det görs på nolltid dvs svårslagbart när man värderar sin egen tid och det måste man alltid göra. Inte för att det är särskilt svårt men som sagt jag kan betala en liten peng för att få det gjort och slippa det momentet med mina rudimentära verktyg.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Mer tips:
Loggbok i excel. Kanske inte lönt för dig K2 att börja med detta nu, men den dagen du köpen en ny bil är det verkligen toppen. För loggbok med exakt datum, kostnad och miltal (vid relevans) för varje åtgärd. Dessutom gör jag (i loggboken) en måndascheck den första varje månad och fyller i mätarställning och senaste bensinpris. Då för jag automatiskt ut körda mil/månad + bensinkostnad samt körda mil sedan köp.
Det enda negativa med detta är att man svart på vitt ser den verkliga kostnaden för att äga en bil... jag har i skrivande stund plöjt ner över 29 tkr under de 14 månader jag har ägt aktuell bil (exkl. bensin).

Mvh Henrik.
K2
348
K2
523i -97
Ja Henrik23d, det är verkligen på gott och ont att bokföra ordentligt. För att inte krångla till det för mycket mentalt för mig så håller jag bara ordning på servicekostnader, utgifter för reparationer.

Fast som jag sagt i annan tråd, denna 523 -97 som det är fråga om har verkligen varit enormt ekonomisk att hålla så jag har ingen som helst anledning att klaga. Mina tidigare Volvos och Saab var betydligt mer krävande vid motsvarande ålder och miltal, det var startmotorer, generatorer, bromsskivor till förbannelse, alla möjliga fel.

Komponenter som är utmärkande excellenta på mitt bmw-exemplar är avgassystem och bromsar, styrsystem/elektronik, ac, motor (tändning/bränslesystem), allmän rostfrihet. Allt som behövs är att spola av bilen ordentligt då och då och det kan tänkas att jag slarvade mer med tidigare Volvos och Saabar.

Ta i trä gjorde jag nyss... men jag måste säga att jag älskar den här bilen och "tar över vårdnaden" nu fullt ut.
Älska den ännu mer genom att köra den på 98oktan eller som jag V-Power ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har nu kört två tankar 98-oktan. Det är nu mycket svårare eller omöjligt att provocera fram knack och den drar mindre bensin!
Jag brukar mäta en given sträcka jag ofta kör så att jag kan repetera med däcktryck, väder, temperatur, hastighet osv.
K2
348
K2
523i -97
Jag tankar 98 när det finns, alltid på längre turer neråt Sydeuropa osv. Tycker det märks på bensinförbrukningen på långa och snabba motorvägar, kanske också något vassare prestanda men det kan vara inbillning. Kan inte påstå att jag märkt några skillnader i trög lokal stadstrafik när man kör på 95 vs 98.

Tyvärr slutade Jet med 98 där jag bor för ett par år sedan så jag har tankat 95 av lathet för det mesta senaste åren. Får kanske leta runt litet efter 98 på andra kedjor. Förmodligen en viss voodoo-effekt finns men jag tycker absolut bilen trivs bäst med 98 oktan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.