AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.409

Bakluckan bråkar e61

Jaha nu började bakluckan bråka..
Börja så har när jag bakade så hoppade glasluckan upp av sig själv..
Sen vill den inte öppna på knappen, men den uppnar sig när jag stänger stora luckan..Detta i sin tur gör att vanliga luckan inte går att öppna, bara när man låst bilen och sedan provar så går det en gång, Eller om man låser bilen och öppnar via fjärrkontrollen så hoppar den upp, Men sedan när glasluckan e öppen så kan man öppna å stänga stora hur mkt som helst.
Skall tilläggas att bilen nyligen varit på garanti lack för bagagelucka.
Någon som vet vad detta är?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med största sannolikhet avbrutna kablar i bagageluckans böj, ett problem som funnits på både E34T och E39T... läs denna tråd:

Länk

"Upptäckte att det gick att låsa i ett visst läge när bakluckan var på väg upp, inser därför att det är någon form av glapp i kablarna, felet finns i en av kablarna som går in mot bilen under taket via lederna i bakluckan.

När jag tryckte ner kabeln något (spänner den) så kan jag utan problem låsa och låsa upp med fjärren på nyckeln. Men så snart jag släppte kabeln så slutade det att fungera.
(Kan tillägga att fjärren till webastun helt plötsligt fungerade också när allt fick kontakt)"

"Jag lämnade in den på BMW och de felsökte, men ville ha 3000 kr för att fixa felet. Det tyckte jag var lite mycket då det bara var en kabel som var avbruten.

Det är lite fix att ordna detta, det tar nog en 3-4 timmar i och med att högra kabelstammen till bakluckan måste lossas helt, högra bakhögtalaren måste demonteras och kabelgenomföringen ovan måste också skruvas loss. Sedan får man dra igenom hela kabelstammen till högtalarinfästningen för att kunna skarva kabeln. Jag gjorde en enkel skarvning, men tyvärr var alla kablar mer eller mindre skadade. Urdålig kvalitet på ett så utsatt ställe!"

"Jag har demonterat högtalaren och ser där bara själva kabeln som går in, den är skyddad av en konstig gummi-damask av något slag, går den att lossa på menar du och där dra bak kablarna, ner genom högtalarhålet och sedan skarva om med lika långa kablar och trä igenom samma väg?"

"Du är rätt ute, det sitter en skruv i gummi-damasken som du kan skruva loss och sedan dra igenom kablaget. Men du måste först lossa alla kablar runt antennförstärkaren (dvs samma arbetsgång som om du ska byta antennförstärkaren), och även kabelbryggan bredvid gångjärnen till luckan, och plastskyddet runt gångjärnen.

Jag lödde bara ihop den trasiga kabeln, vilket nu så här i efterhand känns lite slarvigt. Ska det göras ordentligt så ska man skarva direkt efter kontakten vid antennförstärkaren och byta ut en halvmeter eller så. Då behövs proffsgrejer, eller en väldigt bra lödpenna + krympslang. Annars lyckades inte jag ha sönder alltför mycket mer...."

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bilder + engelsk guide:

Länk Länk

Mvh
Nej det verkar inte vara kablarna utan det e i knappen till glasluckan som spökar..
Bilen stog i dag med bagagen mot solen ock när jag kom ut så fuka den som vanligt.. Måste vara problem med fukt, får ta isär knapen å spruta med spray..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.