AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.144

Varvtalskabel, varvtalsignal

Har nyss kopplat in vipec44 men fattas varvtal till varvräknaren
någon som vet vilken kabel det är ute i motorummet/ dosan som sitter vid diagnosuttaget

Bmw 535 e34 92a

tack på förhand :D

lantz

ingen som vet detta?

Pin 1 i diagnosuttaget (svart kabel) är ett ställe med varvtalssignal, det finns några till.
Se länk:

Länk

FP
tackar, kopplar jag in mig på svart kabel så får jag inte varvmätaren att funka ändå konstigt nog..

ska kolla det schemat

någon mer som har någon aning om vilken kabel det är? :D
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tittade igenom Bentleys (som har liknande diagram som Folke länkar till) och vad jag kunde utläsa så går ECU pinne 1 direkt till tändspolens primära krets samt även till pinne 1 i diagnosuttaget.

Såg en ritning för länge sedan (var nog Bosch MS4.1 men spelar nog ingen roll) och där kunde man se att tändspolesignalen ut från ECU var mer eller mindre bara direkt ut från en effektransistor och gav 12V. Så signalen du borde få ut från pinne 1 i diagnosuttaget borde således vara en typ av fyrkantsvåg med frekvensen varvtal*6 Hz, och pulsbredden varierar nog något beroende på varvtalet.

En helt annan signal går ut från ECU pinne 6 direkt till instrumentklustret och varvräknaren. Vet ej denna hur denna signal ser ut, men vill minnas att man kör en divider på kanske 2-3 på pulståget som kommer in.

tlantz : Hur ser signalen ut från pinne 1 på diagnosuttaget på ett oscilloskop ut då? Vad för signal får du ut nu? Vilken signal vill din varvräknare ha?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Signalkabeln i diagnosuttaget kommer från styrboxen, har du installerat ett Vipec antar jag att du inte använder original styrbox längre?
Eller kör man dom parallellt?
bmw slangen: jag har tyvärr inte tillgång till oscilloskop, jag har ingen aninig vilken signal den vill ha, ska ta reda på det! tack för hjälpen sålänge :D

ecu pinne 6 ? jag använder inte originalboxen.

Japmax: Originalboxen är helt bortkopplad, kör bara på vipec.

har en kabel som kommer från ecun (vipec) som jag ska koppla in till varvräknaren för att få varvmätaren att fungera, ska ta reda på vad för signal jag behöver.

tack för svaren

tlantz
Din nya Vipec ECU har tydligen en varvtalssignal då, och den skall kopplas till den svarta kabel som tidigare kom ut på pin 74 på original ECU. Sen kan det mycket väl vara så att denna kanske har fel signalnivå/vågform osv, därför vaknar kanske inte din varvräknare till liv. Normalt är det en fyrkantsformad signal här, oftast med 5V eller 8V toppnivå men du får kanske be om support från din leverantör av ECU:n för att komma vidare.
BMW-slangen: Din beskrivning stämmer inte riktigt med kopplingsschemat ovan: Original ECU Pin 1 styr bränslepumpsrelä, pin 6 är jord. Primärsidan på tändspolen användes förr till varvräknare osv men observera att här ligger mycket höga pulser, runt 300-400V när kretsen bryts, och den är inte fyrkantsformad. Kopplar man in sig där mot en elektronikbox så riskerar man förstöra denna, endast effekttransistorn som styr spolens primärkrets får anslutas till denna.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
folke : Oj, ja 300-400V är inget lämpligt. Men då borde signalen på pinne 1 i diagnosuttaget vara av samma art - således bör man passa sig för vad man kopplar in där. Gissar man bör ha någon typ av omvandlare av något slag för att kunna använda denna signal i "vanlig" lågspänningselektronik.

Såg nu varför vi inte fick samma betydelse av pin-layouten. Länken ovan dvs Länk gäller för en 525i 91-92 med M50 motor som har Motronic 3.1 styrsystemet - inte en 535i!

Jag tittade ju på en 535i -92 i Bentley boken - dvs med M30 motor och Motronic 1.3 styrsystemet - för det var vad tlantz hade.

Att länken ovan är för en M50 motor är tydligt, då utgångar samt ritningar för tändspolar är med (M30 har inga tändspolar). Så det måste blivit något ihopablandning på den där websidan (dessutom är rubriken motsägelsefull då den nämner både 525i och 1992 BMW 535i).
Mja. Utan tändspolar blir det svårt med tändstiften och tändningen... I ritningen ovan är 6st spolar ritade, precis som det skall vara, de sitter integrerade direkt över stiften osv. Bara för att de inte syns under plastkåpor osv innebär inte att de inte finns...), även på en M30
Anslutningen på pin 1 i diagnosuttaget är en processad signal, dvs formad och nivåanpassad för sitt ändamål, inte direktkopplad på någon tändspole.
Som jag skrev: Förr (när det var en tändspole osv) så tog man ut den råa signalen på spolens primärsida för varvräknare osv. Eftersom den innehåller höga pulser som bildas av spolens induktans varje gång man bryter spänningen så har man alltid spänningsdelare i form av motstånd och klippkretsar så att det passar att anpassa för varvräknaren.

FP
allt är klart!!

uttaget på vipec som var till varvtalsanslutninigen skulle öppnas...

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra det löste sig!

Tänkte bara

>>Mja. Utan tändspolar blir det svårt med tändstiften och
>>tändningen... I ritningen ovan är 6st spolar ritade, precis
>>som det skall vara, de sitter integrerade direkt över stiften
>>osv. Bara för att de inte syns under plastkåpor osv innebär
>>inte att de inte finns...), även på en M30
Korrekt! Jag skrev lite slarvigt ser jag nu... Väldigt slarvigt...

Vad jag egentligen ville säga var att M50 motorer har en tändspole per tändstift medans M30 motorn endast har en tändspole (och en mekanisk tändfördelare som i sin tur delar ut den höga spänningen till var och en av tändstiften).

Men M30 är som tur är befriad från förfulande plastsjok :-)

>>Anslutningen på pin 1 i diagnosuttaget är en processad signal,
>>dvs formad och nivåanpassad för sitt ändamål, inte direktkopplad
>>på någon tändspole.
Ok! Tittar nu närmare på ritningen Länk för en M50 motor och det är precis som du säger att där är signalen definitivt en processad variant.

Fast jag tittade ju på ritningen för en M30B35 motor och där ser signalen ut att vara helt oprocessad dvs samma signal som går till tändspolen går också till pinne 1 i diagnosuttaget!

Här finns en bild på detta, hämtat från Bentley
Länk

Så vad jag förstår så är signalen på pinne 1 i diagnosuttaget totalt olika för en M30 och en M50 motor (och om jag förstod dig rätt Folke så bör man vara försiktigt med vad man kopplar in på pinne 1 i diagnosuttaget på en M30 pga de höga pulserna som kan uppstå).
Stämmer. På M30 sitter ju inte mekanisk brytare i fördelaren som på äldre bilar, tramsistorswitchen inne i motorstyrningen ger lite snällare vågform, inte lika höga pulser som på brytartändning. Det brukar sitta zenerdioder eller motsvarande klippkretsar för att skona switchtransistorn från de induktiva pulserna.
Det skiljer dock även på denna signal jämfört med den fina processade signalen på på senare system.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.