|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Mitt upp i byggandet av bakvagn kände jag på mina drivaxlar, kände att dom då glappade ordentligt. Så bestämde mig att jaga nya bättre beg axlar. Kom i kontakt med en kille varpå jag slog till på två stycken som påsteddes vara fräsha och utan glapp... När dom sedan kom hem så är dom inte helt som jag förväntat mig. Om man håller varsin ända i handen och skruvar fram och tebax så uppkommer ett ganska grovt klock ljud, samt att man känner ett glapp på flera mm (2-3). Ville då ha pengarna tebax då jag köpt ett par fräsha. Efter många turer har nu denne person varit i kontakt med ppf? Och då sas det att detta är bra och helt normalt. Då jag inte är insatt kan jag givetvis ha helt fel och få ta på mig dumstruten då jag köpt en uppsättning drivaxlar helt i onödan. Så hur är det egentligen? Är drivaxlarna slut eller inte? | |
|
Det låter inte som om att drivaxlarna är "helt slut" utan detta "klock" ljudet du hör KAN (det behöver inte!) bero på att drivaxlarna möjligtvis behöver fettas in lite. Jag kan ha fel dock men det låte rinte som om att dom är slut utan egentligen bara behöver fettas in lite då "klock" ljuden är från dom små "kulorna" som går emot själva axeln. Somsagt, jag kan ha fel! --K BMW 4 Life |
|
|
Man kan utan vidare utgå från att en drivknut av den typ som finns på BMW (åtminstone den invid växellådan som är lik den på min 3.0S) inte skall glappa någonting om den är bra. På min 3.0S kan det glappa på två ställen vid en drivknut: - i själva knuten. Då är det glapp mellan knutens ut- och invändiga delar och kulorna. Detta glapp som en sådan knut har när den är bra är så litet att det i princip inte går att känna. För att testa sätter man upp axeln i ett skruvstäd och vrider hårt på knutens ytterdel (där diametern är som störst). Ett stort glapp här innebär ett haveri inom en snar framtid - mellan knuten och axeln. Då är det splinsen mellan knut och axel som glappat upp. Detta glapp är inte riktigt lika allvarligt som ett glapp i själva knuten men man kan vara helt säker på att glappet kommer att bli större förr eller senare. För att kunna se vart glappet finns måste man plocka bort dammskyddet så att man kan set knutens olika delar samt axeln. Per L |
|
|
Som alternativ till att ta bort dammskyddet för att kunna se vart glappet finns kan man ta bort locket "i andra änden" av knuten. Det är dessutom enklare. Per L |
|
Roffa1 |
Det finns ett enkelt sätt att få de glappa drivaxlarna att fungera som nya igen, byt plats på dem. Sätt höger drivaxel på vänster sida,osv. Då försvinner det tidigare glappet p.g.a nya belastningsytor i knuten. Sedan är det alltid en fördel att pumpa in nytt Mollyfett i hela knuten. Har själv praktiserat denna manöver på min gamla E30 med lyckat resultat, körde ytterligare 10.000 mil med de utslitna drivaxlarna. |
|
Jag har ett mindre glapp i mina inre drivknutar och funderar lite på det smartaste sättet att fixa det på. På E46 har drivaxlarna olika nummer, antagligen är de olika långa, så det går inte att som på E30 bara byta hela axeln. Men kanske det går att byta själva drivknuten istället? Den verkar sitta fast med en låsring bara. Det blir ju samma effekt som att byta hela axeln. Jag skulle vilja ha en sprängskiss över själva drivknuten så jag kan se hur de slits, känns ju trist att byta utan att det ger någon effekt. Tyvärr finns inga såna skisser på realOEM. Det känns lite konstigt att kulorna bara slits på ena sidan så att säga, de borde väl rotera så att de blir slitna jämnt över kulan. Och i så fall spelar det ju ingen roll om man flyttar från den ena axeln till nästa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.