AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.923

Motoroljenivå över max

Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Första inlägget på Autopower. =)
Jag är sedan några dagar nybliven ägare till en BMW. Aldrig haft BMW förut, men den 120d -09 som jag provkörde var så j*kla rolig att köra, så jag slog till.

Efter att ha lusläst manualen till bilen, tog jag en liten provtur en dag efter jobbet och passade på att kolla oljenivån via bildatorn, eller vad man kan kalla den. Den visade att oljan låg över max, vilket tydligen kan skada motorn och att man enligt manualen ska be en verkstad titta på det.
Jag inväntar fortfarande svar från säljaren, men tänkte höra om någon här varit i en liknande situation och om jag behöver oroa mig för att köra alltför långt med bilen?
Kan tilläggas att jag inte är riktigt säker på när man ska göra kollen via datorn. Säljaren sa att man ska göra det på en plan yta när bilen står på tomgång, efter att man kört minst 10 km.
Dessutom står det i manualen att det kan ta flera minuter för datorn att kolla oljan. Men meddelandet om nivå över max kommer bara efter någon sekund.
Har inte dieselmotorerna fortfarande kvar mätstickan? Har du kollat under huven utifall du har en sådan? Det skulle då vara lätt att kontrollera om den digitala stämmer.

Hur skadligt det är för motorn beror på hur mycket mer olja det är i motorn.
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Tyvärr har den ingen mätsticka. Letade efter den, men sen fick jag höra att det endast är elektronisk kontroll på denna bil.

Jag misstänker att de fyllt på oljan någon procent för mycket när de utförde alla punkter på BMW's s.k. Premium Selection.

Man kan även kolla oljan då man kör bilen.Har ingen oljesticka i bilen så man får lita på det digitala instrumentet.Som sagt det beror hur mycket oljan ligger över sträcket.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Det här med oljesticka har diskuterats nyligen i en annan tråd och där kom vi fram till att det ska finnas sticka på alla bilar stämmer inte de?
Det stämmer inte 130i har ingen oljesticka hur det är med 120d vet jag inte.
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Jag såg tråden om mätstickan, men säljaren sa att det inte fanns på dessa modeller och jag hittar heller inget om stickan i manualen.

Men strecket som finns på digitala instrumentet. Är det en bild bara för att visa att det ligger över max eller är givarna sådana så att de kan återge aktuell nivå, alltså inte bara min och max?
Den kan återge aktuell nivå.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det spelar väl ingen roll om du har elektronisk volymkontroll eller gammal hederlig mätsticka. Du har för hög nivå vilket inte är bra!

Sedan beror det på hur mycket över nivån det är om det är skadligt eller inte.

Om du inte vill invänta säljarens svar, släpp ur några deciliter via pluggen, annars så låter du säljaren göra det åt dig om du inte vill kladda själv.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
oljesticka på alla dieslar..
Man kollar inte nivån på det sättet din säljare angav! På en bil med torrsump, ja då ska motorn vara igång för att man ska kunna se nivån men inte annars.

Kall maskin och avstängd motor så ser man den exakta nivån. Eller åtminstånde ska maskinen fått stå still så pass länge så oljan hinner rinna ner i sumpen.

Strax över max på oljestickan är ingen större fara, men det får absolut inte vara för mkt olja i maskinen heller. (men att släppa pluggen och tappa någon dl är inte så jäkla enkelt heller)
Du har garanti på bilen be dom fixa det!

Säljare kan oftast inte allt för mkt men dom är duktiga på att snacka runt.
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Nu har jag pratat med verkstaden. Eftersom ingen varningslampa lyser så är det ok, men det ska titta på det när jag ändå lämnar in bilen om några veckor för ett annat ärende.
Am
15
Ambro
320d Touring xDrive -11
Hade bilen inne på verkstaden för ett garantijobb, så jag passade på att påpeka oljenivån. Det slutade med att de kalibrerade om oljenivågivaren, så nu är det OK.
as
27
aspalen
118d -09
Det här är diffust, är den tillverkad 09? Min säljare sa att 08 saknade dom sticka.
Min sena 09 har sticka, men ingen elektronisk oljeniivå. (även om manualerna visar hur man kollar oljenivån enektroniskt)
BMW kan ju iofs ha ändrat det under modellåret.
Kanske skiljer det sig från 118d till 120d med.
Aspalen: Det stämmer som du skriver. Min bil har ingen "synlig" sticka utan en elektronisk. Polarens 116d -10 har däremot en "synlig" sticka men ingen elektronisk...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Aspalen: Och min bil har både och, vilken härlig soppa det verkar vara det här med oljenivå:)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ett litet välment tips: Läs instruktionsboken, där står exakt hur man kollar oljan på varje modell och på varje årsmodell. Om du är det minsta osäker så följ instruktionerna till punkt och pricka.
Om det inte kommer upp någon spontan varning så är inte nivån så hög att det kan skada någonting.
(Som tröst kan jag meddela att minst 9 av 10 bilsäljare inte heller har läst instruktionsboken...)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Läsa manualen till punkt och pricka verkar ju inte funka för alla heller då den beskriver hur man kollar olja elektroniskt men funktionen i bilen finns inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.