AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
545

Helt strömlös och död 740iA -95!

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Tjenare,

Min nyligen förvärvade 740iA - 95 slocknade helt utan förvarning idag. Tankat och skulle starta så flämtade instrumenten till sedan var den HELT strömlös.

Startkablade igång bilen. Till en början flimrade TV:n lite grand men detta stabiliserade sig. Bilen startade även

Är det batteriet som har gått åt skogen, eller? Kan det vara något annat?

Ringde för skojs skull BMW Assistans men eftersom min bil är direktimport så kunde de inte hjälpa mig. Vet de inte att alla BMW kommer från Tyskland??!!!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla så det inte är jordfel, annars är det batteribyte som gäller. Var noga med att det blir rätt strömstryka. Om batteriet inte håller en viss AHnivå går det helt enkelt inte att starta, någon inbyggd vakt. BMWAssistans är enligt min erfarenhet hjälpsamma och brukar kunna hjälpa till med lite råd och en bärgare om det gäller import. Service-mobilen gäller endast svensksålda bilen inom 3 år från köp.
Mvh
Asken
Min familj har haft ett antal BMW, bland annat en 840IA, en 728IA och nu senast en 735IA samt även en gammal 730IA.
Elfel och urladdningar är tyvärr vanliga hos BMW, men det är inte så vanligt att det händer att du inte kan få igång bilen efter att du har tankat!

Byt batteri och hoppas på det bästa... I annat fall kan det vara att det inte laddar tillräckligt.
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Följde rådet att byta batteri och killen på batterifirman bara garvade. Visade sig att förre ägaren slängt i ett batteri från Biltema som var till en helt annan bil och inte ens satt fast riktigt i hållaren.

Nytt fräscht batteri, så nu återstår det bara att hålla tummarna..

Tack för alla vänliga svar!

Jesper
Hej!

Jag hade motsvarande problem med min 740 när jag precis hade köpt den (Jag köpte den fabriksny av BMW i Sverige).

Det var minst sagt myket irriterande att inte veta om bilen skulle starta eller inte - efter många verstadsbesök och felsökningar - med flera batteribyten fick jag förklaringen.

BMW vill ju ha en bra miljöprofil och i den ingår att minska användandet av olika giftigheter som tex tungmetaller bla bly i batterierna. Därför har flera tillverkare utvecklat startbatterier med tunnare blyplattor (det ser ju bra ut i miljödeklarationen)- fungerar självklart dåligt i verkligheten.

Resultatet blev att ett batteri införskaffades av ett märke som BMW inte standardmonterar. Det fungerade sedan perfekt under de kommande 23000 milen. Minns tyvärr inte vilket fabrikat det var...

Credit aucune limite!
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Mycket intressant! Ditt svar lugnar mig lite i förhoppning om att det verkligen är batteriet som spökar.

Stort tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.