AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.366

Slitage M5 / M6

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Skall se på en M6 2006 -06 med en ägare ~10 000mil vad för slitagedelar bör vara bytt, och vad skall jag kolla?
Koppling? Stötdämpare? Främre bromsskivor? SMG pump? Drivrem till vattenpump? Vattenpump, Växellådsolja? Oljepump, Återkallningar för åtgärder......etc...

Tja bjud gärna på erfarenheter, jag vill undvika dyra överaskningar (Bortsett förbrukning)
zcooter
Hur gammal är ägaren, utifrån det så kan du nog själva räkna ut vad som är och bör vara gjort med bilen, förutom inspection/service på en M6 som gått 10 000 mil. Använd alla sinnen o intryck när du synar bilen. Så skall du se att det går bra........
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har inte sett ägaren :)

Man får absolut vara vaken och syna allt inifrån och ut, särskillt när det rör sig om en prestandabil som kan varit hårt körd.

Jag anser mig ha en skapligt bra teknisk kompetens, på så vis hittar jag givetvis basic slitage

Problemet är vad som är normalt och vad är onormalt på denna modell
Hade jag bara haft en M6 tidigare, skulle jag snabbare kunna läsa av vad som behöver göras

För att få en djupdykning på en okänd modell behöver jag nästan ha bilen i en vecka för att hitta, lära känna och "läsa" av alla avvikelser.

Och det tror jag knappast kommer bli aktuellt.

Runt 10000Mil brukar ju följande vara moget för ett byte

OEM M6 Dämpare runt om 40 000:- (Smaka på den :) )
Frambromsar 10 000:-
Allt exklusive jobb dvs..

Samt outsidern koppling, vilket borde gå att sortera ut med att låta den sega på dragläge och känna efter om den vibrerar.
Koppling med svänghjul ~25 000:-

Ovanpå detta kan givetvis oförutsedda saker hända, men det är svårt att kalkylera.

Det är kända slitagepunkter runt detta miltal samt kända recall ärenden jag jagar info om, så ös på med erfarenheter.....
au
362
audidriver
540iAT -97
jag har ju inga egna erfarenheter, men jag hoppas kunna ge dig ett par tips på vad jag skulle kolla iaf.
kopplingen som du sa, testa även att ligga på högsta växel i 50 och gasa, så borde man känna/höra om det slirar eller greppar direkt.
växellådan och drivlinan i största allmänhet skulle jag vara ytterst noggrann att lyssna och känna efter slammer, tickande, konstig lukt osv.
är det en manuell låda så är det skrap och svårt att få i växel som är farligt, hydraliska lådor vet jag inget om.
annars, kolla kaross,så alla glipor är jämna, och inget sitter snett, att all el funkar, elhissar, speglar osv.
däcken, snedslitna = nåt fel i framvagnen, slitna i övrigt =prut.
bromsa hårt, drar den snett, inte bra. osv osv.
au
362
audidriver
540iAT -97
men nu såg jag att du ville ha modellspecifika fel och brister så glöm mitt inlägg:)
zcooter
Är övertygad om att M5/M6:ans dämpare klarar mer än 10´mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.