|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt skaffat mig ett ett reservdelsobkekt. Tanken är väl att försöka få igång motorn och se hur den går innan den plockas ned. Den har förnärvarande något elfel som gör att motorn inte går. Tänkte flytta över boxarna till min fungerande för att utesluta boxfel. Både min fungerande och reservdelbilen är 91:or så dom borde väl ha samma boxar eller... Fick med 4 st Motronixboxar och alla har samma nummer som min fungerande. EML boxen har dock ett annat nr. Min fungerande har 0 205 000 015 medans reserven har 0 205 000 005. Står också på boxen att den kommer från en 750 89:a. Föregående ägaren nämde att han fått fel box när han hade beställt den från danmark. Så är det fel box eller vågar man skifta ändå och se vad som händer eller inte . ABS boxarna har också olika nummer. Min fungerande 0 265 106 023 Resevdelsbilen 0 265 106 025 (fick 2 st av denna, bägge har samma nr.) Tror dock inte att det är lika kinkigt där. Vågar man stoppa in min fungerande EML box i reseven eller leker man med döden då? //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Här finns lite boxnummer för olika modeller: Länk Enligt denna tråd: Länk så kanske nya och gamla EML boxar kan ersätta varandra. om du har BMW numren på boxarna kan du gå in på realoem.com och skriva in dom så får du vilka bilar dom passar på. /Mats J |
|
|
Mats, Tack för länkarna. Vet dock inte riktigt om jag har fattat det hela rätt ang boxarna i tabellen. Min fungerande EML box med nr. 0 205 000 015 ligger under 850, E32?? modellerna, där ligger också mina Motronixboxar med nr. 0 261 200 352. Ligger dessa boxar under 850 bara för att det Kattar på dessa motorer eller? Det skulle då förklara varför den icke fungerande EML boxen med nr. 0 205 000 005 ligger under 750 kategorin. Detta är modeller utan Katt. Vidare så bör den enl. tabellen ha Motronic boxar med nr. 0 261 200 156 om jag har fattat det hela rätt. Så jag har nog fel EML box i reserven precis somm säljaren pratade om och jag tror inre att det går att skifta boxarna med varandra. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
352 boxarna passar i 750 facelift (-91) och 850 (även motsvarande EML box 015). 156 boxar är till 750 pre-facelift, även med kat. 850 med manuell har också 352 box, men jag minns inte om det är EML boxen som betämmer om systemet funkar till manuell eller automat. Det hade ju varit intressant att prova en 005 EML box i en nyare bil bara för att se om det funkar. /Mats J |
|
|
Har idag rotat lite med reservbilen. Den hade ju inget riktigt fungerande kombiinstrument. Det instrumenet som fanns hade ingen kodplugg, vissa glödisar som saknades med mera. Stoppade i instrumentet från den andra bilen och hoppades på det bästa. Så fort man ansluter batteriet så tänds EML lampan, ingen tändning på och bägge spjällmotorerna börjar surra. Undrar om det kan bero på 005 EML boxen som sitter i? Skall väl egentligen sitta en 015 box i, lika som i den andra bilen. Undrar om man vågar stoppa i min 015 box och testa och se vad som händer. Vad kan det var mer som tänder EML lampan direkt om det inte skulle vara boxen? Det är lite knöligt och oroligt flytta eldelar fram och tillbaks när bilarna står ca. 30 km ifrån varandra. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Vad jag vet finns mätarställning tankvolym bakaxelutväxling mm i kodpluggen. Så det borde funka med vilken som helst för att testa funktionen på bilen. Det gör ju inte så mycket om tankmätaren visar fel... Vet inte om den ens behövs för att starta motorn, har aldrig testat. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.