|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis köpt en 520iT-96. När man ligger i 120-130 km/h så stiger tempmätaren upp emot det röda. När man sedan släpper och lägger sig i ca 70-110 ligger tempen normalt. Detta händer även när bilen är kall. När tempen stiger så gör den det fort, och när man släpper av på hastigheten så sjunker tempen fort tillbaka till det normala. Det verkar inte heller finnas mycket värme i kupén när man drar på värme i bilen. Har sökt med hittar inte vad som kan vara fel. Kan det vara termostaten som behöver bytas? Jag är inte särskilt duktig på att mecka bilar. Är det någon som vet vad som kan vara fel? Tacksam för svar. MVH/Danne | |
|
du har säkert luft i systemet du bör lufta. du har luftnings skruven vid termostathuset övre slangfäste där luftar du... det finns många trådar här på ap hur man luftar systemet. mvh mika schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Okej! Tack för tipset. Ska se om jag hittar nån tråd om hur man gör. Återigen tack för det snabba svaret. MVH/Danne |
|
| Påverkas motortemperaturen av varvtalet? Om du skulle köra i 110 på trean eller fyrans växel, ligger tempmätaren i mitten då? | |
|
Nej, den verkar inte påverkas av varvtalet. Har läst lite om hur man luftar systemet, och det låter rätt invecklat för nån som mig som inte är så duktig på att mecka. |
|
|
Det är egentligen inte speciellt svårt. På med full värme i kupén och framänden på bilen högt, så är du på god väg. I slutet på detta mek-tips står luftning beskriven, det är i stort samma på din vad jag vet: Länk Mvh Patrik ___ B M W |
|
| Så där hade jag när vattenpumpen hade gett upp på min gamla 525tds | |
|
Tack för alla svaren. Ska försöka ge mig på en luftning så fort jag får tid. Berättar sen hur det gått. MVH/Danne |
|
| Även jag sätter en femma på att vattenpumpen är nära ett haveri! En i sammanhanget billig sak att byta innan den havererar på motorvägen med överhettning, trasig topplockspackning alt. skevt topplock och bärgning som följd. | |
|
Sätter också ett par kronor på att glansdagarna för skovelhjulet i v-pumpen för länge sedan är över. Jag hade bytt pump. __ Min bil: Länk |
|
|
DSProtection. kolla upp vatten pumpen.känn att den inte glappar. ring förra ägaren å fråga om han bytt vattenpump vid nått tillfälle. det kan vara en felorsak åxå. som sagt det är billigt att byta pump 700ca. schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
|
Tack för tipsen allihop. Det lustiga är ju att tempen bara stiger vid en hastighet på ca 110-120. Och sen att den dessutom sjunker lika fort så fort man släpper av på hastigheten. Detta tyder i mina ögon på att motorn inte är för varm egentligen? Men jag kan ha fel. MVH/Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.