AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.649

Tappade plötsligt orken, 1hp och blinkade lampor och ryckig tomgång

Th
4
TheSLASH
E39 523iA
I vintras så skulle jag till MCD och köra en drivethru, men helt plötsligt gick bilen knappt, jag hade kört den ett tag och den var varm (även om det var vinter), den orkade ta sig fram då det var planmark, varvmätaren stannar på 1:an på varvmätaren(?) (har ingen bil framför mig nu) som max när man gasar och alla lampor blinkar vid den dåliga tomgången, den hoppar och låter som en traktor, då den normalt har väldigt lugn tomgång.
Har testat att manuellt ändra tomgången (om jag nu pillar på rätt sak) utan att något händer.

jag har sökt ett svar och det enda jag hittat är något med "elektronikboxen" som jag inte har en aningen om vad det är, jag är ingen bilmekaniker eller expert på bilar. Ringde BMW och fick standard svaret: "vet inte vad det är, lämna in bilen", så dom hade aldrig hört talas om denna box.

Då jag var med om en smitningsolycka och jag inte hade råd att fixa bilen direkt, så hade min bil stått i ungefär ett år, med batteriladdare, men annars har den stått i ur och skur, men den funkade felfritt den dagen jag lagat bilen och i ett par månader. Har även testat att byta batteri.

En tanke var att jag tankat bilen med diesel, men det står E95 på sista kvittot och jag vet inte hur man kan kolla om det verkligen är bensin.
St
45
Stampus
525i -94
E95? etanol?

Ett behov
Ett redskap
Ett nöje
En vän
Det är min Bmw
K2
348
K2
523i -97
Vad jag vet är E95 (95% etanolbränsle) inget man hittar på vanliga mackar, däremot finns ofta E85 dvs med 85% etanol resten bensin. Fast om det står E95 på senaste kvittot så verkar det ju trots allt som att du tankat 95% etanol av misstag...? Det är i så fall ett bränsle som är avsett för moderna etanolkonverterade turbodieslar.

Hur som helst, osar det markant av sprit i stället för bensin i tanken så skulle det tyda på att ditt senaste kvitto stämmer. I så fall får du vackert pumpa ut etanolen och tanka på en full tank bensin... och be en bön för att alla packningar etc klarat sig.

En annan tanke: du säger att bilen innan dess stått ett år, förmodat med åldrande bensin i tanken, även detta kan vara en källa till bekymmer. Även om bilen startade fint efter stilleståndet så kan bensinfiltret sättas igen rätt snabbt av de utfällningar som blir i gammal bensin, då kan vara en god idé att byta bensinfilter då detta borde ha samlat upp merparten av utfällningarna.

Men först och främst måste du ju kolla att du verkligen har bensin i tanken. Diesel är svårare att tanka av misstag i en bensinare (pipen passar riktigt illa i tankhålet har jag hört rapporteras av de som försökt).

Th
4
TheSLASH
E39 523iA
Nu vart det snurrigt, vet inte vart jag fick diesel och E95 ifrån, självklart menar jag E85, etanol.

Har ju hört att tankbilarna har lyckats fylla på etanol där det ska va 95.
Men ska försöka lukta om det luktar sprit.

Men tror du att kraften/hoppandet kan ha med bensinfiltret (menar du Bränslefilter?) att göra, men kan kanske va värt det, ligger på drygt 300 kr.
K2
348
K2
523i -97
Har du tankat etanol, E85 eller (osannolikt) E95, så har du ett rejält problem redan där. En vanlig bensinbil är helt enkelt inte avsedd att funka med det bränslet och kommer att gå ytterst motvilligt om den alls startar.

Har du kört på årsgammal bensin dessförinnan så är det en god idé att byta bränslefilter eftersom gammal bensin har en tendens att klogga igen denna komponent. Även detta kan ge ytterst bedrövliga motorprestanda i sig självt, oavsett om du råkade tanka E85 eller ej.

Så kolla att du har bensin och inte etanol i tanken, och passa även på att byta bränslefilter med tanke på omständigheterna med att du troligen kört på ålderstigen bensin. Det är vad jag hade gjort i ditt ställe som första åtgärder.
Th
4
TheSLASH
E39 523iA
Jo, den går ytterst motvilligt och seg att starta, men jag ska börja med att byta bränslefiltret och kolla om det är bensin, återkommer med resultatet.
Th
4
TheSLASH
E39 523iA
Nu har jag bytt bränslefiltret, men utan något bättre resultat, bilen beter sig precis som innan. Var lite intressant, att försöka hitta vart det satt, men lyckade hitta i något forum att den satt under förarstolen, så det var bara att slita bort plastskyddet. :)

Det konstiga är att jag inte kan varva motorn, den kommer nästan upp i 1000 varv per minut, men inte mer, hur mycket man änn gasar.

Fick ett tips om att det kan vara givaren, men vet inget om det och vart den sitter. Någonstans vid avgasröret!?
Har du provat att rycka ut kabeln till luftmassemätaren för att se om tomgången ändras?
Kolla att gummibäljen inte är sprucken eller har hål.

Det kan vara kamgivare vevaxelgivare, lmm ja vad som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.