AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.649

Tappade plötsligt orken, 1hp och blinkade lampor och ryckig tomgång

Th
4
TheSLASH
E39 523iA
I vintras så skulle jag till MCD och köra en drivethru, men helt plötsligt gick bilen knappt, jag hade kört den ett tag och den var varm (även om det var vinter), den orkade ta sig fram då det var planmark, varvmätaren stannar på 1:an på varvmätaren(?) (har ingen bil framför mig nu) som max när man gasar och alla lampor blinkar vid den dåliga tomgången, den hoppar och låter som en traktor, då den normalt har väldigt lugn tomgång.
Har testat att manuellt ändra tomgången (om jag nu pillar på rätt sak) utan att något händer.

jag har sökt ett svar och det enda jag hittat är något med "elektronikboxen" som jag inte har en aningen om vad det är, jag är ingen bilmekaniker eller expert på bilar. Ringde BMW och fick standard svaret: "vet inte vad det är, lämna in bilen", så dom hade aldrig hört talas om denna box.

Då jag var med om en smitningsolycka och jag inte hade råd att fixa bilen direkt, så hade min bil stått i ungefär ett år, med batteriladdare, men annars har den stått i ur och skur, men den funkade felfritt den dagen jag lagat bilen och i ett par månader. Har även testat att byta batteri.

En tanke var att jag tankat bilen med diesel, men det står E95 på sista kvittot och jag vet inte hur man kan kolla om det verkligen är bensin.
St
45
Stampus
525i -94
E95? etanol?

Ett behov
Ett redskap
Ett nöje
En vän
Det är min Bmw
K2
348
K2
523i -97
Vad jag vet är E95 (95% etanolbränsle) inget man hittar på vanliga mackar, däremot finns ofta E85 dvs med 85% etanol resten bensin. Fast om det står E95 på senaste kvittot så verkar det ju trots allt som att du tankat 95% etanol av misstag...? Det är i så fall ett bränsle som är avsett för moderna etanolkonverterade turbodieslar.