|
|
|
|---|---|
|
Någon som känner till detta problem med dieselmotorer. Vid avstängning så tvärdör motorn väldigt abrupt och ger ett bra ryck i hela bilen och det skriker till i fläktremmen. Problemet har funnits sedan jag köpte kärran för ett par år sedan, vet ej om det är normalt, men det känns inte helt okej. Ibland dör den mindre abrupt och ibland mer, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall. Tacksam för info om detta! | |
| Kolla så att klimapump eller styrservon funkar och rullar så lätt som de ska. Även generatorn kan vara en bov om man ska ta fasta på att det skriker till i fläktremmen. Kolla dessutom alla spännrullar så inte någon av dem har "havererat". Är nog inte vara något med själva dieselmotorn om remmen skriker... | |
|
Tack för tips. Dock så funkar allt som det skall (vad jag vet), har bytt båda remmarna ganska nyligen och allt verkar okej. Skriket från remmen är dock mycket kort och ganska litet. Jag har kollat med och utan AC inkopplad men det spelar ingen roll. När motorn stannar abrupt så påminner det om hur det låter om man vevar igång motorn men släpper av nyckeln lite för tidigt dvs motorn dör precis då den är på gång att starta upp men i precis det ögonblcik som den skall självgå så avbryter man. (liknar lite som om man får kärringstopp med en diesel). |
|
|
Då får det nog bli en djupare analys, om inte vattenpumpen går tungt och sannolikt börjar läcka snart så kan det vara pumpinställningen som står fel. Det får samma symptom som om tändningen är för hög på en bensinare. Du bör nog köra en diagnos |
|
|
Okej, skall lossa remmen och kolla igen om något verkar trögt först. Jag skall byta glödstift, 3st som jag vet är dåliga, byter alla sex ty jobbet är rätt bökigt. Vet ej om glödstiften kan påverka mitt problem. Jag har hört att glödstiften på BMW inte bara har en funktion vid start vid kall motor utan att de har en större funktion än så. Mer än så vet jag ej. Vet ni något om glödstiftens funktion? Kan de påverka vid avstängning om de nu har någon eftervärmande funktion för att minimera sotning etc..?? Tacksam för all hjälp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.