|
|
|
|---|---|
|
På låga varv+tomgång viner det om generatorn och ökar man varvtalet överröstas generatorn av servopumpen istället. Vid start viner det inte, det ökar i takt med att generatorn börjar ladda (mjukstart). Den ger 13,8V vilket sjunker om man belastar mycket på tomgång. Servooljenivå OK, ett papper blir ljusgrått/brunt (absolut inte svart) och oljan luktar kanske lite unket men inte så farligt. Drivrem+spännrulle för generator, servo mm är INTE bytt nyligen. Ljud utifrån: Länk Ljud nära generatorn: Länk Ljud nära servo: Länk Jag vrider ratten lite fram och tillbaka då och då. Ca 1800-2200 då det låter som mest. Max 3000 rpm i ljudklippet. Jag är tacksam för era synpunkter, särskilt som jag har en begagnatgaranti som går ut om några veckor. | |
| Ingen? Jag tänkte åka förbi verkstaden imorgon, vore bra med lite input. | |
| kanske kan vara någon löprulle bara ? ör vväl 2 remmar ? en för ac... och den andra för servopump.. och generator.. vattenpump ..mm svårt å tro att på en så pass ny bil att både servopump och generator är slitet .. mvh | |
| Jo jag tycker också det, men det ena ljudet är ju ett hydraulpumpsljud och det andra ett slags vinande (typiskt generatorljud). Och det hörs mest med mikrofonen vid servo resp generator. | |
| okej det låter ju märkligt har du provat släppa spänningen på remmen och snurra runt servo pumpen? generatorn å löprullar mm å hört om nått av dom låter illa ? | |
|
Servopumpen är bytt och ljudet är borta! Lite vinande är kvar men det är väl generator och/eller lite blandade arbetsljud. Inget av det där hydraulpumpsljudet är kvar förutom lite grand när man belastar men det är ju normalt. |
|
|
Begagnatgaranti ? Vad innebär det ? Enligt mig vad jag vet så gäller det ( Trafisäkerhet ) nu förtiden..... Så alla dina ljud så gäller den inte, eller har du kollat upp så kallade din Begagnatgaranti ??? Trafiksäkerhet = Bromsar, vindrutetorkare, däck....eller har jag fel ????? |
|
|
Det finns ju allt från runt-hörnet-garanti till fågelskit-på-lacken-garanti? Detta var en begagnatgaranti/försäkring eller vad den nu kallades som gällde 12 mån eller 1000 mil och det följde med en lista på exakt vilka komponenter som ingick och ett antal undantag. Det som inte uttryckligen fanns med i listan gällde den inte för. Säljaren betalade närmare 5000kr för den (vilket jag ju inte kan kontrollera iofs). Pumpen lät inte sådär förut, det har växt till sig nu under sommaren. Idag var det ännu värre (det har gått drygt två månader sedan det började). Så förr eller senare hade den väl havererat antar jag? Jag anmälde felet till garantibolaget och åkte till en verkstad. De kollade servooljan (nivå, färg, lukt, smuts, luft) och lyssnade. Oljan var fin, men ljudet var onormalt. "så ska det inte låta". De kontaktade garantibolaget som sa "OK". Det är nog svårt i inspelningen att höra hur det lät i verkligheten. Men om jag t.ex. närmade mig en rondell med nedvevad ruta och motorbroms på 2500rpm på tvåan så var det enda ljudet som hördes det där vinandet. Fast jag inte vred på ratten. Idag, före: Länk Idag, efter: Länk Notera att jag rör alltså bara ratten lite från mittläget och ändå lät det sådär! Detta är inspelat med mikrofonen ut genom sidorutan med huven stängd. I "efter" filen hörs det ju typ inte alls när jag rör i mittläget, så jag vrider till rejält på ratten och då låter det liknande men inte alls lika högt. Och lite ska det ju låta om servot när det får ta i, men inte när man bara rör ratten lite från mittläget? Det konstanta vinandet som hördes även utan att röra ratten är också borta. För övrigt låter motorn väldigt fint vid gaspådrag. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.