|
|
|
|---|---|
|
Letat i forumet men inte kommit fram till något konkret så startar denna tråd... Instrumentpanelen började leva sitt eget liv, vissa mätare går på och av, lampor lyser och slocknar och gör lite som den behagar. Så efter massa sökande o letande var de självklart att kondingarna behövde bytas. Sagt och gjort öppnade upp allt iväg till elfa o köpte nya och lödde dit dem. Har förövrigt den "silvriga" modellen på baksidan (sen -94) med bara 2 kontakter in och där fanns det bara 2st 220uF 6,3V och en större på 100uF 16V. Här börjar problemen Funkar i 10 mil sen dör allting för att 5km senare hoppa igång igen. Trodde de va glapp i en lödning så "bättrade" lödningarna lite och hoppades på de bästa. När jag testade starta nu hoppa allting av o på konstant. Öppnade en tredje gång och en elektriker polare hjälpte till och drog på lite lödtenn på ovansidan kretskortet och gjorde rent mina vilket verkade gjort susen. I 10 mil till och sen dog den. Märkte att man kunde "nolla" igång panelen igen genom att lyfta av batteriet en stund och har kört så ett tag (skäms!) men nu vill den verkligen inte vara med längre utan nu står det bara CODE i milfönstret och allt annat stendött. Funkar inte längre att dra av o på batteriet. Min fråga nu är, är det någon som har lyckats med att bara byta kondingar och fått de att fungera? Kan det vara något annat som kan pajja med liknande symptom? Samt på rak arm vet vad CODE betyder? Sitter lite i ett döläge då bmw vill ha 4500 för bara kretskortet och jag verkar tatt kål på mitt och är desvärre student. Om det är någon som vill veta hur man får ut panelen utan o plocka av ratt och vilka glödlampor som sitter i panelen på de senare e34 och bilder på hur det ser ut innuti kan ni hojjta till. Blev väl långt men men. Tacksam för svar men även tankar från någon med erfarenhet. | |
|
När jag bytte på min fd. E34, en 525 89:a. så fungerade det klockrent. Jag bytte bara en konding av fyra för den hade smällt. Har du tryckt i Codepluggen ordentligt? Har för mig att min E32 säger samma sak om codepluggen inte är ordentligt dit satt eller saknas helt. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Ingen av mina såg direkt dålig ut men bytte ut alla iallafall. Faktiskt inte vart på kodpluggen något. Ska försöka trycka till den sen genom "fönstret" på baksidan vill gärna inte ta isär allt igen i onödan. Kan vara att smältlimmet jag använt mig av för att sätta fast kretskortet igen inte håller fast de ordentligt? Finns det inget annat som kan ge sig? Märkligt märkligt. Går det föresten att ta loss kodpluggen och sätta i en annan panel från skroten utan att behöva "koda" om allt? | |
|
Funkade utmärkt på min oxå och höll hela bilens livslängd. vet inte exakt vad CODE betyder man har för mig att man får samma mezz när färddatorn inte fungerar så kanske kanske ett generellt felmeddelande? Jag skrev ett mektips om kondensatorbyte som du kanske redan sett? Om inte hittar du det här: Länk Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Nu öppnade jag allt igen och tog lite bilder. Tänkte på det du sa Martin och tog ut codepluggen och allt såg tillsynes ok ut och tryckte dit den riktigt ordentligt. Däremot kunde jag inte kolla lödningarna då lcd display "lådan" den vita vart i vägen på andra sidan. Det ser lite annorlunda ut mot din guide Johan som för övrigt är skitbra! Önskar jag sett den innan jag började pilla! Jag har fotat alltsammans ska lägga upp bilderna strax. Tänkte att jag kanske kan skriva ihop något för min modell som du kan lägga upp för andra vilsna själar? Hittade precis detta forum: Länk Där hade killen samma problem men en löste det med nytt chip och den andra med att bättra kontakterna till den. Finns nya på ebay för hundralappen frågan är bara om det hjälper. Letat runt på skroten men ganska ovanligt med den silvriga baksidan har jag märkt! |
|
|
Länk Laddade bara hastigt upp lite bilder på kalaset. Skiljer sig en hel del från guiderna som finns på nätet men principen är densamma. |
|
|
Är det möjligt att programmera om en ny codeplugg efter min gamla? Eller klart det är möjligt men finns det något kostnadseffektivare sätt än o knalla in hos bmw i mölndal? Länk Kostar ju inte många kr. Kommer det funka med ett blankt alls? Skiter i kmvisarn bara jag kan se hur snabbt jag kör och hur mycket sopp de kvar i tanken! |
|
|
Har fortfarande kvar bilen och tänkte skriva vad jag gjorde för att lösa det. Hittade en instrumentpanel i ganska kasst skick på Tyska Ebay som jag fick hemskickat. Det närmaste jag kunde hitta var från en 518 (De skiljer i utförande mellan år och tillverkningsland så ta loss din och kolla först). Hade redan lött om kondingarna så bytte bara chippet och allting funkade som det skulle sånär som på att allt slocknar i ett par sekunder när jag använder blinkers och att vartalsvisarn tror jag turbokonverterat bilen map varvtal men jag lever med det istället för omkodning för 4500kr hos handlarn. Annars har det fungerat i över 2år nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.