AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.571

Hur byta fläktmotstånd BMW 525 -04 E60

Nån som har bytt fläktmotstånd eller fläkt på en E60 som vill vara snäll och dela med sig av hur man gör.

Har fått reda på så mycket som att det sitter i mittkonsol och att man bör demontera följande för att komma åt det: stereo, stolsvärmepanelen, den breda listen med utblåsen i, fläktpanelen, panelen runt i drivensen 2 plastkåpor innanför.

Nån som har lite bra tips på hur detta ska demonteras så att jag inte lyckas förstöra nåt?

Samt nån som vet vart man kan köpa ett fläktmotstånd? förutom BMW-återförsäljaren då.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Du har nog tyvärr inte så mycket val när det gäller att köpa fläktmotståndet än att köpa på BMW.

Vet inte säkert om det är #2 här?
Länk

Mvh
Patrik

___
B M W
Nu har jag bytt och det var fläktmotståndet som var problemet. Riktigt bökigt att byta. Om nån vill ha hjälp så hör av er till mig på joakim.anderberg@live.se
Då ett flertal har hört av sig och undrat hur man gör så lägger jag upp en enklare beskrivning här. Kommer inte ihåg i detalj längre.

I stort sett hela mittendelen av panelen (stereo, konsol till stolsvärmeknappar och värmereglage) måste bort samt skivan vid växelspaken. Skivan/panelen vid växelspaken sitter skruvad, du kommer åt skruvarna genom att lyfta på växelspaksdamasken.
Sen sitter fläkten innanför två luftkanaler som du måste demontera, du måste ta bort fläkten så sitter motsåndet på baksidan av fläkten.

MVH
Joakim
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
det verkar vara mycket krångligare att byta fläktmotståndet på en bmw e60, bytte det på min e39 och det gick på 5 minuter, det var bara en plastkåpa som skulle skruvas loss, finns det inget annat sätt att komma åt den förutom att skruva loss alla dessa delar? en kompis verkar ha lite problem med att fläkten inte funkar som den skall, alltså att den bara lägger av ibland och jag misstänker fläktmotståndet.vad kostar en sådan till bmw e60? någon som skickat sin bil till bmw auktoriserad verkstad för att byta fläktmotståndet och hur mycket har det kostat isåfall?
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
bmw i norrk vill inte byta bara motståndet utan även fläkten.kostar 5500 sek
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
låter som att de vill bara tjäna mer pengar, onödigt att byta ut en cupefläkt som redan fungerar ju.(om det nu inte e fel på den också)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.