|
|
|
|---|---|
| hej har en liten fråga gällande stötdämpare jag undrar om det behövs några special verktyg för att kunna byta runtom på en Bmw e39 523ia sedan? /Henrik | |
|
Hej! Momentnyckel kan vara bra, annars går det mesta med universella verktyg. En verkstadsmodell av rejäl fjäderspännare med tallrikar gör bytena lite snabbare, men ingen nödvändighet. Avdragare för styrleder kan vara bra, men universal brukar inte passa, så jag körde Flintametoden med slägga. Passa på att byta fjäderbenslagringar fram samtidigt. Ett tips är att kolla noga hur fjäderslutet ligger på den nedre tallriken på fjäderbenet. Det är inte som man kan tro ;) Denna sida har utmärkt beskrivning av stötdämparbyte, med åtdragningsmoment m.m: Länk Använde den vid byte fram, med gott resultat. |
|
|
Inga specialverktyg, Bara en jävla massa tålamod och tid. En massa wd40 eller liknande, bra domkraft/pallbockar. Bak måste du riva baksäte och hatthylla och även innerskärmarna för o få ut hela benen. |
|
|
För att få loss fjädern från stötdämparen måste man väl ha nån typ av halv 21 hylsa? Detta är väl ändå ett "special verktyg"? Eller finns nått annat knep för att lossa den insex-skruven på toppen? |
|
|
Vanlig insex nyckel och en ringnyckel? oo=00=oo |
|
|
Eller mutterdragare med bra fart på :) |
|
|
Så man får ner och plats med en vanlig ringnyckel? |
|
| Möjligen en ringnyckel med Z-krök på, men inte en vanlig rak. Ska man byta dämpare går det även fint med en stor rörtång på kolvstången. Men inte vid montage av den nya förstås. | |
|
Hur fasen fick ni loss styrleden då? Verkar ju sitta som berget. Hittar ingen avdragare som passar ju :( Slägga metoden, hur och var slår ni? Slår man uppepå bulten så finns väl risk att man skadar gängorna längst upp?? |
|
| Nej, det är svårt att få dit en avdragare. Jag skruvade på muttern så den stack upp lite över bulten sedan tung slägga. Slå lite runt konan utanpå spindeln först, men inte FÖR hårt. Sedan är det riktigga rallarsvingar på muttern som gäller. Sitter som berget. | |
|
Vad du än gör så slå INTE på mutter eller gänga!! Du kan kröka gängor och förstöra ledkulan! Gör så här: -Lossa muttern -Be en kompis lägga spänn på styrleden med ett montörspett/brytjärn -Klappa till ordentligt på sidan om spindeln (godset runt konan) med handsläggan. Den sitter med kona, så det som krävs är alltså ett tryck nedåt av spettet och en kraftig vibration. Den kommer garanterat hoppa ur sin konade säte! Ett tips är även att låta muttern sitta kvar med några gängor, på så sätt så kommer din kompis med spettet bara känna spettet åka ner 1cm. Om muttern är borta så finns det risk att han stupar i backen när konan släpper fritt:) |
|
|
Precis som föregående talare, försök få tag med en kofot/bräckjärn och kanske knacka lite lagom hårt på muttern så släpper den tillslut. |
|
|
Ja nu var man nästan klar. Utvärdering: För att få loss styrleden så behöver man i stort sett bara en vanlig hammare. Bara att slå ett par slag på godset runt där bulten går igenom. Sen kan man banka till lite ovanpå bulten. Då ploppar leden loss. Man ska inte behöva bända och ta i för kung och fosterland... För att få bort fjädern från fjäderbenet så funkar INTE biltemas fjäderspännare! Man måste ha spännare som man kan dra ihop mera än vad man kan med biltemas. Ja annars så var det ganska enkelt faktiskt. MVH Sjobusen |
|
|
Biltemas fjäderspännare funkar utmärkt, har använt dessa flera ggr på E39. Däremot använder jag tre st... (Så det är smart att köpa två par; gängan har dessutom begränsad livslängd när man använder mutterknack, typ 8-10 fjädrar...) |
|
|
Etoda, Hade du fjädern lös då innan du kunde lossa bulten som håller fast fjädern? Jag har M-chassi på min bil, kan det spela roll kanske? Eller hur gjorde du med biltemas fjäderspännare på framfjädrarna? |
|
| Så länge konan sitter i sätet belastas inte ledkulan av några hammarslag på bultänden. Att stoppa i ett brytspett och bända däremot för mycket högre krafter rakt genom styrleden än någonsin vid körning. Brytspett bör bara användas för lätt brytning för att lokalisera glapp. Skrotar man gängan med hammarslag, ja då går det inte att dra tillbaka konan i sätet med rätt moment och då får man byta led. | |
| Fjädern måste vara ihopspänd när du tar bort muttern på kolvstångsänden på dämparen som håller topplagring/fjädersäte. I annat fall kommer grejorna fara iväg med blixtens fart och i bästa fall står du inte i skottlinjen ;) En verkstadsmodell för fjäderben med två tallrikar är snabbaste spännmetoden, men flertalet småspännare går också men tar lite mer tid. | |
| Var noga med att titta hur nedre fjäderändens avslut ligger på nedre tallriken på fjäderbenet. Det finns en pressning där det ser ut som fjäderänden ser ut att passa, men så ska det INTE vara. Det är istället gummimellanlägget som ska passas mot det "trappsteget" i tallriken. | |
|
Jag använde en avdragare från Swedol för att ta loss styrleden, kostade ca 300 kr. // Peter Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.