|
|
|
|---|---|
| har köpt en 323-86, tips på hur jag kan få den att gå lite bättre? typ bytta diff eller låda? isf vad ska jag använda? tacksam för svar | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har också en 323i -85 så är själv lite nyfiken kring ämnet. Fast du måste nog precisera lite antingen vad du vill uppnå eller vad syftet med uppgraderingen är. Även en ungefärlig prisintervall är nog bra att spänna upp redan nu. I mitt fall kommer alla modifieringar att göras med endast bankörning som syfte (hoppas få bilen någorlunda körklar till våren nästa år). Därför nedprioriteras kraftigt egensakper som jämn tomgång, bottenvrid, körbarhet på lägre varv, topphastighet, komfort och dylikt. Däremot vill man ha så mycket vridmoment som möjligt över det varvområde som växlarna sveper över, samt även gynnsamma utväxlingar. Detta kanske inte är likadant i ditt fall, men det finns säkert likheter. Angående växellådan tror jag inte det finns mycket att hämta där, på en rimlig prisnivå. Finns ju den tätstegade Getrag 262CR, men kostnaden för en sådan låda är hög. För slutväxeln finns det något alternativ iallafall. Våra 323i har 3.46 om jag minns rätt (var ett brytdatum vid 09/84 där man hade 3.23 innan och 3.46 efter). Håller på att flytta över en bromsad differential från en 325ik -88 till min 323i -85. Är dock inte säker på vilken ratio denna bromsade differential har... Iallafall så ska det finnas en del 4.10 differentialer därute... |
Kollade upp lite noggrannare, 323i diffen är på 3.46 och 325ik LSD diffen är på 3.73 - lär inte göra så stor skillnad men det är åt rätt håll iallafall! |
| tja? jag vill helt enkelt ha en rapp bil upp till en 100-120 km/h. kan ju även tänka mig tex chip och kambyte men jag undrar över hur mycket effekt det ger? man är ju inte gjord av pengar =) jag menar är det lönt? därför tänkte jag börja med dom sakerna jag har liggandes, jag har diff och åda från en 325-88 | |
Ok! Men om det är lönt kan endast du själv avgöra. Däremot kan vi alla ge underlag så att du i slutänden har möjligheten att göra ett, som du anser, korrekt val. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är det oftast inte lönt. Men många av oss här är inte bilintresserade enbart för att det kan finnas ekonomisk vinning, utan för att vi har ett visst intresse. Men nog om detta, låt oss försöka få lite fart och spåna fram lite alternativ och riktpriser! Du är i mycket lik situation som jag. Har precis slaktat en 325ik -88 och har tagit hela bakvagnen från denna. Egentligen vill jag bara åt den bromsade differentialen men jag passar på att renovera hela bakvagnen (slipa rent, måla och in med delrin-bussningar) så när den är klar är det bara att riva ner den gamla bakvagnen på 323i och smäcka dit en helt klar bakvagn. Växellådan är exakt samma mellan 323i och 325i, det sitter en Getrag 260/5 i båda (3.83, 2.20, 1.40, 1.00, 0.81, 3.46). Så där finns inget att hämta. Differentialen finns lite att hämta. Jag är ganska säker på att din 325i differential har utväxlingen 3.73 precis som min. Då finns iallafall lite att hämta där - du går från 3.46 till 3.73 - inte mycket men som jag sa innan är det iallafall i rätt riktning. Men jag personligen skulle inte tycka det var värt att lägga ned den tiden bara för att gå från 3.46 till 3.73 utväxling. När det kommer till motorstyrningen finns tyvärr inte mycket att göra (utan större modififieringar). Det beror på att på alla 323i så sitter det Bosch L-Jetronic styrsystem. Det betyder att endast bränsleinsprutningen är digitalt styrd, tändningen styrs fortfarande av en hederlig gammal dizzy (fördelare). På 325i modellerna sitter det Bosch Motronic 1.1 systemet. Här är både bränsleinsprutningen OCH tändningen integrerad i samma styrsystem och helt digitalt. Det gör större möjligheter för att ändra motorns styrsystem. När det gäller kamaxlar och dylikt så bör det finnas lite vassare kammar. Jag är själv lite intresserad av detta, men det ligger lite längre fram i tiden (det får bli i samband med att toppen renoveras). Skulle vilja höra lite erfarenheter från detta. Tex säljer ju MotorNord lite olika DrSchrick och CatCam kammar. Mellan 4000-5000 för en kam. Sen bör man ju göra en mindre topplocksrenovering, ny packning, nya topplocksskruvar, nya ventilfjädrar, kanske några ventiler behöver bytas ut, kanske skimma toppen, plus lite annat runtomkring. Tja - tror man landar på grovt räknat på 10 000 för en kamuppgradering. Men det absolut billigaste är lättning! Ut med allt du inte behöver! Min är helt rensad och kommer till våren att registreras om för 1 passagerare. Där finns många kilon att spara, och som du vet kan varje kilo översättas till hästkrafter... |
|
Jag har en 325 cab från 89 och märkte en oerhörd skillnad när jag bytte rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift. Den går som faaan efter detta byte. Sen råkar jag ha sportavgas och KN luftfilter (i luftfilterboxen) men det är av sekundär betydelse. |
|
Micke666 : Några nya tips eller nya vinklar på problemet? Som jag nämnde innan så kan man byta slutväxeln mot en med lägre utväxling (vinner i acceleration men förlorar i topphastighet samt högre varvtal). Håller själv på att byta till min LSD 3.73 slutväxel. Fast du kan ta innanmätet från tex en 518i E28 slutväxel, de lär ha 4.10 i utväxling. Byte av kam i en M20 motor diskuteras i en annan tråd i trimningsavdelningen. Väljer du en vassare kam gör det lite iallafall, men jag letar fortfarande efter "hårda fakta" angående dessa kammar - dvs ett diagram över vridmoment vs varvtal med standard kam och modifierad kam. Skall skicka förfrågan till företagen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.