|
|
|
|---|---|
|
Med hänvisning till med egen tråd om RDC, däcktryckskontroll. Länk Efter efterforskningar på Google så tycker jag det verkar som att det ska gå att stänga av varningarna för RDC systemet (tex meddelandet 'tirecontrol inactive' följt av ett pling) via diagnostik programmet NCS Expert. Via NCS Expert ska det gå att ändra värdet REIFENCONTR_INAKTIV till nicht_melden Nu kan jag inte sådant här men tror att NCS Expert jobbar via Ediabas / Inpa interfacet. Har förstått att NCS Expert inte är ett program man bör leka med själv utan att ha koll/erfarenhet. Detta används tex för att kunna programmera vissa av bilens funktioner och det går att ställa till det rejält. Någon som antingen har erfarenhet av detta program eller känner till någon verkstad som har det? Jag och några andra personer här som vill stänga av RDC varningarna skulle bli lyckliga. ;-) | |
|
Uppdatering: Tänkte bara nämna att jag fått mail kontakt med "Clavurion" i Finland nu som skriver att det är enkelt att att stänga av RDC felmeddelanden i NCS Expert (om man har koll på programmet samt en fungerande installation). Han har gjort det på flera bilar skriver han. Så hoppet lever definitivt för alla oss med RDC i Sverige som vant sig vid ett irriterande pling samt varning varje gång vi startar samt stannar bilen. Däremot bekräftar Clavurion att det inte går att stänga av RDC med "dealer software". Däckstryckskontroll är en lyxig och schysst trafiksäkerhetsfunktion, visst, men just RDC systemet kan kosta upp till nästan 10 000 kr när batterierna tar slut att underhålla (byte i 9 st hjul + arbete). Om det inte redan står om RDC i begagnat guiden tycker jag att det borde läggas till och förklaras. Om man prompt vill ha däcktryckskontroll så är det nog i så fall Mycket bättre och billigare att undersöka möjligheten att byta ut det mot RPA/DWS systemet vilket står väl beskrivet i länken nedan (tror inte det blir så dyrt heller). Vet dock inte riktigt om guiden fungerar för oss som redan har befintligt RDC system? Möjligtvis om man då först stänger av RDC meddelandet "tirecontrol inactive" via NCS Expert och sedan installerar RPA/DWS systemet? hmmmm ;-) Länk |
|
| Snyggt! Håll oss underrättade om du hittar en mästare på NSC Expert som man kan skulle kunna få hjälp av. | |
|
Har inaktiverat min RDC med hjälp av BMW-scanner 1.4 som jag köpte från Asien och det var då värt (ca 1800 kr). Hade lite problem med installationen av programvaran men när det väl är installerat fungerar det dock utan problem. Mycket enklare att använda än NCS-expert som har ett ganska knepigt gränsnitt. I BMW-scanner är det bara att bocka i eller bocka ur det man vill ändra på och sedan spara. Går på ett ögonblick. Fixade även åkspärren på videomodulen (hybrid). Bor ni i huvudstaden och vill ha hjälp är det bara att säga till. |
|
|
Silentium: Helt super!! :-) Ska bli ett sant nöje att stänga av "tirecontrol inactive" meddelandena från RDC systemet. Borde finnas fler här på forumet som kommer skicka PM till dig nu? ;-) Tror att det finns relativt många med RDC som helt enkelt vant sig med varningsmeddelanden från systemet. Jag var faktiskt precis på gång att beställa Edibas/INPA + NCS Expert. Fått kontakt med ett par vassa finländare som var beredd att ge support. Men nu avvaktar jag nog. Använder du även BMW Scanner 1.4 för att läsa av samt återställa felkoder? Är du nöjd med programmet? Det kör enbart på XP via seriella porten, eller hur? |
|
|
Ja, var en riktig fröjd att få stänga av RDC:n. De verkstäder jag frågat har ju inte kunnat hjälpa till och BMW har förstås inget intresse att göra det. De är nog mer intresserade att få sälja sensorerna som kostar 1000 spänn styck vilket är alldeles för mycket. Funktionen i sig är inte helt onödig men det är bra att kunna välja om man vill ha den aktiverad eller inte. Det var tack vare finländarens tråd som jag beställde BMW-scannern. Han nämnde NSC-expert men det är ju lite knepigt att fatta hur man ska göra. När han skrev att BMW-scanner förmodligen skulle fungera så tog jag chansen och beställde interfacet. Använder den för att läsa och radera felkoder. Version 1.4 är klart bättre än version 1.36 som bl.a inte kunde ta bort åkspärren på min hybridTV-modul (digital/analog). Finns en hel del ändringar man kan göra i de olika styrenheterna. Det som inte var bra var att det inte går att få live-värden på DME och EGS. På deras hemsida står det " Live data in DME MS43.0, EWS3, SRS MRS2 and MRS4" så jag antar att man får ha andra program för det. Ediabas/Inpa fungerar rätt bra när det gäller att få live-värden och även att läsa/radera felkoder. Tycker att BMW-scanner 1.4 är bra. Gränssnittet är hyfsat enkelt och det går snabbt när man ska göra nån förändring, t.ex i ljusmodulen. Det som är ännu bättre är att det är en USB-kabel som används :-). Har bara provat programmet i Windows XP. Det som är lite tråkigt är är att jag hade problem med installationen av programmet. Verkar som om det är viktigt i vilken ordning man installerar programmet respektive USB-drivrutinerna. Har inte utforskat programmet fullt ut men jag tror att om man vill koda in nya styrenheter eller göra en totalkodning så är SSS/Progman bättre på det. Har dock sett i BMW-scanner att det går att koda in styrenheter men jag tror det är begränsat bara till en del. Har däremot uppdaterat min DME med hjälp av Progman och det gick utan problem. Även växellådans mjukvara går att uppdatera med Progman. Mycket trevligt. Tycker det är lite tråkigt att interfacen bara ska ligga och samla damm så det är bara att höra av dig om du vill ha hjälp. Om det skulle finnas intresse så har jag även en svensk version till MK4:an som innebär svenska menyer och svensk röst. Äran för det ska dock till "c14ym0re" som la ut sin version här på forumet. Har utgått från hans version och gjort lite mer ändringar enligt egen smak. |
|
|
Ja, det är anmärkningsvärt att det är så svårt att få tag på verkstad som kan släcka RDC. Dålig service av BMW enligt mig. För en sak är helt säker, möjligheten att stänga av RDC har säkerligen efterfrågats av många BMW ägare. Klart att det är bra med däcktryckskontroll, men att ha fastskruvade sensorer som snurrar runt i varje hjul och som dessutom behöver bytas till en kostnad på ca 1000 kr / hjul ungefär var 5-7 år ungefär är mindre bra. Total kostnad 9000 - 10000 kr bara för att underhålla en funktion som däcktryckskontroll. Som jag skrivit tidigare, det är lätt att förstå att BMW övergav detta system till förmån för ett mera underhållsfritt system. Väldigt schysst av dig att erbjuda hjälp att stänga av RDCn! PMar dig så att vi kan komma överrens om något. När det gäller möjlighet att läsa och återställa felkoder ska jag försöka skaffa mig den möjligheten också. Har inte riktigt bestämt mig om det blir via Carsoft, BMW Scanner eller Edibas/INPA ännu. Det är väl enbart det sistnämnda som är utvecklat av BMW själva även om det sägs vara "användar ovänligt" (åtminstone NCS Expert). |
|
|
Stort tack till Silentium för hjälpen med att stänga släcka varningarna från RDC systemet!!! Uppskattas enormt. :-) Slutsats: Det verkar finnas två program som grejar att stänga av RDCn. BMW Scanner (åtminstone 1.4) samt NCS Expert. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Rätt fyndigt :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kan någon hjälpa mig med min e39a, Silentium?? | |
|
Har idag lyckats stänga av den enerverande däcktrckskontrollen i min E38 740d med BMW scanner. Behöver någon hjälp i Skåneland med detta problem, är det bara till att slänga iväg ett PM. "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.