AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.668

Kostnad oljebyte automatlåda 540 e39?

ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Hejsan!

Skulle vilja byta oljan i lådan på min 540 då den kan rycka till lite ibland vid kraftigt pådrag, men jag känner inte att jag har tillräckligt mycket kött på benen för att göra det själv, verkar aningen krångligt att hålla koll på temperatur och liknande, att jobba natt gör det heller inte så enkelt att ta sig tid.
Så jag undrar om någon har en aning om vad ett sånt här kalas kan kosta? Oljebyte och filterbyte givetvis, lyckades ta mig tid och tog kontakt med Borgs bil i Vällingby som ville ha ca 5250kr för olja och filterbyte. Är det verkligen så dyrt att lämna iväg jobbet?

Mvh
Carl
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

3500:- hos BMW, Solna/Segeltorp. Ivf när jag frågade för ca ½-år sedan. Har du uppdaterat mjukvara i vxl.låda/motorstyrning?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Okej, det låter ju bra mycket rimligare.
Nej jag har inte uppdaterat någon mjukvara än, visste inte att man kunde göra det, är relativt ny på BMW-fronten.
att göra bytet själv kostar ju bara i delar ca 3500kr hos bmw, så att det skulle bli så billigt inkl en timmes "jobb" låter tveksamt... en annan sak om man köper annan olja än originalet då, givetvis mkt billigare.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Väldigt tveksamt att byta oljemärke vid ett delbyte (finns alltid kvar ca. 20-40% olja i turbin och oljekylare), originaloljan finns att köpa billigare hos exempelvis Peugeot. Det funkar antagligen bra i början men det kanske blir problem efter 2-4000 mil...

carlbark:

Låt kompetenta proffs byta automatoljan och automatfiltret; Geschwinds i Järfälla eller Bil o Motorteknik i Huddinge.

Läs denna länk: Länk

Mvh
robtj72: klart det är nån liter kvar om man inte plockar loss det och ventilhuset, men att det har någon större betydelse att blanda denna originalolja med andra Shell LA2634 oljor har jag aldrig hört. på BMWs originalolja står det nämligen att den är fullt blandbar med andra oljor! vissa firmor snålar tom såpass att de pumpar i 50% 2634 o resten dexron III.. det hade jag aldrig vågat göra men så gör vissa, och det påstås även vara bättre på vissa äldre lådor som inte växlar som de ska.
missade att det var e39an vi snackade om.. jag tar tillbaks föregående inlägg hehe
ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Sådärja, har nu bytt olja i växellådan, men är inte riktigt nöjd än, visst går växlarna i mjukare, men vid pådrag kan det fortfarande hacka till, typ som att den inte kan välja rätt växel, vad skulle vara nästa steg, uppdatering utav mjukvaran? Är som sagt relativt ny på bmwfronten så jag vet inte riktigt vilka riktningar som är vettiga :)

Mvh
Carl
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Kan det även vara fel på kommunikationen mellan motorstyrning och växellåda?

Janne
Go
18
Goffe
540ia Touring -00
Lånar tråden lite och ställer en fråga ang lådan, har märkt att när jag ligger i säg 100km/h - farthållaren så kan den få för sej att skicka i 3:an, sen pendla 3-4:an men oftast stanna på 3:an. Går ej att växla upp "manuellt" utan han ligger då kvar med 3:ans växel. Ni nämnde uppdatering av mjukvaran i tidigre inlägg, kan det vara det som behövs eller annat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.