AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
787

Va fasen hände med tomgången på V8:an?

Är detta fenomen det klassiska, membranet. Det handlar om farsans 540 som fram till för ett par dagar sedan gått silkeslent i motorn. I går började den "missa" lite på tändningen, men det har blivit värre. Nu, idag så går motorn inte alls jämt. från och till på, tja kanske 6 cylindrar. Ett vinande ljud hörs med på tomgång, men försvinner vid minsta gaspådrag. Ingen blårök men min far påstår att han såg något ryka till lite när han öppnade huven. Vi skall på en mindra resa över helgen så vill gärna ordna detta i morgon. Jag tror det är detta membran som jag läst mig till på olika tidigare inlägg. Allas olika "symptom" gör mig lite förvirrad, kanske det finns olika stadier på bilens beteende vid detta membran-problemet?
Hoppas på snabba svar, så man får pula lite i morgon.
Kan tillägga att bilen går för övrigt perfekt. Bara på tomgång som den inte vill vara med.
Ha en trevlig kväll!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Japp, jag tror du är på rätt spår.
Mitt membran var oxå kasst med samma symtom som du beskriver.
Om du inte har god mekarvana så lämna in bilen för att få det bytt. Membranet sitter i bakkant på motorn mot torpedväggen till. = TRÅNGT. + att det sitter med sju torxskruvar som kan vara jävliga att få bort.

Mvh.
Micke Olsson
tackar för det, jag testar membranet så får vi se...
Hej så länge!
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Låter som du fått in olja i tändstiften(hattarna). Hade samma problem på min 540-93 idag. Tog isär och torkade rent de två bakersta hattarna till vänster om du står framför bilen. Nu går den perfekt!!!
sn
11
snocke
735iA 89
540 Touring-94
Hej,kan bara hålla med den insändare som hade bytat membranet(det är inget membran i vanlig mening utan en gjuten plast detalj med ett membran i) Du måste ha 3x TÅLAMOD MINST. Torxen som håller det hela är MYCKET grunda, då jag bytte för en månad sen fick jag skära bort en skalle och svetsa på sexkantsstång på en ,gick åt vid pass 5-6 timmar.Är det en läckande ventilkåpspackning är det enklare att åtgärda akut,men sen har Du ett antal timmar framför Dej med bytet av packningarna. På min bil var det inte membranet som var den stora boven utan en kass luftmängdmätare 3100:- samt höger lambda sond 1450:- + 750:- för diagnosen, tack för det, men va f-n lite spill får man räkna med.PS när BMW-mekanikernhörde att jag bytat membranet blev han själa glad. LYCKA TILL !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.