AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.248

varför blåryker min bmw?

Hej jag behöver hjälp av den kunnige eller en som har suttit i samma sitts som jag gör nu? Idag när jag körde så gick inte bilen på alla cylindrar hela tiden och så orkade den inge när man kom ner på låga varv! När jag kommit hem och stängt av bilen och låtit den svalnat så gick jag ut till den igen och startade den då upptäckte jag att den blårök väldigt mycket ! Vad kan de vara för fel? Är det topplockspackning som har gett sej eller någon annan packnig?

E34 525i <3
Mo
45
Mojorod
330i -05
Det här verkar illa, det är inte toppapackning, då skulle det vara vit rök från kylvätskan. Jag tror motorn är på väg att skära. Skaffa en komp-mätare å kolla hur cylindrarna ligger sins emellan. Max 0,5kg bör det skilja mellan dina värden.

Jag tror inte man kan avfärda toppackning, eller att man behöver misstänka skärande motor.
Blårök tyder på att det kommer lite motorolja in i förbränningsrummet. En ev, spricka i packning eller topplock kan ju hamna i en oljekanal, men annars är slitna ventilstyrningar klassisk orsak till att olja tar sig in och man får ett moln av blårök vid start.
Att det skulle ryka vitt från kylvätska är mera myt än sanning, en läcka mot en kylkanal gör isf att förbränningstrycket tar sig ut i kylvätskan, inte tvärt om.
Lyft på kylarens påfyllningslock vid kall motor och sniffa/titta i vätskan. Avgaslukt eller oljedroppar som flyter på ytan pekar på att det finns förbindelse mellan kylkanaler och oljekanal eller förbränningsrum = topplocksrenovering.

FP
Tack för era svar! Men de var en vipparm som hade gått av... Är tacksam om någon kan tipsa om någon sida där dom säljer biliga bmw delar :)
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Har en kass bmw-motor stående m50b25 med vanos, om du behöver delar. Annars kan du beställa på fiddes-garage, han har massor med bmw delar.

MVH/Kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.