|
|
|
|---|---|
|
Har haft min slöa 523 -06 10500 mil i tre år nu och för första gången på ett par år varvade jag upp bilen rejält. När jag varvade över 5500 varv så från ingen stans började motorn knacka(spika) rejält. Backade av såklart då jag tänkte att bilen skulle skära ihop. Dum som jag är testade jag igen, denna gång hade jag inte plattan i botten utan jag "smög" upp i varv och passerade över 5500 varv utan problem?? För övrigt går bilen som en klocka och har aldrig haft problem tidigare. Vad kan det vara för fel?? Någon? | |
| Mycket sot i förbränningsrummen pga för försiktig körning under lång tid?? | |
|
Sot, ja kanske det? Ringde BMW och frågade precis. Dom sa att det kunde bero på att oljetrycket inte hänger med och det i sin tur kan bero på vanosen?? |
|
|
Spikningar uppstår när tändningen är felaktig. Eftersom Din bil upplevs som slö så lutar det åt att Du har ett tändningsfel på motorn. Kolla av ev felkoder hos en BMW verkstad för att utröna om det finns något som pekar på ett givar fel el dyl? |
|
|
Men om vanosen står fel så till den grad att motorn börjar knacka ska ju motorlampan tändas. Tappade bilen kraft när den knackade? Eller drog den på bra men knackade samtidigt? Kass knacksensor?? Tjuvluft=tillfälligt mager blandning? Läs av felkoder först är väl en god ide. |
|
| Kan låta märkligt men det kan ta ett tag då du kört bilen lugnt innan den justerat alla mätvärden efter hårdare körning, därför går den bättre andra gången du varavar. Det kan ta flera mil innan bilen ställer in sina värden efter din körstil. | |
|
Nja, det resonemanget gäller ju snarare en adaptiv automatlåda. Justering av motorparametrar görs kontinuerligt och har inget med förarens körsätt göra, förutom att man givetvis måste befinna sig i en arbetspunkt för att justering skall kunna ske där. Har man kört igenom hela registret med olika last och temperatur några gånger (dvs normal körning) så är den bra inställd och det görs bara finjusteringar, den skall alltså aldrig gå riktigt illa hur man än kör. När det gäller knack skall motorstyrningen omedelbart detektera och reglera bort detta utan fördröjning! |
|
|
o vad skulle dessa ominställda "mätvärden" ha med knackandet att göra? tror så lagom på det. antingen gör du en felsökning med dator eller så öppnar du huven o lyssnar vart det kommer ifrån. kolla så den går på alla cyllindrar, dvs att bilen inte skakar o känn på stiften om de är defekt. det är väl det minsta man kan göra |
|
|
En bil av senare årsmod. som exempelvis bmw har en adaptiv databox som kan ta upp till 30mil innan den justerat sig efter gasfot. Detta gäller endast nyare bilar inte exempelvis en e39 lr något liknande. Men i detta fall kan det finnas en rad orsaker till problemet, att läsa av felminnen är väl ändå att rekomendera, störst sannolikhet är en givare, men att felet endast uppträder vid ett tillfälle kan ju ha en mängd med orsaker. Lycka till!! |
|
| Jag hävdar fortfarande att även en högst modern motorstyrning skall klara av att styra motorn utan knack, oavsett hur föraren hanterar gaspedalen. De adapteringar som görs är bara mindre justeringar, att det tar 30 mil eller dylikt beror på att en typisk förare inte "kör igenom" alla punkter varje dag i de matriser mm som kan justeras. Och knack justeras omedelbart om det uppstår. | |
|
Fick en tid hos BMW 19 Augusti. Har inte vågat trycka plattan i botten från 2500 varv igen :) Höll på att kissa ner mig i skinnsätet sist. Det lät inget vidare kan jag säga. På något vis känns det som om det är något som inte hänger med riktigt då det inte är några matt varva till 6000 varv om det görs långsamt. Sedan kan det ju stämma att motorn anpassat sig sfter 5000 mils körning under 5000 varv. Upplever inte min bil slöare än någon annan 523. Har inte varvat upp den mer tidigare för det känns inte som att det är någon ide med 170 hk under huven. Brukar ta det med hojen istället:) BMW mekanikern jag talade med tyckte att det skulle vara konstigt om det var frågan om ett motorhaveri på en så ny bil med "få" mil och servad enligt rutin. Hoppas han har rätt! Som sagt, bilen går precis lika bra som den alltid gjort om man kör normalt! Mvh |
|
|
Ja, det är i så fall mekaniska delar i motorn som anpassat sig till "under 5000 varv". För övrigt, ju mindre effekt desto mer måste man ju varva! :) |
|
|
Lol! Felkoder först är min starka rekommendation. Och/eller stegvis ökning av belastningen. |
|
| Den kanske tar tjuvluft. Men motorlampan borde ju lysa. Om inga felkoder finns, kör livedata. | |
|
Hur kan man ha ägt en BMW så länge utan att ha varvat över 5000rpm.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.