AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.167

Vet någon här något om denna bmw 535d 2006

ok
50
ok3084
528i Touring -00
Hej,
Jag är lite intresserad av nedan bmw och tänkte kolla om någon här känner till historiken eller varit och tittat på den? Den verkar ha åkt runt hos massa bilhandlare (totalt 11 ägare mertal handlare)

Är det något man bör tänka på när det gäller en bmw 535d
Är det väldigt dyrt med skivor, service mm på en 535d?
Saknas något vitalt i utrustning som ni kan se?

Länk

Mvh Ola
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
535d är en underbar bil - givetvis vill man ha så mycket utrustning som möjligt men viktigast tycker jag är M-paketet. Skivor är hyfsat dyrt men det får man ta till en sån här bil. Service i övrigt inte speciellt dyrt. 07 kom 286 hästars motorn och även en starkare växellåda - kanske kan vara värt att reflektera över... Annars njut av en suverän bil!

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Alla Touring/E61 (alla så vitt jag vet...) drabbas av fel på kompressorn till luftfjädringen. Kolla så att den är bytt eller räkna med en kostnad på ca 10 000:-.
Felet beror oftast på en av slitage felaktig insugsslang som gör att kompressorn suger in dammig luft och slits ut i förtid, och det går ganska snabbt!

Om slangen på bilen fortfarande är oskadad går det för en normalhändig lätt att förebygga och åtgärda på en timma, materialkostnad ca 20:-!
(Eller lämna in för åtgärd, gissningsvis 2 000:-?).
Kompressorn sitter bak till hö, undertill. Skruva ner "plasttråget", det kommer det ut massor av grus o skit!, så sitter allt öppet och väl synligt. Det går klart bäst på en billlyft men det går också att hissa upp på pallbockar och ligga inunder.

På min bil var det även en nötningsskada på tryckslangen, där den går igenom fästkonsolen. Klyv en slangbit och sätt som skydd på kanten. Klyv en slangbit och sätt som skydd utanpå tryckslangen.

På min bil gjorde jag åtgärderna för sent så kompressorn var utom räddning. Om jag kommer ihåg rätt så fick jag första varningen vid ca 8 000 mil (när varningen kommer så är det redan försent, kompressorn är alltså redan rejält sliten..). Efter mina åtgärder kunde jag dock fortsätta köra men jag fick varning ibland. Vid ca 10 000 mil lämnade jag in och fick kompressorn bytt. Ingen garanti eller GoodWill, tror att jag betalade ca 11 000:- (Jag tor att en intresserad verkstad lätt ordnar GoodWill om den rätta viljan finns. Min auktoriserade serviceverkstad var både ointresserad, otrevlig och gjorde ett dåligt jobb. Jag kommer aldrig att anlita dem igen!).

Nya kompressor-satsen verkar vara bättre.
Insugsslangen är av en annan typ och har en bättre dragning. Hålet i fästkonsolen, för tryckslangen, är mycket större.

Tråkigt för oss bilägare att ett så enkelt installationsfel kostar oss stora bekymmer. Det är nog inget fel på kompressorn eller fjädringssystemet men installationen håller faktiskt lägre kvalitet än vad en "hemmapulare" själv skulle åstadkomma!

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bilen ser fin ut och utrustningen tycker jag verkar innehålla det viktigaste med M-paket, komfortstolar och navi proffesional. Däremot tycker jag det känns dyrt med 339.000 för en 06, för ungefär samma pengar eller lite mer borde man kunna hitta en nyare faceliftbil vilket är ett lyft i alla avseenden.

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
535d facelift är dessutom en hel del snålare än prefacelift, iaf enligt en användare här på forumet som ägde prefaceliften först och sedan köpte/bytte till en facelift - dessutom borde skatten vara något lägre på faceliften.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är nästan säker på att det var chrisod Länk som skrev om sina 535d, ska se om jag hittar tråden...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hittad!:

Länk

Att byta ut RFT-däcken mot vanliga påverkar bränsleförbrukningen positivt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hittade en LCI (facelift) med komfortstolar: Länk
ok
50
ok3084
528i Touring -00
Tack för infon alla.

Länken du skickade rob_t_j72 ser helt OK ut men antar att jag är lite feg vill gärna köpa från företag och förhoppningsvis få 6-12 månaders garanti samt byta in bil jag har idag.

Är det stor skillnad på 272hk motorn gentemot den nya på 286hk ? samt växel lådorna som någon nämde i ovan diskussion?

Vad tror ni slutpris kan bli på den jag kollade på 339K idag vad ska man lägga för bud?

Mvh Ola
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Citerar chrisod:

Länk

"Det är mer än optimering, bl.a. är det ändrad kompression, nya [535d] har báde block och topp i aluminium, gamla bara toppen.

Sedan är ju LCI (facelift) bilarna nágot som BMW tyvärr pratar lite om, nämligen micro-hybrider! Generator och andra hjälpagregat är frikoppade motorn samt bara i bruk vid t.ex. generator vid motorbroms. Och de stälj ju som bekant mycket effekt att alltid driva runt i onödan, sá báde bränsle och effekt är förklarbara och bränsle märks.

Om det är inbillning eller sanning tycker jag den nya accar bättre, släpper lättare bakhjulen...om nu nágon är intresserad av det...

20Nm extra gör nog ingen skillnad, jo förresten, tror maxmomentet ligger nágra hundra rpm lägre pá den nya, däremot är nog responsen snabbare pá de hybridiserade (elekrifisierade) dá det är mindre parasitförluster, bättre gasrespons helt enkelt."

Mvh
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
Skillnaden på vxl-lådorna är att den nyare tål mer vridmoment - 700nm ska den klara - den äldre runt 600nm. Jag tycker den nyare lådan är mer distinkt medans den äldre är segare. Detta är dock personligt och som bekant är lådorna adaptiva, dvs de "lär" sig hur du kör. Om du tex kör ett längre tag i stadstrafik eller ligger och smyger på landsväg kan lådorna kännas "sega". Piskar du på den lite och kör hårdare så känns den tajtare. Många har klagat på vxl- lådorna på de äldre bilarna och tyckt att de är sega och odistinkta. Saken är den att bilarna ska köras hyfsat aggresivt - kör du som en kärring blir lådan seg och trist. Om du tänkt mappa om motorn den eller sätta in dieselbox samtidigt som du kör hårt kanske den nya lådan är ett bättre val... Jag har provat både dieselbox och ommapp - bägge ger stor skillnad på motorns karaktär. (har en kcr-box till salu om någon är intresserad, har suttit på en 535d -05) Det som gör att "din" bil verkar dyr är de låga milen - mitt tips är att titta och provköra lite fler. Prova en facelift och se om du märker någon skillnad. Slutpris beror på ditt inbyte - om du gör en "bra"affär eller inte beror på hur nöjd du blir med din nya bil - blir du supernöjd kvittar det om du lagt lite för mycket pengar... :-)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ok3084/Ola:

Kom på att Novation i Uppsala har en 535dA LCI för 428.700:- (Nypris 570 000:-) NYR308 som det är nybilsgaranti på tom 2012-04:

Länk Länk

Mvh /Robert

ok
50
ok3084
528i Touring -00
Tack för tips Rob, jag är dock ute efter en Touring samt priset på Novation är lite för högt för mig.

mvh Ola
ok3084:

Den grå LCI faceliftade med komfortstolarna som rob länkade till tidigare kommer strax att annonseras ut hos en handlare. Du har då kanske möjligheten att få till både garantier och ett byte.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Måste du verkligen verkligen ha en komb, räcker det inte med fällbara stolar? =)Annars är min till salu på blocket, betydligt billigare än första bilen du länkade till.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag väcker lite en gammal tråd. Blev lite fundersam när en bekannt sa att man ska se upp med bilar som gått över 10.000 mils strecket. Nåt man behöver tänka på mer på en 535d -08? För jag e såååå nära att slå till på en. Jag kan tänka mig att denne person som hjälpt mig med en bra deal kommer slänga upp en kommentar här :)
Jag sitter på jobbet o får huvudvärk av att tänka så snälla hjälp mig!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
10.000 mil var en gräns man behövde bry sig om för 20 år sedan. Skaffa en mer bilkunnig bekant.
;)

-------
//Lövet
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Hehe det sa jag också men han menade på att det va många körda mil för en bil som rullat exakt 3 år.
Inga slitagedelar annars man bör tänka på?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min E61 har nu passerat 12 000 mil och jag har (hittills..) inte gjort någonting utöver kompressorn till luftjfädringen, som jag skrev om ovan,
samt att jag har bytt bromsbelägg och silicon-tätat antennförstärkaren.
Så hittills har jag all anledning vara nöjd! (pepper.. peppar..)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att bilen rullat så pass många mil tyder ju på att bilen har rullat en del längre sträckor vilket är bättre än en massa kortturer till affär och dagis.

Det behöver ju inte vara så men många som köper ny diesel och och kör 3-4.000 mil om året gör ju just detta för att dom kör långt i jobbet.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.