AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.371

Nytt inlägg om vibrationer E46

Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Har sedan jag köpte min 330 E46a haft problem med kraftiga vibrationer vid inbromsning. Har dock nu bytt länkarmsbussningarna fram som var helt slut och dessa vibrationer har försvunnit helt.

Dock så i hastigheter över 115-120 ungefär så vibrerar det i hela bilen och nästan dånar lite, problemet är att jagi nte ännu har kunnat tyda ut om det är bakifrån eller framifrån.

Vad kan jag kolla för något som kan va fel? Spindellederna fram känns bra när man rycker i hjulet åtminstone.

MvH Mathias
Det kan vara ett hjullager som är på väg att ge upp. Testa att svänga lite fram och tillbaka och lyssna om ljudet ändras när du svänger.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det lika med sommar- och vinterdäck?
Jag fick bort vibrationer i min E46 genom att balansera de nyköpta men begagnade sommardäcken. Bra resultat för några hundralappar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Tror mycket på som "falsterbo" skriver ang skev fälg.

På min förra hade jag vibrationer, men minns inte riktigt om det var vid körning eller inbromsning. Men oavsett så var det krängningshämmarna som var kass på den då, den ena var mer eller mindre helt av och den andra var helt slut.

Har även vart med om spindellederna vart kass, den ena kändes fin, men den andra vart slut om det är sådana små saker som spökar för dig.

Känn även på dina däck runt om. En polare hade problem med en bula på däcket på insidan. Väven eller ståltråden hade gett vika och det var en bula på det som spökade.

Hoppas du finner problemet. Är väldigt eneverande med sådant.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Såg du känt på hjulen ang spindellederna. Ta gärna och vrid på själva spindelleden. Ska ju vara lite motstånd om den är okej.
Kan vara du inte känner/märker det när du rycker på hjulet, men det kommer vid högre hastighet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.