|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag är sååå tacksam för all hjälp man får av entusiasterna här på forumet och hoppas givetvis på ännu mer hjälp nu. :) Det är så att jag inspekterade lite kring motorn idag och såg att den "vanos-mekanik" som sitter nära intill fläkten mot fronten sett, den som sitter intill insugsgrenröret typ; på den sitter den en mutter eller liknande - en 17/19-storleks mutter typ.. kan inte avgöra storleken på frihand. Det verkar som om den tryckt ut sig lite olja.. det låg typ ngt liknande en oljefilm. Kan inte avgöra om det är gammal olja eller ny.. Jag har kört lugnt med bilen - och riktigt lugn glidarrunda idag, så det måste vara gammal olja.. gissar jag. Frågan är, hur nervös ska jag vara över detta? Det sitter ett emblem från rolls roys och det är väl den vanos som satt från fabrik va? Har ett vagt minne av att jag läst att vissa byttes mot annan tillverkare? Eller har jag fel? Bilen går bra och har mig veterligen (även om det är min första bmw och jag inte har tidigare erfarenhet av motorn,) inga problem med motorgången eller effekt-kurvan. Vad är bästa sätt att som lekman avgöra om man har en vanos med problem? Är det motorgången och missljud man ska lyssna efter? Hur pass vanligt är det att det ligger en oljefilm där? Om jag torkar rent och ser efter om ngn vecka, och det finns olja igen - bör jag vara nervös då? Tacksam för all input jag kan få. MVH Kent, glad bmw z3m-åkare. :) | |
| Kan tydligen rassla lite som en diesel precis vid vanos typ Länk | |
|
så ska det inte låta va? Eller är det något man får leva med om det ljudet kommer? Min låter mig veterligen inte så.. min låter som jag trodde att den ska, typ :) |
|
|
Hej. Testa skruva bort den skruven. Sitter o-ringar på den. Kan ju vara värt att byta för troligtvis läcker den där eller så kanske den har. Men ta bort den du och titta så märker du ju det. |
|
|
RR-vanosen är den som satt på från fabrik, ganska många har bytts ut mot lådor från Sachs istället. Jag har RR-vanos i min M3'a. Den låter ganska illa (rassel) men jag kan inte påstå att jag tycker bilen går sämre för det. Dock planerar jag ändå till vintern att skicka iväg min till DrVanos bara för att... Jag hajjar inte riktigt vilken mutter du pratar om. Som Fritte säger finns där säkert O-ringar som kan vara dåliga och orsaken till att det läcker. Var dock beredd på att det kan vara väldigt högt oljetryck så du bör nog veta vad du skruvar loss! Om du har RR-vanos skulle jag rekommendera dej att byta bultarna till de två rektangulära locken. Dessa kan uppenbarligen brista varpå locket flyger bort, ventilerna flyger ut och du har ett haveri. Kostar inte många kronor på BMW och ska dras med moment. På mitt ena lock hade 2 bultar redan gått av och ytterligare en rök när jag lossade den. Upptäckte även då att det läckte olja inifrån lådan, magnetventilernas O-ringar var inte täta. Kan vara värt att kolla på också! |
|
|
Länk Om ni kollar på bilden ovan så har jag på frihand ringat in den biten som eventuellt kan ha tryckt ur sig lite olja. Inget allvarligt, men det är ju dyra grejer så jag tänkte att det är lika bra att vara uppmärksam. Jag har torkat rent det och ska kolla med ojämna intervaller för att se om det kommer olja på den igen. Jag hoppas ni förstår vad jag menar med "mutter", haha.. det är ju ett huvud för typ 17 eller 19 nyckel. Jag har inga planer på att röra det själv. |
|
|
Skicka inte era vanosar till Dr vanos.... bara bortkastade pengar. Jag gjorde själv detta förra året... och nu rasslar min vanos lika mycket igen... :( |
|
|
Ja nu ser jag. Ja den muttern så att säga är bara att lossa på. Varför skulle det vara mer tryck där än där magnetventilerna sitter. Skruva bort den bara när bilen är kall och så tar du av o-ringen och åker och köper en ny. Då lär det bli slut på läckandet. Mvh |
|
| Första saken att kolla efter - enligt egna ringa erfarenheten - är ju om det öht är ett problem. Jag har torkat kliniskt rent runt om kring och ska se framöver om det läcker något. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.