|
|
|
|---|---|
|
Skulle inte det vara bra med en "Turbo-bygg-skola" på BMW Power, det är ju ett hett ämne om man ser inläggen här på forumet. Det finns ju också ett helt gäng kompetenta turbo-trimmare här som verkar sitta inne med en hel del kunskaper! Är själv nyfiken på ett turboprojekt men känner att jag inte riktigt behärskar allt som rör bygget.... /Johan | |
|
Skaffa GIK-Turbotekniks katalog, den innehåller en liten teoridel. Jag rekommenderar även "Maximum Boost" och "Supercharged" skrivna av Corky Bell. (iofs har jag bara Maximum Boost än så länge...) Länk Länk Sen så hittade jag en bok om turbobygge på Persåkers, kommer inte ihåg vad den heter tyvärr men den var oxo ganska vettig. Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Har försökt få tag i GIK´S katalog i ett halvår snart men de svara bara, snart åter i lager? HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Hamann rules: Jag beställde GIK's katalog och hade den hemma efter en vecka. Vet inte om den är till så stor hjälp för en "nybörjare", men om man vill lära sig väldigt grundligt om turbo och om överladdning överhuvudtaget så är den ganska bra att plöja igenom. Titta på hemsidor hemsidor med bilar som är turbo konverterade och skicka lite mail och fråga dig för.... det lär du dig nog mest på! |
|
|
Tackar för alla tips! Rekommenderar ni någon speciell motor som är lämplig för ett nybörjarprojekt (alltså ingen 500hk maskin), har ev. en 318 (E30) som är "ledig". Men hur gör man med luftmassemätarn i den (Bosch L-Jettronic ju, det är väl sån där platta istället för platina tråd)? Luftmängdmätarn i Motronic systemet är väl lättare att ladda med eller? Bilen har gått 16k mil är det för långt utan renovering av motorn? Tänkte använda det bränsletillskotts systemet som de beskriver i Bilsports turboskola dvs. startspridare och saab tryckvakt, funkar det? /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.