|
|
|
|---|---|
|
Ja, jag har sökt i forumet men inte blivit så väldigt mycket klokare. ;-) Har en 540iA 2003 års modell (E39) med RDC med felmeddelandet "tirecontrol inactive" varje gång jag stannar och startar bilen, inklusive ett pling. Har försökt att initiera om RDC'n genom att med tändningen påslagen hålla RDC knappen intryckt. Jag får då något svar "tirecontrol set" eller något liknande. Sedan är den släckt tills nästa gång jag stannar/startar bilen då "tirecontrol inactive" dyker upp igen... ridå. Enligt manualen är detta en form av system felmeddelande. Länk Sannolikt är det väl något batteri, sändare eller dylikt som är slut, alternativt ett mer klurigt fel? Om jag förstått det rätt kostar det rätt mycket per hjul att åtgärda det här, ca 700-800 kr per / hjul om man inte fixar det själv och köper delar via tex ebay. Läst någonstans att batteriets livslängd är ca 7 år vilket ju i så fall kan stämma med min bil. Hur som helst. Jag vill bli av med detta irriterande pip/felmeddelande varje gång jag startar samt stannar bilen. - Antingen får jag lämna in bilen till BMW så att de fixar systemet igen till en uppskattad kostnad mellan 1000 - ca 5000 kr ? med risk för att jag senare även får samma felmeddelande med vinterfälgarna (batteri kan ju mycket väl vara slut på även på desa). - Alternativ två är att helt enkelt stänga av systemet. Men klarar BMW eller någon annan verkstad verkligen av detta? Det räcker tydligen inte med att bara rycka någon säkring? Någon här på forumet som lyckats få sitt RDC system avstängt??? Visst är RDC ett trafiksäkert och trevligt system när det fungerar. Jag har dock kört bil i många år utan RDC system och klarat mig bra. ;-) | |
| Mig veterligen finns inget sätt att stänga av systemet. Byta alla 8 givare eller leva med plingen verkar vara det som gäller. | |
|
Kane: Det är ju helt bedrövligt om det inte går att stänga av. Meddelandet ska dock bort. Men 700-800 kr per hjul + arbetskostnad för en "lyxfunktion" som däcktryckskontroll tar VERKLIGEN emot... hmmmmm |
|
| Har du testa att fylla på luft först? På E90 kan du nollställa systemet genom färddatorn och det är gratis. :) | |
|
Grodan: Tror inte det är samma system i E90 som i E39 för däcktryckskontroll så vi kan nog inte jämföra. Jag har provat att initiera om RDCn men samma felmeddelande "tirecontrol inactive" dyker upp igen nästa gång jag startar bilen. Livslängden på batterierna i givarna sägs vara runt 7 år. Tror inte de byter batterierna utan i så fall byter de hela givarna. Om jag skulle behöva göra detta på mina fyra sommarhjul + vinterhjul blir det alltså ungefär 700-800 kr x 8 + arbetskostnad....... för en lyxfunktion som däckstryckskontroll. Jag håller fortfarande tummen för att det går att stänga av RDC systemet på något sätt. ;-) |
|
| Jag har sökt jättemycket efter möjlighet att stänga av RDC (av den modell som fanns på e39 och e38) utan att hitta något. Om du lyckas blir du årets "hjälte"! | |
|
Kane: I den här tråden påstår "Clavurion" att RDC varningarna kan stängas av med hjälp av diagnostik programmet "NCS Expert". Länk Det är dock nästan det enda jag funnit på hela nätet än så länge (via Google) om någon som lyckats stänga av RDC. ;-) Någon som har tillgång till NCS Expert här som vet? |
|
|
Mats// Här har du lite information om RDC: Länk |
|
| Grodan: Intressant att läsa om skillnaderna mellan RPA/DWS och RDC systemet. Större delen av länken beskriver dock hur man kan installera ett RPA system i sin BMW, något jag inte är intresserad av, tror jag. ;-) | |
|
BMWs officiella svar när man ringer verkstad och frågar verkar vara att det inte går att stänga av RDC kontrollen. Provade nyss med Solna och ska väl fråga Nacka också men känns som att det knappt är någon idé. Hur som helst så tror jag verkligen det går med diagnostik programmet NCS Expert. Hittade även denna tråd på spanska. Länk Här har de bland annat listat "NCSEXPERT TRANSLATIONS". Här ser man tydligen att det ligger ett värde "REIFENCONTR_INAKTIV" som ska gå att ändra. Precis som Clavurion på Länk snackade om. REIFENCONTR_INAKTIV : melden -> nicht_melden turns off 'tirecontrol inactive' message Frågan är nu om det finns någon i forumet med NCS Expert som kan hjälpa till? Eller om någon vet en verkstad med NCS Expert? Risken är att jag startar en seperat tråd och frågar om någon har NCS Expert. ;-) |
|
|
Lyckligt slut: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.