AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.166

Fjädring X5

Godmorgon!

Åkte en sväng med farsans X5 som kändes otroligt konstig.
Fjädringen bak ligger i botten och det kändes som att åka en gammal Volvo.

Någon som vet var det kan vara?
Drog 2 bilder om det kan hjälpa.

[url=Länk

[url=Länk
Provar igen...

Länk

Länk
Grattis till low-ridern! :-)

Nej men seriöst, det är problem med nivåregleringen. Det är luftfjädring bak med en kompressor som ligger i botten av reservhjulsbaljan och pumpar upp två bälgar (en för varje hjul), och det ser ut som om den tappat luften.

Bara att köra till verkstan, det är inget man som vanlig dödlig fixar själv.
Jo man kände sig lite väl gangsta när man körde runt.
Aha, då får man be farsan åka iväg till BMW.

Var ligger kostnaden för ett sådant "ingrepp"
Inte den blekaste, det kan bara verkstaden svara på. Men jag vet att en kompis som åkte på att byta luftbälgarna på sin bil fick betala ca 5000.

Men som sagt, det kan bara verkstan svara på efter att ha konstaterat exakt vad som är fel.
Tack, tack.
BMW ska återkomma i Em men det kostar nog en slant.
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Vore intressant att veta så håll gärna tråden igång.
Fick samtal av BMW Solna igår. Har inte varit själv där med bilen utan vi tog det över telefon. Kan dock vara ett par olika fel. Det jag kollade innan ja ringde var säkringar och det hade gått en. Jag bytte den utan resultat. Lyfte ur reservhjul för att kolla så alla kablar satt där det skulle och det gjorde det, vad jag kunde se.

Kan vara så att slangarna är torra och har sprickor. Själva kuddarna kostade 2040kr/st om det skulle vara det. Det troligaste är att pumpen har gått vilket var ganska dyrt att byta. Fick dock inget riktigt pris men skulle tro mellan 5-10.000kr (eftersom det kostar 5.000kr till 5-serie)

Eftersom det är Farsans bil så "äger" han problemet. Han har bokat tid nästa vecka så vi får väl se vad BWW-dator säger att det är för fel och vad det kostar.

Jag återkommer.
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Får hoppas att det bara är ett par slangar som har spruckit då.
Har tyvärr märkt med att x5 inte är så billiga bilar men väldigt trevliga i övrigt.
Sorry, har helt glömt bort att följa upp.
Bytte säkringar och inget hände. Lät den stå över natten och när jag skulle åka till verkstad så var fjädringen tillbaka.

Synade säkringarna och kunde inte se något fel på dom, Men måste ju varit paj i allafall. Det är nu Oktober och det fungerar fortfarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.