|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar hur mycket det ligger i myten om att många 3-serie årsmodeller 92-96 med miltal under 10000 har manipulerade mätare osv. Nu när man sett fram emot att införskaffa något dylikt och man får höra att det bara är lurendrejeri blir man ju helt klart tveksam till ett köp. Någon som vet mer än jag om detta och hur man kan undvika fällorna får väldigt gärna dela med sig av sina erfarenheter under detta inlägg. M v h Micke | |
gagge |
min 325 från 92 va nog skruvad.. den hade 13 000 på mätaren.. tänk såhär... dom där bilarna har körts i uppåt 10 år.. o de e ju bilar som verkligen kööörs.. tänk dig att man kör bilen ca 2000 mil per år (i sevrige är snittet 1500 o i tyskland 3000 därav valde jag 200o) då har man antagligen kört ca 20 000 mil på 10 år.. men du kan märka mycket på inredninge, pedalerna, ratten, växelspaken, stolarna, dörrsidorna m.m testa gärna att köra många likdana bilar... man märker direkt om en verkar slöare o mindre pigg än en annan.. det är ett tecken på att bilen antagligen har mer år i nacken ät mätare säger... sen e de ju ganska lätt att skruva så självklart e de vanligt... men bmw är br abilar så även om dom gått 20 000 mil så håller dom bra.. så bry dig inte om va mätaren säger för mycket.. prova köra, känna lyssna.. känns de rätt.. ta bilen.... hoppas du fått lite mer ljus i ditt mörker... MVH |
|
Finns det inget *säkert* sätt att kolla om mätaren är skruvad?? Borde inte BMW kunna avgöra detta? *Best Man Wins* |
|
|
Kolla bilens historik, servicebok (är bokens tillverkningsdatum nyare än äldsta stämpeln är det en förfalskning), är bilen servad i Sverige kan man be BMW kolla upp den i datasystemet (enligt upg kan det gå att få info från andra länder också), besiktningsprotokoll (går att beställa kopior på de senaste via bilprovningen), tidigare ägare (ring och kolla med dem (telnr via bilregistret/nummerupplysningen). Det finns ett "dolt" minne som kan avläsas hos BMW, men det går att manipulera det också (även om det kräver lite mer kunskap). Och naturligtvis som Gagge skrev, kolla skicket på pedalgummin mm. Mvh |
|
| Det är nog nästan omöjligt att se hur långt bilen har gått på inredningen.Jag trodde verkligen att man kunde det förut men nu har jag blivit lite skeptisk till det.Anledningen till de är mitt senaste bil köp som hade 13500mil på mätaren svensk såld med full dokumentation.Bilen ser nästan ny ut både utvändigt men framför allt invändigt inte en skråma ej sliten ratt/pedaler.Jag som trodde att min tidigare 535i var oskruvad men såhär i efter hand så tror jag inte det längre. | |
Papageno |
Skulle tro att om man har något sånär nyare modell går att med hjälp av en aukt. verkstad kolla sk. bilens "huvuddator" hurvida mätaren stämmer. Givetvis så vil BMW ha en liten peng för besväret men väl värt, eller hur. De äldre modellerna får man lita på sitt eget omdömme |
|
BMW vill ha 375:- för att kolla mätaren, jag frågade på BMW idag. //Palle |
|
gagge |
i tyskland kan man gå till bmw o låta dom omprogramera nåt.. är inte säker på vad som gör att de blir helt omöjligt att kola om den är skruvad eller ej.. inte ens bmw själva kan ta reda på de.. bara så ni vet... denna ptgärd är billig i tyskland o därför ganska vanlig.. om ni söker på en tråd om skruvning här inne får ni en mer utförlig förklaring av vad det är jag pratar om.. |
|
Det man kan göra för att bli extra säker är ju att om du köper en importerad här i sverige, ring till föregående ägare här i sverige, ring till tidigare ägare i tyskland (om du kan tyska dvs). Kolla att serviceboken är tryckt samma år som bilen är producerad eller i alla fall att service boken inte är nyare än bilen. Ring serviceverkstan som har gjort servicarna.. Gällande att lämna in den på Bmw och få reda på om den är skruvad eller ej: Jag har själv en importbil och trodde detta fungerade också och frågade på min lokala Auktoriserade Bmw firma och fick svaret att det går inte att säga exakt.. Det går alltså inte att titta i datorn och se att den är skruvad.. Bara att lita på ens goda omdöme, ta med en bilkunnig att titta på bilen eller gör ett M-test.. Det kan det vara värt om du är kanon intresserad utav bilen.. DU kan slippa stora utgifter med hjälp utav att hitta "synliga" fel... Hoppas att ni inte blev helt snurriga nu... Lycka till! |
|
| Min 92:a har nu gått 12500mil, svensksåld och är garanterat inte skruvad så det finns bilar som verkligen har gått lite. Kan ha stått hos bilhandlare eller som andrabil. Ett bra sätt som också påpekas är att skaffa besiktningsprotokoll. | |
|
Pedaler, ratt mm får ju inte vara helt oslitna på en bil med 15k på mätaren. Detta kan ju tyda på att dessa delar är utbytta ljust för att dölja en eventuell mätarfiffling. Men egentligen: spelar milen sån stor roll? Om bilen är kanonfin och går klockrent så är ju det bra. Hur den har behandlats och sköts har ju en sån enorm invärkan. En bil som gått 5000 mil kan ju vara bra mycket slutare en en som gått 15000mil om den senare skötts bra och körts lugnt medan den förstnämda gått som en tok på olivolja. Men självklart vill man inte ha en fifflad bil, men man behöver ju i alla fall inte vara livrädd för det. Den kanske är så välskött så att den motsvarar en normalskött bil med dessa milen på mätaren. Jag tror man märker att nått är på tok om en bil gått 20k med normal skötsel, och mätaren står på 10k. |
|
gagge |
som jag sagt o som det sägs här... stira inte blint på milen... känns bilen bra o allt verkar funka så ta den... du måste tänka på att dom bilarna vi snackar om är uppemot 10 år gamla.. det är självklart att en sån bil inte kan vara i nyskick... o verkar många grejer vara bytta så kan det vara nåt skumt... titta på ratten, klädseln, pedalerna, växelknoppen... självklart kan de va bytt men det är sällan allting är bytt,.. |
| Jag väljer hellre än bil som gått 15000 mil i tyskland än en som gått 10000 i Sverige. Bilarna går i regel under bättre förhållanden i tyskland. Inget vägsalt, mer motorväg, bättre vägar mm. Inte lika mycket ryckig småkörning som i Sverige. | |
| Vill bara påpeka att alla inte kör 2-3000 mil per år vare sig om dom är tysk eller svensk... | |
Magnus308 |
En bra sak att kolla i om man ska köpa Beg Bmw är serviceboken på det sättet har jag själv upptäckt fiffel med mätarställningar. När jag kollade datum och miltal för oljebytena såg det okej ut men när jag bläddrade fram till sidan där man stämplar bytet för (jag har för mig att det är kupefiltret) det står långt fram i boken iallafall, så stämde datumen men inte miltalen överens med oljebytenas stämplingar. Men en bil som gått 15k mil i Tyskland skulle jag hellre köpa än en som gått 15k mil i sverige oftast så är dom tyska bilarna i bättre skick tyskar bryr sig mer om sina bilar än vad svenskar gör så därför är det svårt att se på dom tyska bilarnas skick om mätaren är skruvad. Kolla även alla gamla verkstadskvitton mm ibland är miltalen uppskrivna och jämför med serviceboken och se om angivna miltal verkar rimliga, alla som skruvar mätare är som tur är inte proffs. |
|
Det stämmer inte alltid med sliten inredning heller. Min E30 har gått 22.000 garanterade mil och har inte tillstymmelse till sliten inredning. Förarstol, pedalgummin, ratt och dörrsidor är ej märkbart slitna. I och för sig har den nästan bara gått på långkörning, men ändå. BMW är välbyggda och innan ratt och pedalgummin är slitna tror jag på minst 30' mil! |
|
|
En fråga här, slits M-rattar ner snabbare än andra. Jag var och kollade på en 540 -99 idag och den ratten var nästintill blank från kl 9 till kl 3. Bilens mätare stod på 12800 mil och var i övrigt i rätt bra skick. Väldigt tajt i styrning och pedaler vid testkörning. Den hade också ganska mycket stenskott i front och på backspeglar men det har jag sett på de flesta 13000-milare som gått i Tyskland. Vad säger ni, luktar den här skruvad, eller? Ni kan kolla på den själva, den gröna 540:an på: www.autocenter-skane.se |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tror att M.ratten blir/ser slitnare fortare, har också noterat detta, och på ganska måga bilar, som jag även vet inte är skruvade. Min har rullat nästan 16 kika på den, tycker dock den klarat sig bättre, kanske pga landsvägsmil och lite rattande. Tycker det ser normalt ut som det brukar på den gröne. Kolla historiken i Tyskland med servicstämplarna så att bilen varit där. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.